Co byste měli vědět o stresu? Jak se mu vyhnout?

Každý z nás dobře ví, co to znamená, když je někdo ve stresu. Jedná se totiž o přirozenou reakci těla na potenciální nebezpečí, při kterém krátkodobě dochází k maximalizaci výkonu, aby tak bylo zajištěno přežití. Dokud nedochází k dlouhodobému vystavení stresovým situacím, nehrozí žádné riziko – ba naopak může být stres v některých ohledech pozitivní. Ale co když je člověk pod neustálým tlakem a jeho tělo se mylně domnívá, že je v permanentním ohrožení? Pojďme se podívat na několik nejdůležitějších faktů o stresu a při té příležitosti se rovnou poohlédnout po účinných metodách, jak se mu vyhnout.

Akutní vs. chronický stres

Jak bylo zmíněno v samotném úvodu, stres je přirozenou fyzickou a duševní reakcí těla na situaci, která pro něj může znamenat riziko. Nejčastěji se setkáte s lidmi, jež trápí stres v práci, ale ve skutečnosti může být spouštěčem stejně tak jakákoliv běžná okolnost, jako i vážná záležitost, jako je například smrt blízké osoby. V momentě působení stresoru tělo vyplavuje specifické hormony – nejznámějším je bezesporu kortizol, jehož primárním cílem je zabránit poškození organismu, které by mohlo vést až k nejhoršímu, tedy k úmrtí. Zatímco akutní stres trvá pouze dočasně a zpravidla zmizí po vyřešení konkrétní situace, postihne-li vás chronický stres, léčba je nevyhnutelná. V opačném případě totiž může způsobit vážné zdravotní komplikace – odborníci jej dávají do souvislosti s kožními, trávicími, srdečními a autoimunitními chorobami; avšak nezřídka vyvolává také depresi, úzkost, výjimkou není ani porucha spánku (nespavost).

Ženu trápí bolest hlavy, což je jeden z příznaků, kterými se projevuje chronický stres

 

Bolest na hrudi – stres a jeho příznaky

Stresová situace nejdříve ovlivní centrální nervovou soustavu, která signalizuje možné nebezpečí směrem k nadledvinkám. Zde dochází k uvolňování kortizolu a adrenalinu – právě tyto hormony stojí za zvýšeným průtokem krve do srdce, svalů a dalších potřebných orgánů. Vaše tělo se bude snažit dopravovat krev co nejrychleji, proto se přirozeně zrychlí také dýchání, rovněž se zvýší srdeční frekvence, játra budou produkovat více glukózy kvůli energii, vaše žaludeční šťávy mohou pronikat do jícnu atd. Výjimkou není ani doprovázející bolest na hrudi ze stresu. Znatelné změny postihnou také svaly, které jsou při stresové situaci napjaté a připravené k akci. Velmi často se setkáte s tvrzením, že tělo se dostává do stavu „boj nebo útěk“ – jinými slovy, snaží se vyvinout maximální výkon, aby nedošlo k poškození. Skutečným nebezpečím není ani tak akutní, jako spíš dlouhodobý stres, jež se projevuje následujícími způsoby:

  • poruchy kognitivní funkce (výpadky paměti, soustředění atd.)

  • nervozita, neklid, únava, úzkostné stavy, deprese a psychické poruchy

  • podrážděnost, smutek či osamělost

  • bolesti, křeče, zácpa a nevolnost

  • pálení žáhy

  • sexuální dysfunkce atd.

Muž opírající se o hlavu přemýšlí nad možnostmi, jak se zbavit stresu 

Jak zvládnout stres a jak se zbavit stresu úplně?

Vyzkoušeli jste všechny různé metody na odbourání stresu, léky, homeopatika a relaxační techniky, ale přesto se vám stále nějak nedaří úplně ho vyřadit ze svého života? Možná budete překvapeni tvrzením, že stres má několik důležitých výhod, které byste neměli přehlížet. Bavíme-li se o akutní (krátkodobé) formě, dochází totiž ke stimulaci pozornosti, zlepšení paměti, zvýšení produktivity, povzbuzení imunitních funkcí a posílení duševní odolnosti. Správná otázka, jíž byste si měli pokládat, by tedy měla znít: Jak se zbavit chronického stresu? Níže naleznete pár osvědčených tipů.

  • Najděte příčinu stresu – věnujte dostatek času analyzování skutečné příčiny a stresorů.


  • Zvolte si jednu z metod zvládání stresu – existuje několik možností, jak lze situaci řešit, a sice vyhýbáním, změnou, přizpůsobením či přijetím.


  • Vsaďte na pohybové aktivity – ať už jste příznivci běhání, dlouhých procházek, posilování, cyklistiky či kolektivních sportů, pohyb obecně má antistresový účinek.


  • Udržujte sociální kontakt – krátký rozhovor s blízkou osobou je často mnohem účinnější, než hodinový vnitřní monolog se sebou samým.


  • Budujte zdravé návyky – vyvážená strava, dostatek pohybu, kvalitní spánek a zdravý životní styl jsou výbornými metodami, jak se uvolnit od stresu. Využít můžete také CBD oleje Fitcann coby doplňku, který pomáhá udržovat mysl v rovnováze.

Meditující muž využívá jednoho ze způsobů, jak zvládnout stres

 

Jak na stres přírodní cestou? Je CBD způsob, jak odbourat stres?

CBD olej Fitcann 3%

 

Již v dubnu roku 2016 přišli vědci s důkazy o tom, že užívání CBD (kanabidiolu) simuluje účinky podobné lékům ze skupiny antidepresiv. Za tímto jevem stojí především jeho schopnost zvyšovat hladinu serotoninu – tj. neurotransmiteru zodpovědného za naši náladu. V souvislosti s potenciální účinností CBD proti stresu stojí za zmínku také jeho anxiolytické vlastnosti. Úzkost totiž ve většině případů patří mezi sekundární projevy, které navíc často doprovází třes těla ze stresu. Ve skutečnosti poměrně velké procento uživatelů důvěřuje kanabidiolu právě pro jeho relaxační účinky. Takže už žádná nervozita, podrážděnost, bolest srdce, zrychlený tep a dušnost ze stresu? Odborníci se shodují, že nejlepším přístupem je kombinace změny životního stylu, psychoterapie a přírodních doplňků, kam řadíme kromě jiného také CBD. Vybírat byste měli z olejů s plným spektrem, u nichž dochází ke zvýšení efektivity – v naší nabídce naleznete extrakty Fitcann z renomovaných zdrojů. Nezapomeňte na konzultaci s vaším ošetřujícím lékařem, pokud máte problémy s chronickým stresem.

 

 

Udržujte vaše tělo i mysl v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:

Konopná péče Fitcann

 

Photo: Adobe Stock