Bílkoviny: Základní stavební jednotky lidského těla

Člověk nemusí být vrcholový sportovec nebo vzpěrač, přesto potřebuje bílkoviny pro správné fungování svého těla. To neznamená, že nyní budete pít proteinové nápoje na denní bázi, protože bílkoviny můžete snadno získat ze zdravé a vyvážené stravy. Se vzrůstajícím trendem veganské či vegetariánské stravy se mnoho lidí ptá, zda je možné pomocí rostlinné potraviny tělo zásobovat správným množstvím bílkovin, aniž by to mělo negativní dopad na jeho funkčnost. V dnešním článku se zaměříme obecně na tyto základní stavební jednotky a představíme si ty nejlepší rostlinné i živočišné zdroje bílkovin.

V čem jsou bílkoviny užitečné?

Než se dostaneme k jednotlivým zdrojům, pojďme se společně podívat na to, co jsou bílkoviny neboli proteiny. Vedle sacharidů a tuků patří mezi základní makroživiny, které se nacházejí prakticky v celém těle – konkrétně například ve svalech, kostech, kůži, vlasech či tkáních. Kromě toho jsou primární součástí jak enzymů důležitých pro mnoho chemických reakcí, tak hemoglobinu zajišťujícího přenos kyslíku v krvi. V lidském těle byste napočítali přibližně 10 000 rozmanitých druhů bílkovin, které zajišťují celou řadu základních procesů. Proteiny jsou složené z více než dvaceti aminokyselin, ovšem některé z nich si člověk nedokáže sám vytvořit, proto je závislý na jejich příjmu ve stravě. Hovoříme zde o takzvaných esenciálních aminokyselinách, kam řadíme leucin, tryptofan, lysin, histidin a další. Doporučený denní příjem bílkovin u dospělých připadá cca na 7 gramů na každých 20 kilogramů váhy – to znamená, že osoba s váhou 70 kg potřebuje denně přijmout okolo 24,5 gramů bílkovin. Nedostatek bílkovin může zpomalit růst svalové hmoty nebo způsobit její úbytek, oslabit imunitu, negativně ovlivnit dýchací funkce a srdeční činnost. Ve vážných případech dokonce může jít o život ohrožující stav. Často diskutovaná bílkovina v moči vedle toho představuje vážnější riziko spojené se závažnějším onemocněním. Jídlo bohaté na bílkoviny by nemělo chybět na vašem stole, o čemž vás přesvědčí následující funkce těchto stavebních látek:

Konopné semínko Fitcann

 


  • růst a udržování tkání
  • komunikace mezi buňkami, tkáněmi a orgány
  • udržení struktury buněk a tkání
  • regulace správného pH
  • zajištění rovnováhy tekutin
  • podpora imunity
  • transport a uchování živin (cukry, tuky aj.)
  • podpora trávení, výroba energie, svalové kontrakce atd.







Jednotlivé soustavy lidského těla, které jsou vyživovány skrze potraviny bohaté na bílkoviny


Živočišné bílkoviny – potraviny bohaté na bílkoviny

Mezi potraviny s vysokým obsahem bílkovin patří bezesporu maso, které současně zahrnuje tzv. úplné či plnohodnotné proteiny se všemi devíti esenciálními aminokyselinami. Sem patří také další živočišné produkty, jako jsou vejce, mléko, tvaroh nebo jogurt bez tuku. Pokud jste milovníci masa, měli byste vyhledávat předem nezpracované druhy s nízkým obsahem nasycených tuků. Ideálními zástupci jsou krůtí či kuřecí maso, losos, tuňák, pstruh, vepřová panenka a libové hovězí maso. Zvýšené obezřetnosti byste měli dbát při konzumaci nadměrného množství červeného (vepřové, hovězí atd.) a zpracovaného masa, protože jsou spojeny se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny tlustého střeva. Klíčová je rozmanitost stravy, zdroj bílkovin by tedy neměl sestávat pouze z živočišných produktů. Jaké výhody poskytují kvalitní rostlinná jídla?


