Kam za sportem, když je pandemický stav?

Aktivní pohyb je jedním z nejdůležitějších prvků potřebných pro udržení kvalitního života, hned vedle vyvážené stravy nebo dostatečného odpočinku. Je-li řeč o kolektivních sportech, kromě zdraví podporují také sociální rozvoj, motivaci a cílevědomost. Masivní šíření covidu-19 se stalo pandemií, jelikož dosáhlo během poměrně krátké chvíle globálních rozměrů, důsledkem čehož došlo k uzavření sportovních center, posiloven, tělocvičen a dalších zařízení. S ohledem na závažnost situace v té které oblasti byla na některých místech zakázána jakákoliv setkání více než dvou osob, což znemožnilo většinu běžně provozovaných aktivit. Přirozeně se tak lidé ptají, jakým způsobem mohou sportovat i v období pandemie.

Pandemie a význam sportu

Jen málo událostí v historii lidstva dokázalo natolik ovlivnit chování a myšlení člověka, jako je tomu v případě koronaviru – tj. viru SARS-CoV-2, který způsobuje onemocnění známé jako covid-19. K sociálnímu distancování přistoupila většina států, přičemž jeho účelem je zpomalení šíření viru. Některé země dokonce v určitých obdobích nařídily karanténu, respektive ustanovení, při němž bylo vycházení z domu možné jen v nezbytně nutných případech. Se zákazem vycházení a uzavřením sportovních zařízení logicky došlo ke znatelnému snížení výkonu volnočasových sportovních a pohybových aktivit. 

 

Všem lidem bylo doporučeno provozování těchto činností v domácích podmínkách, nicméně z údajů vyplývá, že velkému počtu jinak aktivních osob se nedaří nahradit cvičení v prostředí domova. Ve spojení s izolací může tento pokles zvýšit riziko rozvoje deprese, frustrace, demotivace či laicky řečeno lenošení. Ve skutečnosti je pro některé z nás motivací kromě prostředí také přítomnost dalších osob při cvičení, popřípadě atmosféra, jež vzniká kombinací obou faktorů. Chtíc nechtíc jsme byli nuceni přizpůsobit se těmto podmínkám, ačkoliv ne každému se to evidentně podařilo podle jeho představ. Jaké možnosti sportovního vyžití jsou k dispozici při pandemii?

Výzkum na téma: Sport a cvičení v době karantény

Červen tohoto roku přinesl zajímavou studii provedenou německými vědci, kteří zkoumali, jaký vliv měla karanténa na výkon volnočasových sportovních a pohybových aktivit (zkráceně LTSE). Situace v Německu byla téměř identická se situací v České republice, tudíž jsou pro nás zjištěná data směrodatná. Jinými slovy, velmi pravděpodobně bychom mohli stejný „trend“ sledovat i v našich končinách. Výsledky studie jsou následující:

  • Podíl neaktivních jedinců se zvýšil o 20,1 % (z původních 39,4 % na 59,5 %).
  • Pokles o 6,7 % byl pozorován u osob praktikujících LTSE po dobu 2 hodin týdně (na 10,3 %).
  • Stejný procentuální pokles, tj. o 6,7 %, byl sledován u osob praktikujících LTSE 3–4 hodiny týdně (na 6,8 %).
  • Snížení o 2,6 % u osob aktivně cvičících 5–6 hodin za týden (na 4,4 %).
  • U osob provozujících LTSE déle než 6 hodin týdně došlo k poklesu o 1,9% (na 2,2 %).
  • Zhruba 5,7 % osob zvýšilo fyzickou zátěž během karantény.

Jak zůstat v kondici v období pandemie?

Nejsnadnější variantou v této situaci se zdá být domácí cvičení. K tomu je zapotřebí požadovaných pomůcek, vhodného prostoru a zejména velké dávky vnitřní motivace. Spousta lidí si v období karantény vynalezla vlastní postupy, jak cvičit efektivně, za pomoci toho, co mají doma k dispozici. Můžete využít toho, že je celá rodina doma – zapojit můžete každého člena a vytvořit tak společný cvičební harmonogram. Nakonec se z těchto pravidelných aktivit může stát zábava, při níž děláte něco pro své psychické i fyzické zdraví a jako bonus trávíte čas společně, což se jistě projeví na atmosféře u vás doma. 

Pokud to okolnosti dovolují, můžete se vydat ven – samozřejmě na místa, kde nepřijdete do užšího kontaktu s lidmi. Nabízí se tak pěší turistika, jogging, běh, jízda na kolečkových bruslích nebo na kole. Jóga na čerstvém vzduchu vám rovněž může přinést řadu pozitiv, stejně jako další pohybová cvičení, jako je například aerobik. Co takhle naučit se svépomocí některá z bojových umění? V nabídce je tai-chi, judo, karate, box, krav maga a mnoho dalších. Fantazii se meze nekladou, proto se nebojte experimentovat. Jak dlouho byste měli cvičit, abyste si udrželi kondici a co všechno by zahrnout do cvičební sestavy? Níže máte pár tipů, jak by mohla vypadat vaše aktivita v karanténě:

  • Vytrvalost – trénujte 2–3krát za týden po dobu 20–30 minut. Do plánu zahrňte běh, jízdu na kole nebo jakoukoliv činnosti, při níž dosáhnete cca 75 % vaší maximální tepové frekvence.
  • Síla – cvičte 2krát týdně minimálně 30 minut denně, a to nejlépe všechny partie těla. K posilování doma můžete využít jednak činek, jednak provádět standardní posilovací cvičení, jako jsou kliky, shyby, předpažování, zkracovačky atd.

Shrnutí tématu na závěr

Obecně vzato nejde říci, jak dlouho a jak často byste měli cvičit – každý z nás je zvyklý na jinou fyzickou zátěž a disponuje trochu odlišnými parametry či proporcemi. Výše jsme zmínili minimální množství úsilí, které byste měli vyvinout, pokud se chcete udržovat alespoň průměrně fit v období pandemie. Nezapomeňte, že stejně důležitá je strava, odpočinek a péče o váš psychický stav. V praxi jsou všechny tyto faktory propojené, tudíž jeden ovlivňuje druhý. Pro všechny je tato situace poněkud nepřirozená, ale přizpůsobíte-li vaše návyky těmto podmínkám, nakonec můžete z nelehké situace vytěžit a vyjít jako vítěz. 

Červen, 2020

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1012690220934335

 

Foto: Adobe Stock