Cvičení pro zlepšení paměti, učení a kreativity

Mozek zastává mnoho funkcí a právem bývá označován za nejsložitější orgán v těle člověka. Vzhledem k těmto skutečnostem není pochyb o tom, jak důležité je udržovat ho v kondici, zejména potom v pokročilejším věku. Abychom mohli vykonávat jednoduché i složitější úkony, využíváme specifických center mozku, která mají na starosti takzvané kognitivní funkce – tedy paměť, rozpoznávání, reakční odpověď, schopnost učení, zpracování emocí či kreativitu.

Z výzkumů vyplývá, že je nezbytně nutné udržovat mozkové funkce neustále ve střehu, abychom tak předešli poškození. Přestože jsme každý den vystaveni situacím, při kterých musíme zapojovat naše řídící centrum, existuje několik praktických způsobů, jak zlepšit kognitivní funkce.

Jak udržet mozek v kondici?

Našli byste spoustu metod, jak zaručeně rychle stimulovat mozkové funkce, ovšem pravda je taková, že o mozek se musíte starat se stejnou pečlivostí jako o jiné orgány nebo části vašeho těla. To zahrnuje množství každodenních návyků, které je zapotřebí dodržovat. Ačkoliv to může znít zvláštně, mozek je aktivní prakticky neustále – dokonce i ve spánku – přesto existují některé činnosti povzbuzující jej k vyšší aktivitě. Jinými slovy, aktivity provozované na denní bázi někdy nestačí k tomu, abychom zapojili ty správné mozkové obvody. V souvislosti s tímto tématem se vedou spory o tom, do jaké míry mohou procvičovat kognitivní funkce počítačové hry. Bohužel tento typ „zábavy“ využívá pouze určitou část mozku, proto se jen sotva může vyrovnat zkušenostem a aktivitám provozovaným v reálném světě. Nemluvě o sedavém způsobu života, který mozku také zrovna neprospívá. V následující části článku se zaměříme na konkrétní činnosti podporující paměť, učení, kreativitu, logiku, rozpoznávací a další kognitivní funkce.

mozek

 

Fyzická aktivita a nové dovednosti

Není tajemstvím, že cvičení vyplavuje hormony, jako jsou endorfiny či anandamid, které zlepšují náladu a pozitivně ovlivňují činnost mozku. V roce 2013 však vědci identifikovali molekulu zvanou irisin – ta je produkována během vytrvalostního cvičení a mezi její schopnosti patří kromě zlepšení poznávání také neuroprotektivita, tedy ochrana mozkových buněk před poškozením či degenerací. Tento objev by mohl významně přispět vědcům zkoumajícím nové možnosti prevence a léčby neurodegenerativních onemocnění, jako jsou Alzheimerova choroba nebo roztroušená skleróza. Stejně přínosné je také učení se novým dovednostem, protože při této činnosti dochází k zapojení mozkových částí, které při běžných aktivitách tolik nevyužíváme. Velmi účinné může být například skládání puzzle, karetní hry, šachy, luštění křížovek, sudoku atd. Možná právě teď přišla chvíle, kdy se pustíte do učení nového jazyka, zapíšete se na kurz moderního tance nebo jen obměníte některou ze svých rutinních činností – třeba tentokrát pojedete do práce jinudy než obvykle.


Zajímavost: Výzkum z roku 2014 prokázal, že učení se novým dovednostem po dobu 3 měsíců (cca 15 hodin týdně) vede ke zlepšení paměti a rychlosti zpracování informací.

 

Dostatek odpočinku a relaxace

Výše jsme konstatovali, že mozek pracuje v podstatě nonstop – i v noci – ovšem pojem „pracuje“ v tomto případě nesouvisí s dřinou jako takovou, ale spíš s přerovnáváním informací. Cílem těchto operací je vytřídit důležitá data a zbavit se těch nežádoucích, aby vzniklo místo pro další. Díky tomu se člověk může učit prakticky denně novým věcem, pokud tedy dodržuje správný spánkový režim. Odpočinkem není však pouhý spánek jako takový, ale řadíme sem také některé metody napomáhající relaxaci, jako jsou meditace, dechová cvičení nebo aromaterapie. Studie provedená vědci z Beth Israel Deaconess Medical Center v roce 2013 naznačuje, že meditace může pomoci zpomalit rozvoj kognitivních poruch spojených s přirozeným stárnutím. Hloubková analýza publikovaná v roce 2017 shrnuje několik zajímavých, výzkumem podložených informací o meditaci:


  • Vědci porovnali obrazy mozku od 50 dospělých, kteří meditují, a 50 dospělých, kteří nemeditují. Výsledky naznačují, že lidé, kteří meditaci praktikují mnoho let, mají více záhybů ve vnější vrstvě mozku. Tento proces (nazývaný gyrifikace) může zvýšit schopnost mozku zpracovávat informace.


  • Meditace může zpomalit, zastavit nebo dokonce zvrátit změny, ke kterým dochází v mozku v důsledku stárnutí.


  • Meditace může pozitivně ovlivnit aktivitu v amygdale – tj. části mozku podílející se na zpracování emocí.


  • Výzkum schopnosti meditace snižovat bolest přinesl smíšené výsledky. V některých studiích však vědci naznačují, že meditace aktivuje určité oblasti mozku zodpovědné za vnímání bolesti.


mozek a spánek

 

Vyhněte se chronickému stresu

Dlouhodobé působení stresu vytváří změny ve struktuře a fungování mozku, což může způsobit kognitivní deficit. Ostatně to může být jedna z příčin, proč se dnes tak často objevuje úzkost, deprese, problémy se spánkem a porucha soustředění u mladých lidí. Zvýšené hladiny stresového hormonu, kortizolu, vlastně neustále stimulují organismus, respektive připravují jej na „boj nebo útěk“. Možná jste se sami někdy ocitli v situaci, kdy jste byli vystaveni nadměrnému stresu a nebyli jste schopni plně se koncentrovat, přemýšlet či jednat. Pokud jste se rozhodli čelit chronickému stresu, prvním krokem je eliminovat stresové faktory, je-li to možné. Opět vám může pomoci aktivní pohyb a zdravý životní styl, ale také udržování sociálních vazeb, jóga nebo některé z doplňků stravy, které brání oxidačnímu poškození, jako je CBD (kanabidiol). Produkty Fitcann na bázi kanabinoidů si oblíbili nejen sportovci, kterým pomáhá zejména při regeneraci, zlepšení spánku či uvolnění svalového napětí. Není nic jednoduššího, než vyzkoušet, jak bude CBD fungovat ve vašem případě!

Věděli jste, že…
CBD se váže na serotoninový receptor 5-HT1A, který se podílí na obranných reakcích organismu při působení stresu. Kromě toho podporuje neurogenezi, tj. růst nových buněk v mozku.

 

fitcann-PPC-970x310_v2

 


Udržujte mysl i tělo v harmonii díky konopné péči Fitcann!


 

Photo: Adobe Stock