Jak snížit krevní tlak přirozenou cestou bez léků?

Vysoký krevní tlak, též známý jako hypertenze, je onemocnění oběhové soustavy, při kterém krev vytváří nadměrný tlak na stěny cév. Pokud není řádně léčeno, může způsobit mrtvici, infarkt myokardu nebo další srdeční problémy. Obecně tyto choroby patří mezi nejčastější příčiny úmrtí ve vyspělých zemích, proto farmaceutické společnosti vynakládají mnoho úsilí a finančních prostředků k tomu, aby mohly zajistit patřičnou léčbu. Ačkoliv se to může zdát jako boj s větrnými mlýny, existuje několik tipů, díky nimž můžete přirozeně snížit krevní tlak bez léků na předpis. Pojďme se na ně podívat!

Vysoký krevní tlak pod drobnohledem

Nebezpečí hypertenze spočívá v tom, že často nesouvisí s žádnými příznaky, proto někdy bývá označována jako „tichý zabiják“. Když si změříte tlak krve, můžete si všimnout dvou hodnot – první z nich označuje systolický krevní tlak (nejvyšší možný tlak při úderu srdce), druhý označuje diastolický krevní tlak (nejnižší tlak mezi údery srdce). Ideální hodnota je stanovena na 120/80, přičemž 130/80 a výše bývá považováno za vysoký krevní tlak, který přirozeně souvisí s rizikem vzniku srdečních onemocnění. S přibývajícím věkem dochází ke zhoršení pružnosti cévní stěny, takže první hodnota zpravidla o něco vzroste. Příčinou hypertenze může být onemocnění ledvin, hormonální nerovnováha, vrozená srdeční vada nebo jiná choroba. Lékům na předpis by měla vždy předcházet změna životního stylu a stravy, o kterých bude řeč v následující části.

tlak krve

 

Snižte krevní tlak změnou jídelníčku

 

  • Omezte příjem sodíku – řada výzkumů poukazuje na souvislost mezi nadměrným příjmem sodíku a vysokým krevním tlakem, ovšem významnou roli může hrát také genetika. Ukázalo se, že téměř polovina lidí s hypertenzí má zvýšenou citlivost na sodík, který se v moderní stravě objevuje častěji, než tomu bylo v minulosti. V každém případě stojí za to zkusit omezit sůl, slané pochutiny a zpracované potraviny vyměnit za čerstvé.


  • Jezte více potravin s obsahem draslíku – tento minerál snižuje tlak krve na stěny cév a napomáhá tělu zbavit se sodíku. Opět se snažte vyměnit zpracované jídlo za čerstvé. Mezi potraviny s vysokým obsahem draslíku patří listová zelenina, rajčata, brambory, melouny, banány, pomeranče, ořechy, semena, fazole a některé druhy ryb jako tuňák nebo losos.


  • Tmavá čokoláda a kakao – flavonoidy přítomné v kakau a tmavé čokoládě způsobuje dilataci (rozšíření) cév. Metaanalýza z roku 2008 potvrdila, že příjem kakaa nejen dočasně snížil krevní tlak, ale také zlepšil některé další ukazatele důležité pro zdraví srdce. Je nutné upřednostňovat „pravé“ kakao, nikoliv instantní nápoje s minimálním podílem kakaa. To stejné platí u čokolády – preferujte tmavou čokoládu, mléčná varianta neobsahuje tolik potřebné flavonoidy.

jak snížit tlak krve

  • Omezte cukr a jezte více bobulovitých plodů – potraviny s přidaným cukrem a slazené nápoje souvisí se zvýšeným krevním tlakem, jak potvrzují studie. Kromě toho také rafinované sacharidy v bílé mouce nebo rýži. Těmto byste se měli vyhnout, pokud máte problém s hypertenzí, případně mu chcete předejít. Bobulovité plody jsou naopak naprosto žádoucí, protože obsahují polyfenoly snižující jak krevní tlak, tak riziko mozkové příhody a diabetu.


  • Snižte příjem alkoholu a kofeinu – zatímco menší množství alkoholu prokazatelně zlepšuje krevní oběh, nadměrné pití zvyšuje krevní tlak. Podle jednoho výzkumu je hypertenze globálně spojována s konzumací alkoholu alespoň v 16 % všech případů. Kofein rovněž zvyšuje tlak krve, alespoň krátkodobě, proto je dobré omezit jeho příjem na minimum, máte-li vysoký či kolísavý tlak.


  • Užívejte přírodní doplňky výzkum z roku 2017 potvrdil schopnost CBD (kanabidiolu) snížit krevní tlak v klidovém stavu a omezit jeho zvýšení při stresové situaci. Často skloňovanými bývají také extrakty z česneku, rybí tuk, syrovátkový protein, květy ibišku nebo berberin. Poslední zmiňovanou látkou je alkaloid přítomný v mnoha rostlinách, který se používá v ajurvédské a čínské medicíně.

 

Snižte krevní tlak pomocí následujících technik

 

  • Pravidelně cvičte – všeobecně je cvičení pokládáno za jeden z důležitých pilířů kvalitního života prožitého ve zdraví. Minimálně 150 minut mírně až středně intenzivního aerobního cvičení vám pomůže snížit krevní tlak a zlepšit zdravotní stav vašeho kardiovaskulárního systému. Odborníci často vyzdvihují chůzi, zejména potom dlouhé procházky na čerstvém vzduchu.


  • Přestaňte kouřit a vyzkoušejte dechová cvičení – každé potáhnutí z cigarety dočasně zvyšuje váš krevní tlak, přičemž z dlouhodobého hlediska je kouření spojeno s celou řadou onemocnění, včetně hypertenze. Naproti tomu dechová cvičení aktivují parasympatický nervový systém, snižují krevní tlak a zpomalují srdeční frekvenci. Stejného efektu můžete dosáhnout i meditací.

snížení krevního tlaku

 

Udržujte vaše fyziologické procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock