Co jí člověk, který uběhne 300 km? Scott Jurek a jeho jídelníček

Scott Jurek je nejen vášnivý běžec na dlouhé tratě, ale také velký milovník jídla, a to dokonce natolik, že o těchto svých zálibách napsal knihu s příznačným názvem „Eat & Run“. Při pohledu na jeho úspěchy se možná ptáte, z čeho se skládá běžná denní strava takového běžce ultramaratonu. Následující informace vás pravděpodobně překvapí a v některých případech snad i přimějí k zamyšlení. Co stojí za nezdolatelnou energií, která ze Scotta přímo srší? Jaká doporučení nabízí běžcům, sportovcům a všem lidem obecně?

Ultramaratonský běžec polského původu

Americký běžec maratonů na dlouhou vzdálenost se narodil roku 1973 v Duluthu, přímořském městě ve státě Minnesota. Ve světě je známý svou neuvěřitelnou výdrží při ultramaratonech, o čemž svědčí asi 16 titulů, které v této oblasti získal. Za zmínku stojí například zdolání nejdelší stezky pro pěší turistiku na světě – proslulou Appalachian Trail. Tuto více než 3 500 kilometrů dlouhou cestu zvládl Scott uběhnout za pouhých 46 dní, 8 hodin a 7 minut; čímž v podstatě překonal dosavadní rychlostní rekord o více než tři hodiny. Pro představu tak uběhl průměrně přes 80 kilometrů denně. Pro mnoho lidí je inspirací a důkazem toho, že vám nic nemůže stát v cestě, pokud se rozhodnete splnit si sen. Podle něj se na jeho úspěchu velmi významně podílí způsob stravy, který preferuje.

Od masa a brambor k veganství

Scott Jurek je zapřisáhlý vegan, ale není tomu tak odjakživa. Jako malý nenáviděl zeleninu, přičemž jeho strava sestávala hlavně z kombinace brambor a masa. Teprve na vysoké škole se začal více zajímat o jiné metody stravování, ale v tu dobu mu přechod na vegetariánskou či veganskou stravu přišel jako velký zásah. Jeho rozhodnutí nakonec přispěl výskyt chronických onemocnění v jeho rodině, zejména roztroušená skleróza jeho matky, stejně jako zkušenosti z nemocnic, kde pracoval v rámci studia jako fyzioterapeut. Délku své kariéru, minimum zranění a rychlý proces zotavování přičítá Scott právě veganské stravě. K etapě uvědomění si zdravotních výhod potravy dodává:

„Když jsem pracoval v nemocnicích díky studiu na vysoké škole, bylo mi jasné, že musím změnit způsob stravování, abych se vyhnul zdravotním problémům, které jsem tam viděl. Rozhodně to bylo dlouhodobé rozhodnutí, nikoliv krátkodobý plán, jak zvýšit výkon.“

scott-jurek-jídelníček

Jak vypadá denní stravování Scotta?

Ve společnosti převládá názor, že při dodržování výhradně veganské stravy musí člověk dbát především na dostatečný přísun bílkovin, ale Scott tvrdí, že jde spíše o dostatek zdravých tuků. Hovoří také o přirozeně zvýšené potřebě jíst, když se rozhodnete pro rostlinnou stravu. Soustřeďuje se na spotřebu celých potravin na rostlinné bázi, které zahrnují zdravé tuky, celozrnné produkty, semena, ovoce, zeleninu, ořechy, luštěniny a sójové bílkoviny ve formě tofu, tempehu, seitanu či misa (pasty ze sóji). Snaží se nakupovat biopotraviny – nejlépe sezónní od lokálních farmářů dodržujících ekologické předpisy. Scottův jídelníček se trochu mění v souvislosti s tím, zda zrovna trénuje na náročný závod, účastní se maratonu nebo má klidnější období. Běžný denní příjem vypadá nějak takto:

  • Snídaně – zelené nápoje z ječmene, popřípadě smoothie ze špenátu, rukoly či listového zelí. Někdy jsou nadto obohaceny spirulinou nebo chlorellou. Zpravidla následuje směs několika surovin, jako jsou namočené mandle, datle, zralý banán, borůvky, veganský (většinou konopný) proteinový prášek a některé doplňky stravy (vitamín B12, esenciální mastné kyseliny či karotenoidy).

  • Oběd – fazole a kukuřičná tortilla, zelný nebo hlávkový salát, hamburger z čočky a hub, rýžové koule zabalené do mořských řas atd. Scott miluje experimentování, takže jeho jídla obsahují různé variace potravin, jako jsou quinoa, olivový olej, všechny druhy zeleniny a semínek. V úvodu zmiňovaná kniha s názvem „Eat & Run“ je plná jeho vlastních receptů, takže pokud hledáte inspiraci, neváhejte si ji pořídit.

  • Svačina – zelený čaj, případně Yerba maté nebo velmi zřídka šálek espressa. K tomu jeden kus jablka či jiného ovoce, občas například rýžové kuličky s miso pastou.

  • Večeře – směs tempehu a zeleniny s kukuřičnými plackami (tzv. Tempeh Tacos). K výběru je samozřejmě spousta dalších jídel, uvedená jídla jsou jen pro představu, jak může vypadat jeden z běžných dnů Scotta Jureka.

Závěrem pár slov a doporučení

Podle Scotta se vytrvalostní sportovci nemají obávat zdravých tuků, stejně jako sacharidů, které jim dodávají energii. Jeho jídelníček v období závodění sestává z 55–65 % sacharidů, 25–30 % tuků a 10–15 % bílkovin. Drtivou většinu živin získává z veganské stravy, ale občas doplňuje některé vitamíny a přírodní látky podporující regeneraci. Apeluje na vegany, aby se snažili začleňovat nové potraviny do svého denního menu. Budoucnost vidí v organické stravě, proto se snaží podporovat bio pěstitele – jíst zdravě nemusí být vždy drahé. Dnešní článek bychom rádi uzavřeli několika slovy, která by mohla inspirovat nejen sportovce:

„Přípravu jídla považuji za velmi uvolňující etapu mého dne – přesto připouštím, že může být těžké motivovat se k vaření, když jste unaveni z celodenní náročné práce.“

„Je také velmi obohacující vědět, že dáváte čas a energii do jídla, které udržuje vaše tělo v maximálním výkonu. Myslete na vaření jako na součást svého tréninku.“

970x310_px_2_B

Photo: Adobe Stock