Jablečný ocet: Zapomenuté výhody

Možná používáte jablečný ocet běžně jako přísadu při vaření, proto se přikláníte k názoru, že u vás v kuchyni zkrátka nesmí chybět. Kromě toho se k vám možná dostaly informace o jeho léčebných vlastnostech, díky kterým je rovněž využíván již po tisíciletí. Věděli jste o tom, že mnoho lidí jej upřednostňuje coby pomocný preparát při hubnutí? Ve skutečnosti je jablečný ocet opředen mnoha pověrami, ale některé z výhod mu nelze upřít, což ostatně potvrzují i četné výzkumy předních vědců. Napříč celým světem roste v poslední dekádě zájem o zdravý životní styl zahrnující kromě aktivního pohybu také stravu. Dnes se zaměříme na výhody jablečného octa.

Jak vzniká jablečný ocet?

Podle některých legend byla tato mýty opředená tekutina objevena kolem roku 5000 př. n. l., přičemž údajně ji používal i samotný Hippokrates, nejslavnější lékař starověku, při hojení ran. Všeobecně známe řadu různých typů octů, jelikož je můžeme vyrobit prakticky z jakýchkoliv fermentovatelných sacharidů – tj. jablek, hrušek či hroznového vína, ale také brambor, řepy, obilovin nebo syrovátek. Na začátku procesu jsou přidány kvasinky do směsi rozdrcených jablek, případně jablečného moštu, čímž započne proces známý jako fermentace neboli kvašení. Tím dochází k přeměně cukrů na alkohol, který je následně pomocí přidaných bakterií kyseliny octové (Acetobacter) fermentován na výslednou kyselinu octovou. Proces kvašení zpravidla trvá několik týdnů nebo měsíců a v poslední fázi prochází tekutina filtrováním, pokud je záměrem výrobce čistý produkt bez přirozeně se vyskytující sedliny, která bývá nazývána příznačně jako „octová matka“.

jablečný ocet

 

Benefity plynoucí z konzumace jablečného octa

Charakteristická štiplavá vůně a chuť jsou pro jablečný ocet nezaměnitelné. Právě kyselina octová, která se zde nachází přibližně ve 4–7 % celkového objemu, je zodpovědná za tyto vlastnosti. Vedle ní je v octu přítomná celá řada prospěšných látek, jako jsou vitamíny, minerály, aminokyseliny, polyfenoly a netěkavé organické kyseliny (citronová, mléčná atd.). Nefiltrovaný jablečný ocet se sedlinou je navíc bohatý na enzymy, bílkoviny či prospěšné bakterie. Zájem o zdravé stravování roste, proto se nyní podíváme na to, jaké výhody přináší.

1. Antibakteriální účinky

V úvodu zmiňovaný otec moderní medicíny, Hippokrates, používal jablečný ocet při léčbě infekcí zasažených ran na těle. Antimikrobiální účinky prokázala řada studií, nicméně odborníci přesto nedoporučují zaměnit ocet za standardní ošetřovací prostředky. Podle všeho zejména kvůli menší účinnosti. Starší lidé využívající zubní protézy jej upřednostňují před bělícími prostředky, protože je jednak vysoce efektivní při čištění, jednak jeho zbytkové látky nepoškozují sliznici. Několikrát byl pozorován terapeutický účinek při léčbě ušních infekcí a zajímavostí je, že v některých částech světa bývá jablečný ocet využíván jako „první pomoc“ při bodnutí medúzy. Neoficiální zprávy také naznačují potenciál octa v souvislosti s léčbou kožních plísní, vší nebo bradavic, avšak výzkumy z této oblasti chybí.

2. Reguluje hladinu cukru v krvi

Tuto výhodu využijí hlavně lidé s diagnózou cukrovky 2. typu, u nichž dochází buď k inzulínové rezistenci nebo neschopnosti vytvářet inzulín. Nejlepšího účinku lze docílit konzumací jablečného octu při jídle – hladiny cukru a inzulínu v krvi nebudou kolísavé. Protože sacharidy najdeme v mnoha potravinách, které běžně konzumujeme, jako jsou chléb nebo těstoviny, této výhody může využít každý člověk. Jedna studie z roku 2004 přišla s výsledkem, že jablečný ocet zlepšuje citlivost na inzulín o 19–34 % při spotřebě jídla s vysokým obsahem sacharidů. Rovněž bylo zaznamenáno snížení hladiny cukru v krvi. Obecně se jedná o nejvíce prostudovaný účinek jablečného octu, avšak pokud se chystáte užívat větší množství, protože jste diabetici, poraďte se nejprve se svým ošetřujícím lékařem. Některé standardní léky totiž mohou interagovat s octem, což může být při vyšších dávkách potenciální problém.

3. Pomáhá při hubnutí

Zní to velice jednoduše – pár lžic jablečného octa denně a kila půjdou dolů – alespoň to naznačily některé zajímavé studie posledních let. Pokud byl ocet podáván současně s jídlem bohatým na sacharidy (například bílý chléb), účastníci hlásili vyšší „skóre“ sytosti než obyčejně. Japonské studie z roku 2009 se zúčatnily osoby trpící obezitou, kterým byl po dobu 12 týdnů denně podáván nápoj s obsahem 15–30 ml octa. Ve srovnání se skupinou, na níž bylo testováno placebo, došlo u všech konzumentů jablečného octa ke snížení tělesné hmotnosti, indexu BMI, obvodu pasu a škodlivého viscerálního tuku. Je důležité si však uvědomit, že nestačí pouze konzumovat jablečný ocet, abyste se opravdu účinně zbavili nadváhy. Berte to tedy spíše jako potenciální pomoc při hubnutí, nezapomínejte na kompletní úpravu jídelníčku a aktivní pohyb.

jablečný ocet výhody

 

Jaké zvolit dávkování?

Jablečný ocet bývá běžně přidáván například do salátových dresinků, ale pokud se jej chystáte konzumovat denně, můžete jej smíchat jednoduše s vodou a vypít. Dávkování se může pohybovat od 5–10 ml (cca 1–2 čajové lžičky) do 15–30 ml (cca 1–2 polévkové lžíce). Doporučuje se začít s menšími dávkami, které v případě nutnosti po určité době můžete zvýšit, nicméně je potřeba dbát zvýšené opatrnosti, jestli užíváte některé z léků na předpis. Ideálně se vždy poraďte s lékařem, zda je konzumace jablečného octa ve vašem případě vhodnou metodou. Výživový poradce vám zřejmě navrhne nefiltrovanou variantu obsahující sedlinu – důvodem jsou prospěšné látky, které mohou v čištěném jablečném octu chybět. Pokud to s konzumací této tekutiny nepřeháníte, jedná se o bezpečný způsob, jak přírodní cestou napomoci ke zlepšení zdraví.

Udržujte vaše tělesné funkce v harmonii díky CBD oleji s plným spektrem: FITCANN CBD 6% DROPS 10ml

970x310_px_4_B

Photo: Adobe Stock