Cvičením k posílení imunity nejen v době pandemie

Pohyb jako takový vám může poskytnout spoustu výhod pro tělo i mysl, proto se především v posledních letech čím dál více lidí zajímá o sport a zdravý životní styl. Momentální pandemická situace mnohé z nás donutila vymyslet náhradní cvičební plán, díky němuž se obejdeme bez návštěvy posilovny či fitcentra. Cvičení je důležité v jakékoliv situaci, přesto je nutné dodržovat bezpečnostní nařízení, takže často nezbývá, než trochu experimentovat. Lidé se přirozeně zajímají o možnosti, jak mohou stimulovat imunitní systém, což se zdá být aktuálně jedním z nejdůležitějších témat. Mohlo by samotné cvičení pomoci posílit imunitu?

Jak funguje imunitní systém při cvičení?

Cvičení prokazatelně zmírňuje svalové napětí, pomáhá nám zbavit se nahromaděného stresu, zkvalitňuje spánek, působí preventivně proti vzniku srdečních chorob atd. Co se týká vlivu na imunitní funkce, odpověď není zcela jednoznačná. Ve skutečnosti při cvičení v těle dochází k imunitní reakci, protože váš organismus pohyb vyhodnotí jako fyziologický stres. Úplně stačí, když se vydáte na delší procházku – cca 30 minut rychlé chůze. Do krve se dostávají specifické bílé krvinky, jako jsou lymfocyty či neutrofily, jejichž úkolem je analyzovat a případně zničit patogeny ohrožující organismus. Po skončení tréninku hladiny imunitních buněk v krvi klesají, respektive přesouvají se do jiných částí vašeho těla, kde by potenciálně mohlo dojít k infekci. Tento jev trvá okolo 3 hodin, přičemž z dlouhodobého hlediska je pravidelné cvičení opravdu spojováno s lepší imunitní funkcí.

imunita pandemie

 

 

cvičení a imunita

Věda a výzkum

Podle všech zjištění bývají aktivní lidé méně nemocní, což dokazuje například studie z roku 2010 publikovaná v časopise British Journal of Sports Medicine, které se zúčastnilo celkem 1002 osob. Po dobu 12 týdnů u nich vědci sledovali stav horních dýchacích cest – nutno podotknout, že se jednalo o podzimní a zimní období, kdy je riziko nachlazení vyšší. Účastníci provozující aerobní cvičení po dobu alespoň 20 minut nejméně 5 dní v týdnu vykazovali až o 43 % méně příznaků infekčního onemocnění horních dýchacích cest. Pokud přece jen onemocněli, doba léčby u nich byla výrazně kratší, než tomu bylo u jedinců se sedavým životním stylem. Toto téma nejlépe shrnuje přehledová metaanalýza, v níž byly zohledněny všechny dosavadní studie z této oblasti, přičemž v samotném závěru stojí, že cvičení střední až vyšší intenzity (trvající méně než 60 minut) posiluje imunitu. Každodenní aktivita všeobecně zlepšuje imunitní funkce a metabolismus.

Profesionální sportovci mohou být oslabeni

Cvičíte-li pravidelně na hranici svých možností – například denně více než 90 minut intenzivní zátěže – váš imunitní systém může být naopak trochu oslaben. Přesný mechanizmus dosud není znám, ale odborníci se shodují, že příčinou je hned několik faktorů současně. Ohroženou skupinou jsou především elitní a profesionální sportovci, u kterých dochází k působení více stresorů současně. Konkrétně se jedná o fyziologický, metabolický a psychický stres. Když k tomu přidáte soutěžní události, kde se často sejde velký počet lidí, riziko infekce je rázem o dost vyšší. Vrcholoví sportovci zažívají tlak ze všech stran, proto je nutné dostatečně regenerovat, spát, přijímat vyváženou stravu a dbát nejen o zevnějšek, ale také o duševní stránku. Zde by mohlo potenciálně pomoci také CBD (kanabidiol) – nepsychoaktivní látka z rostlin konopí, která má schopnost regulovat imunitní funkce.

cvičení imunita

 

Je dobré cvičit v období pandemie?

Pandemie onemocnění COVID-19 poznamenala více méně každého z nás. Práce z domu, omezené vycházení, zavřená fitcentra a další faktory příliš neprospívají psychice, ani fyzickému stavu. Nadměrný stres či negativismus mají neblahý vliv nejen na imunitní funkce, ale i na další procesy probíhající v těle. Nutit se do maximálního fyzického výkonu aktuálně nemusí být tím nejlepším rozhodnutím, přesto byste měli dodržovat alespoň méně náročný cvičební plán – to by vám totiž mohlo naopak pomoci zůstat odolní vůči virům, bakteriím a dalším patogenům. Zkuste si na tréninku či protahování vytvořit návyk, který se stane součástí vašeho každodenního života. Pravidelné cvičení (20–30 minut denně), plnohodnotná strava, kvalitní spánek a správně „vyživovaná“ mysl jsou nejlepšími prostředky, jak zůstat fit, ať už je situace jakákoliv.

 

Udržujte vaše fyziologické procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann, která byla speciálně navržena (nejen) pro sportovce:

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock