Fascie: Největší smyslový orgán ovlivňující nejen sportovní výkon

Drtivá většina lidí si pod pojmem pohyb u člověka představuje zapojení svalů, kostí, šlach a mozku coby řídícího centra, ale tato složitá rovnice postrádá jednu důležitou proměnnou – fascie. Jedná se o propracovanou síť, která obepíná každou vnitřní část lidského těla, včetně svalů, kostí nebo orgánů. Jen těžko bychom si mohli představit, jak by asi vypadal člověk bez této spojovací tkáně, jejímž účelem není pouze udržovat všechny součásti pohromadě. Fascie mohou ovlivňovat činnost všech elementů, které spojují, tudíž i pohyb a výkon jako takové. Co můžete udělat pro to, aby nebyla porušena jejich funkčnost? Jak vám fascie mohou pomoci k lepším výsledkům nejen ve sportu?

Co jsou to fascie a jak fungují?

V úvodu jsme si nastínili definici fascií, nicméně tento odborný výraz má často poměrně zavádějící výklad. Odborníci se shodují, že fascie jsou všechny kolagenní měkké tkáně v těle, kam spadají také buňky vytvářející tuto síť, které jsou mnohdy označovány termínem extracelulární matrix (ECM) či mezibuněčná hmota. Kromě toho sem patří i některé všem známé části, jako jsou šlachy nebo vazy. Abychom se neorientovali pouze na oblast svalů, fascie naleznete také kolem orgánů, mozku, míchy či periferních nervů. Kdybychom měli shrnout všechny uvedené informace v jednu jedinou definici, zněla by asi takto: Fascie představují jeden komplexní biomechanický regulační systém. Donedávna na něj bylo pohlíženo jako na tkáň, která v těle hraje úlohu pojiva, proto ji při pitvách lékaři odstraňovali, ale v poslední době se objevila řada výzkumů poukazujících na její důležitost. Správná funkce fascií přináší množství výhod, mezi něž patří například:

  • zvýšená pohyblivost
  • lepší stabilita
  • zvýšení krevního oběhu
  • snížené riziko zranění
  • rychlejší zotavení (regenerace)
  • zmírnění bolesti
  • zlepšení sportovního výkonu

fascie zdraví

Špatná funkce fascií

Nedostatek pohybu a další faktory mohou vést ke ztuhnutí či ztrátě pružnosti fascií, přičemž tento stav se může projevit mimo jiné silnou bolestí v konkrétní oblasti. Povrch tkání začne připomínat lepkavou, šupinatou plochu, na níž se mohou vytvořit „uzly“, kterých se člověk jen těžko zbavuje. Vzhledem k tomu, že fascie se rozprostírají po celém těle a jsou vzájemně propojené, poškození v jedné části zpravidla ovlivňuje také některé další. Ano, zní to trochu děsivě, ale není se čeho bát – systém kolagenových tkání je možné udržovat v dobré kondici a také celkem obstojně opravovat její nedostatky. Po přečtení následujících bodů získáte představu o tom, co může vést ke zhoršené funkčnosti fascií.

  • sedavý životní styl a nedostatek pohybu
  • špatné držení těla
  • přetěžování svalů s nedostatečnou regenerací
  • nezdravé stravovací návyky
  • špatná kvalita spánku
  • nadměrný stres
  • nedostatečná hydratace

fascie fitcann

Photo: Adobe Stock

Pečujte o své fascie

Nespornou výhodou v souvislosti s nesprávnou funkcí fascií je fakt, že tento stav lze změnit, ačkoliv vás to bude stát trochu námahy a času. Vedle toho jsou činnosti napomáhající regeneraci této tkáně prospěšné také v jiných oblastech, ale k tomu se ještě vrátíme. Vědci přišli na to, že svaly posílají velkou část impulzů právě fasciím, a to častokrát i velmi vzdáleným. Jinými slovy, komplexní síť tkání šíří tyto signály do konkrétních míst. Tento složitý mechanismus je dodnes stále poměrně málo prozkoumán, ale řada motorických operací zřejmě probíhá plně automaticky – například chůze nebo jízda na kole. Ze správné funkce fascií mohou těžit zejména sportovci, protože podporují svalovou tkáň ve výkonu. Nyní už víme, jak důležitou roli hrají fascie při každém pohybu našeho těla. Pojďme se tedy zaměřit na jednotlivé tipy pro udržení jejich funkčnosti:

  • Protahujte se – strečink neboli protahování je jednou z nejúčinnějších metod, jak můžete zabránit poškození fascií. Kromě zvýšení ohebnosti a výkonu rovněž zlepšíte průtok krve, zmírníte svalové napětí a stabilizujete vaši náladu.

  • Fasciální trénink – na trhu najdete spoustu nástrojů sloužících přímo na protažení fascií, jako jsou masážní válce apod. Tento způsob může být lehce bolestivý, ale pravidelné provozování této činnosti přináší ovoce

  • Navštěvujte saunu – uvolňující účinky sauny jsou známé již po tisíciletí. V posledních letech se stále více hovoří o urychlení procesu regenerace a zotavení. Po 30 minutách strávených v sauně dochází ke zvýšení produkce růstového hormonu, což napomáhá v rozkládání tuků a budování svalů.

  • Otužování – stejně jako působení tepla je pro zdraví fascií přínosné vystavování chladu čili otužování. To s sebou přináší mnohé další výhody jako například zlepšení krevního oběhu, stimulace imunitního systému, antidepresivní účinek či zrychlení metabolismu.

  • Udržujte zdravý životní styl – vedle pravidelného pohybu je stejně důležité dostatečně odpočívat, jíst zdravě a vyhýbat se nadměrnému stresu. Snažte se udržovat vaše tělesné procesy v harmonii pomocí zdraví prospěšných potravin nebo doplňků na jejich bázi, jako jsou CBD oleje apod.

  • Praktikujte kardio cvičení – vytrvalostní aktivity obecně posilují flexibilitu fascií, zvyšují průtok krve, potlačují bolest nebo regulují hladiny hormonů a cukru v krvi. Pohyb všeobecně spouští kaskádu hormonů zlepšujících náladu, jako jsou endorfiny či serotonin.

  • Zůstaňte hydratovaní – nedostatek vody neprospívá správné činnosti fascií. Doporučené množství tekutin, které byste měli vypít denně, záleží na mnoha faktorech. Odborníci se však shodují, že muži by měli průměrně vypít 3,7 litru a ženy 2,7 litru vody.


Pomáháme sportovcům k úspěchu za pomoci konopí: FITCANN konopná péče