Antioxidanty v potravinách: Přehled důležitých zdrojů

O látkách známých jako antioxidanty bylo napsáno již mnoho, bohužel v některých případech šlo o nadhodnocená tvrzení, proto mnozí lidé nabyli dojmu, že jsou odpovědí na většinu zdravotních problémů. Právě probíhající trend zdravého životního stylu jejich významu ještě přidal na hodnotě. Navzdory tomu nelze antioxidantům upřít množství výhod, díky kterým skutečně můžete předcházet vzniku či zpomalit vývoj některých onemocnění. Proč je dobré vyhledávat potraviny s antioxidačními účinky? Které z nich by neměly chybět ve vašem jídelníčku? Pohodlně se usaďte – dnešní článek bude hýřit pestrými barvami.

 

Co jsou antioxidanty a jaké výhody přináší?

Lidské tělo by se s trochou nadsázky dalo přirovnat k důmyslnému zařízení, které denně čelí nepřebernému množství hrozeb. Jednou z nich jsou volné radikály, tj. nestabilní molekuly generované organismem coby vedlejší produkt přeměny jídla na energii, intenzivní pohybové aktivity nebo vystavení vlivům vnějšího prostředí, jako jsou znečištěné ovzduší, sluneční záření, cigaretový kouř a další. Mohou významně změnit strukturu buněk nebo dokonce samotné DNA, případně zvýšit riziko ucpání tepen. Nadměrný počet volných radikálů v těle bývá označován jako tzv. oxidační stres – ten může poškozovat buňky do takové míry, že způsobí chronické onemocnění. Naše těla se částečně dokážou bránit produkcí vlastních antioxidantů, nicméně látky se stejným účinkem dokážeme přijímat také prostřednictvím stravy. Jejich cílem je především zásobovat volné radikály elektrony, čímž zabraňují poškození buněk, ale jsou také významně zapojeny do procesů opravy DNA a udržování zdraví na buněčné úrovni.

 

Zástupci ovoce a zeleniny reprezentující přírodní antioxidanty v potravinách

 

Přírodní antioxidanty v potravinách

Dříve než se společně vydáme hledat ten nejsilnější antioxidant v potravinách, podíváme se na dosavadní výzkumy z této oblasti. V devadesátých letech způsobilo velký rozruch zjištění, že volné radikály ucpávají tepny, čímž napomáhají vzniku aterosklerózy, rakoviny, slepoty a dalších chronických onemocnění. Výrobci doplňků stravy a prodejci ovoce i zeleniny se chopili příležitosti – bez ohledu na chybějící výzkumy začali ve velkém nabízet své produkty s označením „bohaté na antioxidanty“. Následující roky přinesly mnoho výzkumů se smíšenými výsledky, ovšem vědci se shodují na tom, že antioxidační látky samotné či suplementované (např. microhydrin) nemusí mít tak příznivý účinek, proto je vždy lepší variantou sáhnout po celém kusu ovoce, zeleniny atd. Tento jev, známý též jako doprovodný efekt, bývá pozorován také v souvislosti s jinými zdraví prospěšnými látkami – dobrým příkladem je například CBD olej Fitcann s plným spektrem kanabinoidů. Nejlepšího výsledku můžete dosáhnout konzumací celých potravin. Níže uvádíme pár zástupců bohatých na antioxidanty:

Konopné semínko Fitcann

 

 

  • Bobulovité plody – důležitým představitelem bobulovitých plodů s vysokým obsahem antioxidantů jsou bezesporu borůvky. Kromě antokyanů, látek s antioxidačními vlastnostmi, obsahují také důležité vitamíny a minerály. Podobné sloučeniny najdeme také u jahod, které byly spojeny se sníženým cholesterolem. Za zmínku stojí také některé další typy, jako jsou maliny, goji (kustovnice čínská), ostružiny nebo brusinky. Upřednostnit byste měli především bio potraviny čili ovoce s označením bio.


  • Ořechy – vlašské ořechy mají nápadně podobný tvar jako lidský mozek. Tato skutečnost je o to zajímavější, když zjistíte, že jejich konzumací chráníte mozkové buňky před poškozením a posilujete vaši paměť. Polyfenoly obsažené ve vlašských ořeších spolupracují s antioxidanty, respektive zvyšují jejich účinnost. Kromě tohoto typu byste měli dát šanci také pekanovým ořechům či pistáciím. Nesmíme zapomenout ani na lněná a chia semínka.


  • Brokolice, špenát a další zelenina – vysoký obsah fenolových sloučenin, vitamínu C, minerálů a dalších látek činí z brokolice jednoho z nejlepších zástupců antioxidačních potravin. Známé jsou především její protizánětlivé, antialergenní a protirakovinné vlastnosti. Často vyhledávaným je také špenát, jelikož obsahuje glutathion nebo lutein, tedy antioxidanty podporující zdraví srdce, očí atd. Mimochodem, existují látky, jako je třeba lykopen, které jsou schopny přeměny na lutein. Mezi další zeleninu s antioxidačními účinky řadíme červenou řepu, fazole nebo červené zelí.


  • Zelený čaj, tmavá čokoláda a oves – výhody zeleného čaje jsou všem dobře známé, proto patří mezi nejoblíbenější nápoje na světě. Vedle dalších látek obsahuje katechiny, tj. fytochemikálie s antioxidační schopností. Pokud máte rádi čokoládu, měli byste preferovat zejména tmavou, která se pyšní flavonoidy. Příznivci obilovin si rovněž přijdou na své – například oves je zásobárnou antioxidantů, vlákniny a bílkovin. Vaši ovesnou kaši si můžete obohatit o konopné semínko Fitcann s obsahem antioxidantů, esenciálních nenasycených mastných kyselin a dalších prospěšných látek.


 Některé typy ořechů působí jako nejsilnější antioxidant

Kde hledat nejsilnější antioxidant?

Hledáte-li opravdu silný antioxidant, stoprocentně byste se měli porozhlédnout v rostlinné říši. Možná vás překvapí, že nejvyšší hodnoty vykazuje koření – konkrétně se jedná o hřebíček, mátu peprnou, nové koření, skořici, oregáno, tymián nebo šalvěj. Pro maximalizaci účinků se doporučuje konzumace v sušené a mleté formě. Přestože se koření na talíři objevuje převážně v malém množství, vysoký obsah antioxidantů vyrovnává tento nepoměr a stává se tak významným zdrojem. Co se týká ovocných plodů, měli byste upřednostňovat sušenou formu, případně se nabízí lyofilizované ovoce, které mívá zpravidla lepší vůni a chuť. Dobrým ukazatelem antioxidačních vlastností může být také barva, protože většina látek zodpovědných za zbarvení potravin patří mezi antioxidanty. Doplňky stravy obsahující extramel, vitaflavan a další mohou být v nouzovém stavu přínosem, ovšem celým potravinám se jen sotva mohou rovnat.

 

Udržujte vaše tělesné procesy v rovnováze díky konopné péči Fitcann:

 

 

Photo: Adobe Stock