Je sůl opravdu nad zlato?

Většina z nás si život bez soli nedokáže představit, což je celkem pochopitelné, protože ani lidské tělo nemůže správně fungovat bez sodíku – látky přítomné ve všech typech soli. Její nadměrná konzumace však bývá spojována s řadou rizik, a to jak krátkodobých, tak dlouhodobých. Jinými slovy, člověk musí spotřebovat pouze určité množství soli, aby jeho organismus nebyl poškozen. V dnešní době se však tato látka nachází i v potravinách, do kterých byste to neřekli, jelikož jejich příchuť nepřipomíná ani vzdáleně cokoliv slaného. Jaké množství je správné a čemu byste se měli raději úplně vyhnout?

Význam soli

Běžná sůl, kterou všichni známe, se skládá z 40 % sodíku a 60 % chloridu. Kromě toho, že dodává jídlu patřičnou chuť, bývá používána také jako stabilizátor, pojivo či konzervant, jelikož bakterie nejsou schopny přežít v příliš slaném prostředí. V těle vykonává několik funkcí, mezi něž patří regulace elektrolytů potřebných pro správné vysílání elektrických impulzů a ovládání svalů; dále také udržuje rovnováhu mezi tekutinami, povzbuzuje nadledviny k činnosti, zabraňuje úpalu nebo zabezpečuje správný poměr minerálů. Podle dat, která vydal Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), bychom měli denně spotřebovat méně než 2300 mg sodíku – tj. jednu kávovou lžičku soli. Největší podíl sodíku (více než 70 %) obsahují zpracované potraviny. V nezpracovaném jídle je zpravidla několikanásobně méně soli, takže na vině jsou hlavně balené potraviny a polotovary.

sůl nad zlato

Příliš moc, nebo málo?

Obecně se příliš často nesetkáte s člověkem, u něhož se objevuje příliš nízká hladina sodíku, protože jsme jednoduše všichni obklopeni potravinami bohatými na tuto látku. Hyponatrémie, jak se nazývá stav nízkého množství sodíku v krvi, postihuje většinou osoby, u kterých dochází k zadržování vody v těle. Příčin může být mnoho, každopádně klesající hladina může způsobit vážné zdravotní problémy, zřídka dokonce přivodit smrt. Daleko častěji se u lidí objevuje nadměrné množství sodíku v krevním oběhu, což přirozeně zvyšuje pocit žízně – tělo si žádá tekutiny, aby mohlo vysoké hladiny zředit. Vyšší objem tekutin současně zvyšuje objem krve, tudíž má srdce mnohem více práce s jejím pumpováním a cévy zaznamenávají zvýšený tlak. Nadměrná hladina sodíku v krvi souvisí s následujícími zdravotními komplikacemi:

  • Kardiovaskulární onemocnění – vysoký krevní tlak způsobený nadměrnou hladinou sodíku v krvi vede ke kardiovaskulárním onemocněním, jako jsou mrtvice nebo srdeční choroby. Studie z roku 1988 zahrnula data více než 10 000 lidí z 32 zemí, přičemž osoby s vyšším příjmem soli vykazovaly zvýšený tlak, který s přibývajícím věkem dále stoupal. Nejvyšších čísel dosahovaly státy jako Japonsko, které jsou pověstné velkou nabídkou polotovarů s obsahem soli.

  • Osteoporóza – pokud konzumujete přebytek soli, z vašeho těla se ve větším množství vylučuje vápník. Problém je, že tolik vápníku nejste schopni přijmout, tudíž bude čerpán ze zásob uložených v kostech. Choroba řídnutí kostí, též známá jako osteoporóza, se tedy častěji objevuje u příznivců vysoce slaných potravin. Zmírnění příjmu sodíku naopak napomáhá k udržení vápníkové rovnováhy v těle.

  • Rakovina žaludku – řada studií poukazuje na fakt, že vysoký příjem sodíku rapidně zvyšuje riziko vzniku rakoviny žaludku. Americký institut pro výzkum rakoviny dokonce považuje tento jev za nejčastější příčinu tohoto typu rakoviny. Sůl jako taková může poškozovat žaludeční výstelku a způsobit léze, které se mohou rozvinout až do podoby onemocnění. I v tomto případě platí ono známé rčení – jste to, co jíte.

  • Některá další rizika – je-li hladina sodíku trvale vysoká, váš imunitní systém reaguje nepřiměřeně (hyperaktivně). Může zde existovat souvislost autoimunitními chorobami, jako jsou lupénka, alergie nebo roztroušená skleróza. Řada lidí si vedle slaných pochutin ráda vychutná sladký nápoj, což navíc zvyšuje riziko vzniku obezity. Co se týká krátkodobých účinků sodíku, zřejmě si povšimnete oteklých končetin, popřípadě obličeje.

sůl nevýhody

Užitečné tipy, jak snížit příjem sodíku

Povzbuzujícím zjištěním je fakt, že pokud dlouhodobě snížíte množství přijaté soli, po čase si zvyknete a nebude vám slané jídlo tolik chybět. Zkuste začít sledováním štítků na potravinách, kde bývá uvedeno množství sodíku. Připomínáme, že doporučená denní dávka je méně než 2300 mg. Automaticky tak budete omezovat balené jídlo, které již bylo zpracováno – zde bývá obsah sodíku velmi vysoký. Zaměřte se na čerstvé potraviny a do jídel přidávejte méně soli, než jste běžně zvyklí – po určité době vám jídlo nebude připadat bez chuti. Pokud se přece jen rozhodnete jíst konzervované potraviny, doporučuje se opláchnout je před konzumací. Je-li to možné, vyvarujte se slaným pochutinám, které tak často zdobí naše stoly, a to nejen při zvláštních příležitostech. V jedné známé pohádce jste mohli zaslechnout tvrzení, že „sůl je nad zlato“. Ačkoliv to nepopíráme, pamatujte, že všeho byste měli užívat s mírou.

Tip na zajímavou knihu: https://www.databazeknih.cz/recenze/pozor-sul-291896

Udržujte vaše tělo v rovnováze s CBD olejem Fitcann: FITCANN CBD 6% DROPS 10ml

970x310_px_4_B

Photo: Adobe Stock