Čistíte si jazyk? Nebezpečí číhající na jeho povrchu

Každý člověk touží po zářivém úsměvu, svěžím dechu a zdravém chrupu, ale každý z nás bohužel nemá to štěstí. Problémy se zuby mohou být do jisté míry dědičné, přesto můžete podniknout řadu kroků, jak jim zamezit nebo alespoň snížit riziko jejich výskytu. Jeden z nich bývá opomíjen mnohem častěji – a sice čištění jazyka. Ukázalo se, že tato technika zabraňuje jak šíření bakterií v ústech, tak vzniku zubního plaku, potažmo kazu. Na východě praktikovaly čištění jazyka již prastaré kultury, ovšem co stojí za jeho účinností? Stačí použít obyčejný kartáček na zuby anebo speciální škrabku?

Čištění zubů nestačí

Odmala jsme slýchávali, že si musíme čistit zuby minimálně dvakrát denně (ráno a večer), používat zubní nit, pravidelně navštěvovat zubaře a vyhnout se nadměrné konzumaci sladkého. Pro udržování zdravého chrupu však může být stejně klíčové i čištění jazyka. Prostředí ústní dutiny je domovem až 500 různých druhů bakterií, přičemž zajímavostí je, že ne všechny jsou škodlivé. Ze všech tkání v ústech je právě jazyk posetý největším množstvím těchto organismů, které se mohou podílet na vzniku zubního kazu. Kromě usazování bakterií dochází k nepřetržitému hromadění odumřelých buněk z povrchu jazyka. Použijete-li běžnou sadu na čištění zubů – včetně zubní nitě, mezizubních kartáčků a ústní vody – stále tím zajišťujete pouze čistotu dásní a zubů jako takových. Pokud váš jazyk nezbavíte nánosu bakterií, zvyšujete riziko páchnoucího dechu i kazivosti zubů.

čištění zubů a jazyka

Výhody čištění jazyka

Poněkud neočekávanou, často přehlíženou, výhodou čištění jazyka je zlepšení chuťového vjemu. Na jeho povrchu se totiž nacházejí chuťové pohárky, které se očištěním stávají citlivějšími. Zhruba po dvou týdnech praktikování si tak budete moci o něco více vychutnat všechna oblíbená sladká, slaná, kyselá či hořká jídla a nápoje. Možná patříte k lidem, u nichž se objevuje na jazyku viditelný bílý povlak. Když tuto aktivitu zahrnete do své každodenní rutiny, účinně se jej dokážete zbavit, a to i z dlouhodobého hlediska, protože snížíte pravděpodobnost, že se znovu objeví. Studie z roku 2005 potvrdila, že denní čištění jazyka po dobu 7 dnů vedlo k poklesu bakterií Streptococcus mutans a Lactobacillus, které způsobují pověstný pach z úst či zubní kaz. Prevence onemocnění v oblasti ústní dutiny nejde zlehčovat, což jistě potvrdí každý, kdo se někdy v životě potýkal s bolestí zubů. Zdravý chrup a svěží dech je jedním z pilířů šťastného života, protože člověku poskytuje volnost při verbální i neverbální komunikaci, jež jsou základem budování sociálních vazeb.

Škrabka nebo kartáček?

Někteří lidé používají na čištění jazyka klasický kartáček na zuby, jiní dávají přednost speciálním škrabkám. Chybu neuděláte ani v jednom případě, nicméně existují studie hovořící o vyšší účinnosti škrabek. Kupříkladu v roce 2004 vědci zkoumali obě metody čištění u 10 účastníků, přičemž použitím škrabky dosahovali 75% snížení bakterií způsobujících zápach (těkavých sloučenin síry), kdežto při použití kartáčku pouze 45% snížení. V obou případech se tedy subjekty účinně zbavily povlaku na jazyku, avšak pomocí škrabky dokázali efektivněji potlačit produkci bakterií. Se stejným výsledkem přišel systematický přehled zahrnující data 40 účastníků v roce 2006. V závěru stojí, že „zjištění naznačují malý, ale statisticky významný rozdíl ve snížení hladin těkavých sloučenin síry v případě, kdy je použitý zubní kartáček anebo škrabka na čištění jazyka.“

čištění jazyka kartáčkem

Photo: Adobe Stock

Správný postup čištění


1. Zvolte si náčiní, které budete používat pro čištění jazyka (kartáček, škrabku aj.). Ujistěte se, že je čisté, případně jej pod tekoucí vodou opláchněte.

2. Otevřete ústa a vyplázněte jazyk nejvíc, jak dokážete.

3. Škrabku či kartáček umístěte do zadní části jazyka.

4. Vyvíjejte mírný tlak a posouvejte nástroj směrem ke špičce jazyka. Pokud používáte kartáček, jeden takový pohyb nestačí – je zapotřebí pohyby tam a zpět opakovat několikrát.

5. Nezapomeňte váš nástroj po každém pohybu (nebo sérii pohybů u kartáčku) vypláchnout vodou, abyste se zbavili nahromaděných bakterií.

6. Tento postup opakujte 2–5krát podle potřeby.

7. Kartáček nebo škrabku ukládejte na čisté místo, abyste zabránili kontaminaci s bakteriemi.

 

Chcete udržovat vaše fyziologické procesy v rovnováze? Vyzkoušejte konopnou péči Fitcann!

Fitcann_R_Logotype_Emerald