Jaký je rozdíl mezi posilováním a kulturistikou?

Posilování a kulturistika jsou úzce spjatými disciplínami, protože obě stojí na silovém tréninku, při kterém cvičící zvedá závaží. Navzdory této podobnosti mezi nimi existuje několik podstatných rozdílů, zejména potom ve vytyčených cílech. Jinými slovy, kulturista od cvičení očekává něco jiného, než je tomu v případě posilujícího, který aktivně provozuje takzvaný silový trojboj. Cílem tohoto článku je definovat a popsat jednotlivé rozdíly mezi těmito činnostmi, abyste se případně mohli přiklonit k první nebo druhé variantě.

Silový trojboj neboli powerlifting

Abychom popsali rozdíly mezi posilováním a kulturistikou, zaměřili jsme se na jednu konkrétní posilovací disciplínu – silový trojboj, známý též pod názvem powerlifting. Stejné označení se používá také pro soutěž, přičemž tento silový sport sestává ze 3 základních pohybů se závažím, kterými jsou dřep, bench-press (tlak na lavičce) a mrtvý tah. Cílem je zvednout největší možnou váhu pomocí krátkodobého vygenerování maximální síly. Hodnocení správné techniky výtahu mají na starosti celkem 3 rozhodčí – z toho alespoň 2 musí potvrdit platný pokus, aby byl výsledek započítán. Ve světě powerliftingu dominuje několik společností, jejichž pravidla se mohou mírně lišit, ale výsledek zpravidla závisí na absolutní zvednuté váze a poměru této váhy vůči tělesné hmotnosti.

 

silový trojboj

 

Co je to kulturistika?

Po celá staletí jsou mnohými kulturami napříč světem obdivováni svalnatí muži, což dokladují nejen zachovalé prameny, ale také sochy zobrazující ideál mužské krásy. Zajímavostí je, že ve starověkém Řecku a Římě byli často obdobně zachycováni třeba filozofové, přestože se tento ideál od skutečnosti leckdy značně lišil. V rámci kulturistiky nejde o sílu, ale o estetiku, respektive hodnotí se celkový vzhled svalů, tělesné proporce, hladina tělesného tuku, tón pleti či kůže a pózování. Cílem kulturisty je co nejlépe předvést svou vypracovanou figuru, aby tak získal nejlepší možné hodnocení od přísedících porotců. Soutěže se většinou dělí na dvě kola – první zahrnuje standardní pózy, druhé sestává z jedinečné choreografie kulturisty. Požadavky se mohou trochu lišit, ovšem podstata zůstává stejná. Nejde tedy jen o to, abyste vypadali co největší, ale musíte oslnit celkovým dojmem.

 

CBD produkty Fitcann jsou hojně využívány sportovci pro jejich schopnost urychlovat proces regenerace, zmírňovat zánět, tlumit bolest a snižovat svalové napětí. Díky tomu se můžete plně soustředit na maximální výkon. Neváhejte a vyzkoušejte sílu konopí ještě dnes!

fitcann-PPC-970x310

 

Kulturistika vs. posilování: Základní rozdíly

  • Silový trojboj se zaměřuje na 3 hlavní disciplíny – dřep, bench-press a mrtvý tah – proto se posilující soustředí zejména na zvýšení síly v těchto pohybech. Kulturistu zajímá každá jednotlivá část jeho těla, která pomáhá celkovému vzhledu. S tím souvisí i bezpodmínečné dodržování speciálně navrženého jídelníčku.


  • Trénink powerliftingu by měl obsahovat spíše krátká, za to intenzivní cvičení (cca 1–5 opakování) a delší období odpočinku, která jsou nutná pro maximalizaci výkonu. U kulturistů se počet opakování zvyšuje (cca 8–15), protože tak stimulují růst svalové hmoty. Odpočinek může být o to kratší – nejčastěji okolo 1–2 minut mezi sériemi.


  • Kulturisté do svého tréninku nutně musí zařadit kardio cvičení. Soutěžící a osoby provozující silový trojboj nemusí tolik dbát na tento typ tréninku, ačkoliv by to pro ně mohlo být přínosné.


  • Obecně se dá říci, že kulturisti se specializují na každou jednotlivou část, zatímco powerlifting spočívá ve výtahu celého těla – zde je největší rozdíl při sestavování cvičebního plánu u té které skupiny. Na straně powerlifterů je primární síla, na straně kulturistů estetika a celkový dojem.


  • V období mimo soutěž může být strava kulturistů a powerlifterů docela podobná, ovšem při přípravě na soutěž se kulturisté musejí zbavit veškerého přebytečného tuku, aby tak mohli řádně vyrýsovat svaly. Powerlifteři si nemohou dovolit ztrátu energie, která s tímto dietním plánem souvisí, takže zpravidla pokračují v konzumaci velkého množství bílkovin, sacharidů a částečně i tuku.

kulturistika

 

Plusy a mínusy obou disciplín

Intenzivní cvičení s nižším počtem opakování, typické pro powerlifting, je efektivní pro maximalizaci celkové síly, hustotu kostí a růst pojivové tkáně. Silové cviky mohou zlepšit kvalitu vašeho života, protože posilování největších svalů na těle pomáhá udržovat stabilitu při provádění každodenních činností – to by se vám mohlo hodit zejména potom ve stáří, kdy kosti i svaly přirozeně chřadnou. Powerlifting je o překonávání sebe sama, což pozitivně ovlivní motivaci a učiní vás mimo fyzickou rovinu také mentálně silnými.

Kulturistika nemusí být nutně jen o soutěžení a předhánění se. Není od věci dbát o svůj zevnějšek a současně posilovat kondici – koneckonců jde o to, abyste se hlavně vy cítili dobře. Ve skutečnosti se jak kulturistika, tak powerlifting v mnoha aspektech překrývají, ovšem kulturistům se nedá vytknout větší zaměření na výživu či zahrnutí kardio cvičení, které je velmi prospěšné i z hlediska zdraví jako takového. Posilování má pro člověka všeobecně pozitivní přínos, proto chybu neuděláte ani v jednom případě.

 

Vyzkoušejte konopnou péči Fitcann. S ohledem na nejvyšší kvalitu byla speciálně navržena pro sportovce!

 

Fitcann_R_Logotype_Emerald

 

Photo: Adobe Stock