Bobulovité plody: V čem spočívá jejich výjimečnost?

Pestrobarevné bobulovité plody zdobí fotografie milovníků zdravého stravování, kterých v posledním desetiletí rapidně přibylo. Lidé se starají o to, co prochází jejich žaludkem čím dál více, přičemž hlavními příčinami tohoto jevu jsou bezpochyby stále zajímavější objevy vědců v této oblasti; globální propojení umožňující lidem sdílet informace a v neposlední řadě také zvýšený zájem o pohyb, jenž úzce souvisí právě se stravováním. Nejenže bobule dobře vypadají a chutnají, kromě toho obsahují velké množství zdraví prospěšných látek, proto se není čemu divit, když v obchodech se zdravou výživou mizí rychlostí blesku. Připomeňte si čarovnou vůni a nezapomenutelnou chuť bobulí všech druhů.

Symbol zdravého životního stylu

Můžete je přidat do salátů, smoothie, dezertů, nápojů, popřípadě jimi ozdobit jídlo nebo je jíst jen tak samotné – vždy budou chutnat perfektně. O jejich bohatém složení napovídají již samotné barevné tóny, kterými bobule oplývají. Takto pestře zbarvené ovoce zpravidla disponuje vysokými hodnotami antioxidantů a ani tady tomu není jinak, o čemž se záhy přesvědčíte. Pravděpodobně byste jen těžko hledali někoho, kdo nemá rád maliny, jahody, ostružiny, borůvky či jiné bobulovité plody, proto ani pro vás jistě nebude problém jejich zařazení do jídelníčku. Po přečtení následujících řádků zřejmě nebudete váhat ani vteřinu, pokud ovšem už nyní nepatříte k náruživým konzumentům bobulí.

borůvky zdraví

 

Nejzdravější typy bobulí a jejich nutriční hodnoty

bobule zdraví


Kanadské borůvky (jeden šálek = cca 148 g; DP = denní příjem)

  • Kalorie – 84
  • Vláknina – 3,6 g
  • Vitamín C – 16 % DP 
  • Vitamín K – 24 % DP
  • Mangan – 22 % DP

Maliny (jeden šálek = cca 123 g)

  • Kalorie – 64
  • Vláknina – 8 g
  • Vitamín C – 36 % DP
  • Vitamín K – 8 % DP
  • Mangan – 36 % DP

Jahody (jeden šálek = cca 144 g)

  • Kalorie – 46 
  • Vláknina – 3 g
  • Vitamín C – 97 % DP
  • Mangan – 24 % DP

Borůvky (100 g)

  • Kalorie – 43
  • Vláknina – 4,6 g
  • Vitamín C – 16 % DP
  • Vitamín E – 12 % DP

Goji neboli kustovnice čínská (28 g)

  • Kalorie – 98
  • Vláknina – 3,7 g
  • Vitamín C – 15 % DP
  • Vitamín A – 42 % DP
  • Železo – 11 % DP


Výhody konzumace bobulovitých plodů


1. Bobule jsou plné antioxidantů

Antioxidační látky pomáhají v těle udržovat v rovnováze volné radikály, které ve velkém množství poškozují buňky, což způsobuje různé nemoci. Nerovnováha vede k tzv. oxidačnímu stresu, jemuž se díky antioxidantům můžete účinně vyhnout. Bobule obsahují řadu těchto prospěšných sloučenin jako antokyany, kyselinu ellagovou nebo resveratrol. Ve studii z roku 2008 vědci měřili antioxidační aktivitu 25 druhů běžně konzumovaného ovoce, přičemž bobule, zejména borůvky, ostružiny a maliny, se umístily na prvních příčkách.

 


2. Potlačte zánět a předejděte srdečním chorobám

Lidské tělo se prostřednictvím zánětu brání před poškozením, ovšem potíž nastává v případě, že jej nedokáže regulovat. Chronický zánět, který má dlouhotrvající charakter, může způsobit vážná onemocnění, jako jsou cukrovka, migréna, nemoc srdce, obezita, astma, únavový syndrom či rakovina. Výše zmiňované antioxidanty a flavonoidy působí nejen protizánětlivě, ale také snižují hladinu LDL (špatného) cholesterolu a krevního tlaku. Ideální kombinace pro prevenci vzniku srdečních chorob i zánětlivých onemocnění.

bobulovité plody

 


3. Snižte hladinu cukru v krvi

Četné studie prokázaly, že konzumace bobulovitých plodů snižuje hladinu cukru v krvi a zvyšuje citlivost na inzulín. Tento jev bývá pozorován jak u osob s cukrovkou, tak u zdravých jedinců, což odborníci pokládají za velmi užitečné. V roce 2010 vyšla studie v časopise JN The Journal of Nutrition, v níž vědci zkoumali vliv denní spotřeby borůvek na zdraví 32 testovaných subjektů, u kterých byla diagnostikována obezita a nízká citlivost na inzulín. Po šesti týdnech testování bylo zjištěno, že borůvky zvýšily citlivost u všech zúčastněných.

 


4. Chraňte vaši pokožku a zachovejte si mladistvý vzhled

Volné radikály, potažmo oxidační stres, jsou jednou z příčin stárnutí kůže. Díky antioxidantům máte možnost zpomalit tento proces, protože chrání pokožku blokováním enzymů, které štěpí kolagen v kůži poškozené slunečním zářením. V praxi to vypadá tak, že vaše pokožka bude více napnutá a vrásky vyhlazené. Výzkumy na lidech jsou v této oblasti stále omezené, ale jedna studie na hlodavcích bez srsti naznačila, že kyselina ellagová, přítomná v bobulích, snížila zánět a ochránila kolagen před poškozením.

 


5. Prevence vzniku onemocnění

Bobule jsou charakteristické vysokým podílem flavonoidů známých jako antokyany, kterým vděčí za své pestré zbarvení. Dosavadní výzkum naznačuje, že mají také antikarcinogenní účinky, jež by mohly pomoci při léčbě i prevenci rakoviny, ovšem je zapotřebí dalších výzkumů. Kromě toho bobulovité plody obsahují další látky se stejným potenciálem. Studie z roku 2003 prokázala, že konzumace jahod zpomalila množení lidských buněk rakoviny jater, a to bez ohledu na konkrétní druh těchto plodů. O schopnosti snížit cholesterol zde již padla zmínka, ale vaše srdce bude chráněno také díky zlepšení funkce tepen. Vysoký obsah vlákniny prospěje trávicímu traktu a všudypřítomné vitamíny i minerály vám pomohou dosáhnout ideálního množství, které byste denně měli přijmout. Věděli jste, že jahody obsahují více vitamínu C než pomeranče?

 

Udržujte vaše tělo i mysl v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:


Photo: Adobe Stock