Západní strava zahrnující velké množství tuků a živočišných produktů souvisí se špatným poměrem omega nenasycených mastných kyselin. Konopný olej Fitcann má schopnost díky přítomnosti omega-3 mastných kyselin zabránit nerovnováze a stabilizovat hladiny omega kyselin. 

Konopná péče Fitcann

Rostlinné bílkoviny v potravinách

Možná jste vegetariáni nebo vegani a ptáte se, jak doplnit bílkoviny prostřednictvím bezmasé stravy. Nejvíce problémů v souvislosti s tímto typem stravování souvisí s menším množstvím úplných zdrojů bílkovin. Jinak řečeno, pouze omezený počet rostlinných jídel obsahuje všech 9 potřebných esenciálních aminokyselin. Za všechny můžeme jmenovat kupříkladu quinou, pohanku a konopné semínko, nicméně řada dalších poskytuje vysoký, dokonce mnohdy vyšší obsah bílkovin než živočišné produkty. Rostlinná strava přináší širokou škálu benefitů, ovšem její příznivci musí dbát především na vyvážený příjem všech esenciálních aminokyselin. Rovněž stojí za zmínku, že bio potraviny mohou být přínosnější, a to díky vyšším hladinám užitečných látek. Než přejdeme k srovnávání obou variant, tedy příjmu živočišných a rostlinných bílkovin, seznámíme se s několika významnými představiteli rostlinných zdrojů:

  • Seitan – je vyrobený z pšeničného lepku a obsahuje 25 gramů bílkovin na 100 gramů, což je nejvíc ze všech uvedených rostlinných zdrojů.


  • Tofu a tempeh – k výrobě bývá využíváno sójových bobů, obsahuje 10-19 gramů bílkovin na 100 gramů.


  • Čočka – obsahuje vlákninu, sacharidy, železo a cca 18 gramů bílkovin na jeden šálek (tj. 240 ml).


  • Cizrna a fazole – kromě železa, kyseliny listové, vlákniny a sacharidů nabízí fazole a cizrna 15 gramů bílkovin na jeden šálek.


  • Konopné semínko – mnozí jej pokládají za nejlepší semínko, co obsahuje bílkoviny ve velkém množství, protože zde najdeme také ideální poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Na 3 polévkové lžíce připadá asi 9,5 gramů bílkovin. Jejich výživovou hodnotu můžete nyní vyzkoušet přímo na sobě výběrem konopného semínka Fitcann z naší nabídky.

Loupaná konopná semínka patří mezi nejlepší bílkovinné potraviny 

Bílkovinné potraviny: Které jsou lepší?

Jelikož lidé musejí přijímat bílkoviny v jídle, je dobré vědět, které potraviny jsou ideální. Výše jsme si popsali živočišné i rostlinné proteiny, ale k jaké variantě byste se měli spíše přiklonit? Při výběru je zapotřebí zvážit, jaké další živiny jsou přítomné v té které potravině. Zatímco u živočišných výrobků jsou výhodou především vitamín B12 a železo, rostlinné produkty obsahují významné fytonutrienty a antioxidanty, s nimiž se jinde nesetkáte. Rovněž jsou spojeny se snížením hladiny cholesterolu – u masa je cholesterol naopak jedním z hlavních problémů. Kardiovaskulární onemocnění jsou jednou z nejčastějších příčin onemocnění, proto byste měli příjem živočišných produktů adekvátně vyvažovat rostlinnou stravou sestávající z čerstvého ovoce a zeleniny. Vajíčko se slaninou není zdaleka tou nejideálnější snídaní, zato ovesná kaše obohacená o lyofilizované ovoce může být pro vaše zdraví velice přínosná.

 

Udržujte vaše fyziologické procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:

 

CBD olej Fitcann 6%

 

Photo: Adobe Stock