Glukóza aneb hroznový cukr: Může pomáhat i škodit?

Hroznový cukr se stal nejen oblíbenou pochoutkou, ale také výborným doplňkem, který tělu poskytne energii. Možná se mylně domníváte, že konzumace jakéhokoliv cukru nutně znamená přibírání na váze, ovšem v doporučených dávkách vám v tomto případě nic takového nehrozí. Glukóza, jak bývá odborně nazýván hroznový cukr, je pro člověka životně důležitá, proto bychom měli znát alespoň základní informace o této látce. Dnešní článek vám může posloužit jako průvodce využití glukózy v lidském těle, které je na ní zcela závislé. Proč tomu tak je a jakou hladinu v krvi byste měli dodržovat? Které potraviny obsahují největší procento hroznového cukru?

Co je to glukóza?

Ať už někdo zmiňuje hroznový cukr, glukózu, dextrózu nebo cukr v krvi, jedná se zaručeně o totéž. Vyskytuje se převážně v ovoci, medu a některých rostlinách, protože při procesu zvaném fotosyntéza vzniká právě glukóza, která jim umožňuje nejen růst, ale obecně fungovat. Se svou jednoduchou strukturou patří mezi tzv. monosacharidy neboli jednoduché cukry, přičemž také pro člověka představuje hlavně zdroj energie. Většina sacharidů přijímaných ve stravě se v těle rozkládá na glukózu – když tedy konzumujete přímo tento typ sacharidů, nemusíte vynaložit tolik úsilí pro jejich rozklad. Pro buňky je glukóza zdrojem energie, takže tělo velmi dbá na udržování dostatečné zásoby, kdyby došlo k situaci, která si to vyžaduje. Zajímavostí je, že lidský mozek využívá pouze tyto sacharidy jako palivo.

Nejznámější zdroje glukózy:

  • Ovoce – hrozny, kiwi, hrušky, broskve, jahody
  • Sušené ovoce – švestky, meruňky, fíky
  • Tekuté zdroje – med, džusy a zeleninové šťávy

glukóza

 

Proces zpracování a správná hladina glukózy

Když sníte jídlo, eventuálně vypijete nápoj, vaše tělo prakticky hned začne rozkládat cukry a škroby na glukózu. Ta je následně absorbována přímo do krevního řečiště, kde se velení ujímá hormon produkovaný slinivkou břišní – inzulín. Jeho role spočívá v dopravování glukózy do svalů, neuronů, buněk a orgánů, čímž vlastně zároveň udržuje správnou hladinu „cukru“ v krvi. Zmiňovali jsme se o tom, že nejvíce závislým orgánem na glukóze je mozek, ale ve skutečnosti na ni alespoň částečně spoléhá drtivá většina všech buněk v těle. Zkuste vynechat dvě jídla přes den a zaručeně pocítíte snížení koncentrace, budete podráždění a jen těžko si budete pamatovat složitější informace vyžadující maximální mozkovou aktivitu. Na druhou stranu není ideální konzumovat příliš mnoho potravin či nápojů bohatých na cukry, které mohou způsobit dehydrataci, bolesti hlavy a únavu. Pro měření hladiny cukru v krvi je zapotřebí měřícího přístroje, do něhož vložíte testovací proužek s kapkou vaší krve. Před jídlem byste měli mít ideálně hodnotu v rozmezí 90–130 mg / dcl; zhruba po dvou hodinách by to nemělo být více než 180 mg / dcl. Pokud máte byť jen pocit, že vaše hladina glukózy v krvi dosahuje nesprávných hodnot, navštivte lékaře.

glukóza zdraví

 

Jak glukóza ovlivňuje zdraví člověka?

 

  • Zdroj energie a výkon – základem správného fungování celého těla je energie, k jejíž výrobě člověk potřebuje glukózu. Po využití potřebné energie se její zbytek přemění na glykogen, který se ukládá v játrech. Ten slouží pro případ nouze, kdybyste nepřijímali po určitou dobu (několik hodin) sacharidy. Glykogen je důležitý pro fungování svalů, proto jeho ztráta vede k poklesu celkového výkonu.


  • Mozek a kognitivní funkce – pokud nemáte dostatečný příjem glukózy, vašemu mozku schází energie pro to, aby mohl vykonávat běžné činnosti. Zpravidla se to projeví na soustředění, paměti, reakcích, motorice a dalších kognitivních funkcích. Vyhledávejte konkrétní potraviny s vysokým podílem glukózy, protože rafinovaný cukr přítomný v cukrovinkách či sladkostech má spíše dočasný efekt.

Zajímavost: Věděli jste, že CBD (kanabidiol), nepsychoaktivní látka z rostlin konopí, prokazatelně chrání mozek před oxidačním poškozením, reguluje činnost mozkových buněk, pomáhá stabilizovat náladu a zmírňuje úzkost či depresi?

  • Udržování fyziologických procesů – glukóza udržuje v chodu mnoho tělesných procesů jako regulace teploty, svalové kontrakce, regenerace, dýchání, srdeční rytmus atd. Všeobecně se podílí na udržování homeostázy, tj. rovnováhy na buněčné úrovni, tudíž její nedostatek zasahuje do mnoha oblastí, které jsou vzájemně propojeny. To stejné platí samozřejmě také pro nadbytek glukózy.


  • Budujte svalovou hmotu – činnost svalů je závislá na glykogenu vzniklého přeměnou glukózy. Platí jednoduché pravidlo, že čím více cvičíte, tím více glukózy potřebujete, jelikož je využívána nejen při samotné aktivitě, ale také při procesu zotavování. Kulturisti mohou čerpat také z další výhody – glukóza totiž zvyšuje absorpci kreatinu, tj. látky podporující svalové kontrakce a celkový výkon.

 

Co jsme se dozvěděli o hroznovém cukru?

Glukóza neboli hroznový cukr je nezbytným palivem pro buňky, tkáně a většinu orgánů v lidském těle, proto je nezbytné přijímat tento typ sacharidů stravou. Mezi nejbohatší zdroje patří sušené ovoce (švestky, meruňky), med, džusy, zeleninové šťávy a čerstvé plody (hrozny, jahody). Nedostatek glukózy způsobuje problémy s kognitivními schopnostmi, jako jsou paměť či soustředění; nadbytek je příčinou únavy, bolesti hlavy a dehydratace. Dlouhodobě neregulované hodnoty mohou vést k srdečním chorobám, slepotě, artritidě atd. Hlavními výhodami hroznového cukru jsou zvýšení energie a výkonu, zlepšení mozkových funkcí, udržování rovnováhy fyziologických procesů nebo jednodušší budování svalové hmoty. Dodržováním několika zásadních pravidel se vyhnete potenciálním potížím – primárně se jedná o kombinaci zdravého stravování a aktivního pohybu.


Udržujte vaše tělo i mysl v kondici s konopnou péčí Fitcann:


Photo: Adobe Stock