Jak udržet rovnováhu, když prožíváte náročné období?

Jako lidé jsme si zvykli, že moderní doba s sebou přináší na jedné straně nespočet výhod plynoucích zejména z automatizace a zjednodušení, na straně druhé také velkou míru stresu valícího se na nás ze všech stran. K naší smůle je právě stres příčinou širokého spektra psychických či fyzických onemocnění, proto se stalo téma udržování rovnováhy v životě natolik důležitým. Každý z nás má denně 24 hodin, které je zapotřebí rozumně rozdělit mezi jednotlivé aktivity, a to tak, abychom udržovali mysl i tělo v kondici. To může být poněkud frustrující, ovšem budete-li se řídit následujícími tipy, dosáhnout rovnováhy bude mnohem snazší.

Stres jako součást moderní doby

Přestože většina z nás považuje stres za aspekt dnešní doby, ve skutečnosti se s ním lidé potýkají více méně od počátku věků. Při působení stresu se vaše tělo nachází ve stavu, kdy se připravuje na „boj nebo útěk“, což se z hlediska dávné historie jeví jako nezbytně nutné pro přežití, tj. zachování druhu. Rozdíl je v tom, že aktuálně máme kolem sebe daleko více stresujících faktorů, než tomu bylo v minulosti. Někteří odborníci upozorňují na vystavení příliš velkému počtu změn v relativně krátkém čase, které náš mozek přirozeně není schopen zpracovat. To zní celkem logicky, když se podíváte na vývoj všech oblastí života za uplynulých 20 let. Působení dlouhodobého stresu zahrnuje několik mírných příznaků, jako jsou únava, bolest hlavy a nevolnost, či závažných, kam řadíme například srdeční choroby, rozvoj duševních poruch, svalové křeče, autoimunitní onemocnění apod. Ačkoliv se řadě stresových faktorů zkrátka nelze vyhnout, můžete minimalizovat riziko poškození pomocí rad uvedených níže.

stres

 

Aktivní pohyb vs. odpočinek

Určitě jste někdy zažili pocit uvolnění, když jste po náročném dni nebo dokončení složitého úkolu vyrazili na procházku. Ať už provozujete jakoukoliv pohybovou aktivitu, vaše tělo i mysl vám budou vděčné, protože dojde k uvolnění hormonů, které zajišťují dobrou náladu. Stres se projevuje mimo jiné ztuhlostí a bolestí svalstva, zejména v oblasti zad či krku, čehož se můžete jednoduše zbavit sérií několika cviků, běháním, jógou atd. Velký důraz bývá kladen také na držení těla – na to by se měli zaměřit především lidé se sedavým způsobem života. Aktivita by však měla jít ruku v ruce s dostatečným odpočinkem. Každý z nás relaxuje jinak, takže metoda odpočinku záleží na tom, co vám samotným prospívá nejvíce. Může to být krátké dechové cvičení, meditace, horká koupel, posezení s přáteli nebo rozhovor s blízkým člověkem.

odpočinek

 

Myšlením k rovnováze

Existuje pevné pouto mezi způsobem myšlení a zdravím na psychické i fyzické úrovni. Prastaré civilizace si toto propojení uvědomovaly, což se v posledních několika letech opět začíná dostávat na povrch. Kromě jiného s tím může souviset situace, v níž se jako lidstvo nacházíme – času není méně, ovšem informací kolem nás je stále více. Čím dál víc lidí se zaměřuje na pohled do svého nitra, tj. naslouchání sobě samému. Koncentrujte se na věci a hodnoty, které nyní máte, nikoliv pouze na to, co byste mohli mít, ale nemáte. Sociální sítě tomuto modelu příliš nepřispívají, protože podle studií v řadě případů nutí člověka srovnávat mnohdy idealizovanou představu s jejich skutečným životem. To vede k depresivním stavům a pocitům méněcennosti. Naučte se respektovat to, jací jste, i se všemi drobnými chybami, kterých si na sobě všímáte.

rovnováha

 

Naučte se říkat „NE“

Ať už si to přiznáte, nebo ne, všichni máme omezený čas a do určité míry i možnosti. Jinými slovy, nemůžete se věnovat se stoprocentním úsilím úplně všemu. Jestli máte pocit, že je toho na vás v životě příliš, zkuste se zamyslet nad tím, zda všechno, čemu věnujete pozornost, si váš čas zaslouží. Po chvíli přemýšlení možná přijdete na to, že některým aktivitám či lidem okolo obětujete příliš. Je v pořádku dávat něco druhým a nechtít nic nazpět, avšak nesmíte zapomínat na své osobní potřeby. Ono kouzelné slovíčko „ne“ byste měli umět používat stejně jako jeho protějšek, a to v jakékoliv situaci, kdy je namístě. Dalším důležitým předpokladem rovnováhy je vyvážená, kvalitní strava, bez níž se vaše tělo ani mysl neobejdou. Také v tomto případě musíte vládnout schopností odmítat – máme na mysli jídlo, které jistě lahodí vašim chuťovým buňkám, ovšem do zdravé stravy má hodně daleko. Říká se, že žaludek je náš druhý mozek, proto na něj pamatujte, až se budete příště rozhodovat, co si dáte k obědu. Vedle toho máte na výběr z celé řady doplňků stravy, jako jsou třeba CBD oleje, díky kterým můžete posilovat jak psychické, tak fyzické zdraví. 

Udržujte mysl i tělo v harmonii díky konopné péči Fitcann!

 

 

Photo: Adobe Stock