Jak se pomocí jídla zbavit úzkosti?

Úzkostí trpí přibližně 275 milionů lidí, což jsou asi 4 % světové populace, mezi kterými dominují ženy, ale ani u mužů se nejedná o nic neobvyklého. Rozvojové země dosahují nejvyšších čísel, přičemž moderní styl života tomu v mnohém napomáhá. O to více zarážející je zjištění, že většina lidí zažívajících úzkostné stavy se nikdy nepokusila o léčbu, případně změnu životního stylu. Není vůbec jednoduché bojovat s duševními problémy, mezi něž řadíme úzkost, ovšem úprava jídelníčku by mohla významně pomoci. Které potraviny jsou spojovány se zlepšením nálady a udržováním psychického zdraví? Čemu byste se měli raději vyhnout?

Když se z úzkosti stane choroba

Při vyslovení slova „úzkost“ si většina lidí vybaví onen nepříjemný pocit strachu, který brání člověku v racionálním rozhodování – a to zpravidla v momentech, kdy je ho nejvíce zapotřebí. Ve skutečnosti každý z nás občas zažívá úzkost, protože se jedná o přirozenou reakci těla na blížící se potenciální nebezpečí. Váš organismus začne vyplavovat látky, jejichž cílem je udržet vás maximálně koncentrované, což se tolik neliší od toho, když čelíte stresovým situacím. Problém však nastává ve chvíli, kdy pociťujete úzkost i přesto, že vám nehrozí žádné nebezpečí. Intenzita těchto nepříjemných pocitů vás někdy může naprosto paralyzovat, přičemž vyhýbání se léčbě nebo řešení problému zpravidla celou situaci ještě zhoršuje. Příznaky mohou zahrnovat celou sérii fyziologických a duševních procesů, ovšem mezi nejčastější patří:

  • zvýšená srdeční frekvence a rychlé dýchání
  • potíže se soustředěním
  • záchvat paniky či strachu
  • neklid, roztřesená řeč
  • problémy se spánkem
  • dušnost, sucho v ústech, závrať atd.

jak se zbavit úzkosti

 

Moderní doba a způsoby léčby

Definovat přesnou příčinu úzkostné poruchy není tak jednoduché, protože lékaři dodnes neví, co konkrétně stojí za jejím vznikem. Na vině může být i několik faktorů současně – jmenovitě například genetika, environmentální vlivy, mozková porucha nebo životní styl. Kromě toho může být úzkost také jedním ze symptomů jiného onemocnění. Série vyšetření provedená specializovaným lékařem někdy pomůže odhalit příčinu, ovšem ne vždy se to podaří. Běžný způsob léčby sestává z psychoterapie, změny návyků a užívání léků z řad anxiolytik či antidepresiv. Značná část pacientů však po nějaké době propadá návyku na lécích, takže vyřešením jednoho problémy často musí řešit další – tj. závislost. Proto by mělo být předepisování farmaceutik až tím nejzazším východiskem, jemuž by měla předcházet pravidelná psychoterapie, změna životního stylu apod. Existuje také řada alternativních a bezpečných způsobů pro zmírnění úzkosti, jako jsou meditace, pohybové aktivity, aromaterapie, dechová cvičení nebo úprava jídelníčku.

úzkost léčba

 

Potraviny, které pomáhají zmírňovat úzkost

  • Kurkuma – toto všeobecně velmi oblíbené koření obsahuje jednu zajímavou látku, a sice kurkumin, který má mimo jiné protizánětlivé, antioxidační a anxiolytické vlastnosti. V roce 2010 vědci testovali užívání kurkuminu na hlodavcích, přičemž bylo potvrzeno zmírnění úzkosti u všech subjektů. Rovněž jsou mu přičítány mnohé další schopnosti jako zlepšení činnosti mozku, prevence vzniku srdečních chorob či rakoviny.


  • Tmavá čokoláda – konzumace tmavé (hořké) čokolády zvyšuje hladinu serotoninu v mozku, který je zodpovědný za dobrou náladu. Za zmínku stojí, že naprostá většina léků proti úzkosti cílí právě na tento typ hormonu, respektive usiluje o zvýšení jeho produkce v mozku. U lidí konzumujících tmavou čokoládu byla navíc pozorována nižší hladina kortizolu, tj. jednoho ze stresových hormonů.


  • Heřmánek studie publikovaná v roce 2009 v časopise Journal of Clinical Psychopharmacology přinesla zajímavé výsledky. U pacientů s mírnou až středně závažnou generalizovanou úzkostnou poruchou vedlo užívání extraktu z heřmánku k výraznému zmírnění příznaků. Za tímto jevem budou stát nejspíš antioxidanty a další látky s protizánětlivým účinkem.


  • Zelený čaj – lístky zeleného čaje obsahují látku známou jako theanin, která dokáže snižovat hladinu stresových hormonů a naopak zvyšovat produkci GABA, dopaminu, serotoninu a neurotransmiterů zmírňujících úzkostné stavy. Dále zde najdete sloučeninu s názvem epigalokatechin galát (EGCG), u níž byl rovněž pozorován anxiolytický účinek.


  • Fermentované potraviny – kysané zelí, kimči a další fermentované potraviny obsahují probiotika, která nejen zlepšují funkci trávicí soustavy a posilují imunitní systém, ale také působí antioxidačně a potlačují úzkost či depresi. Pro objasnění všech mechanizmů je však nutné provést další hloubkové studie.


  • Další potraviny – banány a oves jsou zdrojem tryptofanu, tj. aminokyseliny, jež se v těle přeměňuje na serotonin neboli hormon štěstí. Potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny, jako jsou konopná nebo chia semínka, podporují činnost mozku a rovněž zabraňují projevům úzkosti. Citrusové plody, paprika a borůvky obsahují vysoký podíl vitamínu C a dalších oxidantů, které mohou taktéž pomoci.

úzkost jak se jí zbavit

 

Čemu se raději vyhnout?

Pokud častěji pociťujete úzkost, šálek kávy před pracovní schůzkou či jinou potenciální stresovou situací nejspíš nebude tím nejlepším. Pacienti s diagnostikovanou úzkostnou poruchou vám mohou potvrdit, že kofein jim v této oblasti nikterak neprospívá, ba naopak. Nadměrná konzumace kávy navíc může zhoršit kvalitu vašeho spánku, který je rovněž důležitý pro celkovou psychickou pohodu. Také byste se měli držet zpátky před rafinovaným cukrem a předem zpracovanými potravinami (polotovary). Úzkostlivé osoby se někdy uchylují k alkoholu a drogám, aby tak unikly svému strachu, ovšem ukázalo se, že tento přístup jejich situaci zhoršuje. Bezpečnou alternativu může představovat například CBD (kanabidiol) – látka pocházející z rostlin konopí, která je považována za bezpečnou a účinnou pro pacienty s depresivní i úzkostnou poruchou.

 

Udržujte tělo i mysl v harmonii díky konopné péči Fitcann:

 

Photo: Adobe Stock