Jak sport prospívá psychickému zdraví?

Roste počet lidí s psychickými problémy, jako je úzkost nebo deprese, což může mít na svědomí přemíra stresu, která je typická pro moderní dobu. Vedle toho čím dál více lidí provozuje sport či jinou fyzickou aktivitu, a to jak individuální, tak týmovou. Studie prokázaly, že zdravý životní styl a pohyb všeobecně pozitivně ovlivňují duševní zdraví člověka. Právě tato skutečnost může být důvodem, proč zaznamenáváme zvýšený zájem o sport. Jaké procesy v těle spouští pohyb a jak to ovlivňuje psychiku člověka? Pojďme se podívat na to, co aktuálně víme o vzájemném působení sportu a mentálního zdraví.

Jakýkoliv pohyb je prospěšný

Velkou výhodou oproti běžně užívaným lékům na všechny typy psychických problémů je fakt, že pohyb je prospěšný pro každého a nemá žádné vedlejší účinky, pokud je praktikován v určitých mezích – tj. nepřetěžujete-li vaše tělo až do takové míry, kdy je to nebezpečné. Nezáleží na tom, zda pocházíte z nižší, či vyšší sociální třídy; ani na tom, zda máte vysokoškolský titul, či nikoliv. Výhod sportu můžete využívat v jakémkoliv případě, když vám to zdravotní stav dovoluje. Někteří odborníci se shodují, že aktivní pohyb může natolik ovlivnit kvalitu života člověka, že v praxi dokáže zachránit nejeden vztah, kariéru nebo dokonce život samotný. Máte k dispozici množství různých typů aktivit – například chůzi, aerobní cvičení, běh, cyklistiku, plavání či týmové sporty jako basketbal, fotbal a hokej. Při pohybu se v těle odehrává spousta procesů, které mají na svědomí prokazatelně pozitivní vliv na fyzické i duševní zdraví člověka.

Co se děje ve vašem těle při sportu?

  • Zvyšuje se tělesná teplota, díky čemuž klesá svalové napětí a vy pociťujete uvolnění.

  • Pohybem v těle uvolňujete endorfiny, známé též jako „hormony štěstí“, které stojí za zlepšením nálady a celkovým pocitem pohody.

  • Aktivní fyzická činnost stimuluje neurotransmitery, jako jsou serotonin, dopamin či norepinefrin. Všechny zmiňované látky souvisí rovněž s dobrou náladou.

  • Snižuje se hladina kortizolu v těle. Jedná se o stresový hormon, jehož vysoké hodnoty souvisí s poškozením mozku a narušením homeostázy – buněčné rovnováhy zajišťující řadu důležitých procesů.

  • Sport je nejlepším prostředkem k rozptýlení od všedních starostí, stresu a negativních myšlenek. Když cvičíte, soustředíte se pouze na výkon, proto ve vaší mysli není dostatek prostoru pro nežádoucí myšlenky. Někteří tento pozoruhodný jev nazývají spojením „být tady a teď“.

  • Po cvičení budete mít ze sebe lepší pocit, protože děláte něco pro sebe, respektive pro svoje tělo i mysl. Díky tomu vám může stoupnout sebevědomí a sebeúcta.

  • Sportování průkazně snižuje riziko užívání návykových látek, jak stojí v závěrech několika vědeckých prací.

  • Denní aktivita zaručuje zkrácení doby potřebné k usnutí a celkově zkvalitňuje spánkový cyklus.

Zbavte se deprese a úzkosti

Drtivá většina výzkumů přišla s výsledky hovořícími o zlepšení stavu pacientů s depresemi, kteří aktivně provozovali sport nebo jinou pohybovou činnost. Vědecká pracovnice, Elizabeth J. Doyne, společně se svým týmem provedla testování na osobách trpících depresí, přičemž účastníci provozovali 30 minut dlouhé aerobní cvičení 4krát týdně po dobu 6 týdnů. Ve srovnání s počátečním stavem došlo k výraznému zlepšení, navíc tyto pozitivní změny trvaly ještě 3 měsíce po skončení výzkumu. Tento výsledek je pouze jedním z mnoha dalších, které potvrzují antidepresivní účinek sportu či aktivního pohybu. Kromě citelného zmírnění depresivních stavů také potlačíte úzkost a získáte tak pozitivní nadhled. Množství terapeutů a psychiatrů dobře ví, jakého výsledku mohou pacienti dosáhnout pravidelným cvičením, proto často doporučují praktikovat fyzickou aktivitu alespoň coby doplňkovou léčbu.

Ve zdravém těle zdravý duch

Není žádným tajemstvím, že fyzický stav ovlivňuje psychiku člověka, a naopak. Pokud máte skutečné problémy s duševním zdravím, rozhodně nezaměňujte sport za medikaci – pouze zařaďte pohybové aktivity do vašeho denního plánu. Cvičit byste měli minimálně 30 minut každý den, avšak některé výzkumy naznačily, že pro zlepšení psychického stavu stačí i 20 minut dlouhé cvičení, nejméně 3krát týdně. Stejný přístup by měli zaujmout lékaři doporučující fyzickou aktivitu či sport, protože pacienti mohou být velmi často demotivováni. Je to stejné jako s budováním jakéhokoliv jiného návyku – zpočátku to může jít trochu těžko, ale časem to půjde stále snadněji. Cvičit byste měli především s radostí, aby bylo dosaženo maximálně pozitivních výsledků, a to jak na fyzické, tak psychické úrovni. Každý z nás má jiné preference, možná by vám vyhovoval kolektivní sport, kde navíc můžete vytvářet sociální vazby a vzájemně se motivovat k úspěchu. Ať už zvolíte jakoukoliv formu aktivního pohybu, vězte, že uděláte správný krok.