Ketóza a ketogenní dieta: Co o tom víme?

Když řeknete slovo „ketogenní“, většina lidí si představí dodržování náročné diety, jejíž cílem je zhubnout pár kilo. Dostane-li se vaše tělo do stavu známého jako ketóza, velmi pravděpodobně ztratíte na váze, a to jak z krátkodobého, tak dlouhodobého hlediska. Za tímto jevem stojí poměrně složitý proces, který si v dnešním článku rozebereme trochu podrobněji. Přináší ketogenní metoda stravování pouze výhody, nebo bychom se při jejím dodržování měli něčeho obávat? Ketóza nesouvisí pouze s hubnutím, ale může přinášet některé další nesporné výhody.

Proces zvaný ketóza

Pod tímto pojmem se skrývá metabolický stav organismu, při němž se v krvi nachází velké množství látek zvaných ketony neboli ketolátky. K tomu dochází v momentě, kdy nepřijímáte běžné dávky sacharidů, čímž klesne hladina glukózy a glykogenu. Ketolátky a tuk se tak stávají hlavním palivovým zdrojem pro vaše tělo, respektive pro mnoho buněk v něm. V praxi je přesně tohle důvodem, proč člověk na ketogenní stravě ztrácí na váze, zpočátku dokonce velmi rychle. Po určitém období dodržování nízkosacharidové či ketogenní diety budete navíc moci pozorovat potlačení chuti k jídlu, což vám opět může pomoci s hubnutím nebo udržováním správné váhy.

Co je potřeba dodržovat?

Aby došlo ke spuštění ketózy ve vašem těle, primárně musíte omezit příjem sacharidů na 20–50 gramů denně a nahradit je bílkovinami a tuky. Tyto hodnoty se mohou u jednotlivců mírně lišit, stejně jako doba, kdy nastane ketóza. Obvykle se tělo v prvních 3 dnech na ketogenní stravě zbavuje vody, teprve později začne postupně spotřebovávat tuky co by energetické palivo. Vyhnout byste se měli především cukrovinkám, slazeným nápojům, pečivu, těstovinám, obilninám, rýži, bramborám nebo ovoci. Naopak by bylo vhodné dát přednost ořechům, masu, vejcím, plnotučným sýrům, zelenině s nízkým obsahem sacharidů apod.

5 důležitých výhod ketogenní stravy 

  • Úbytek hmotnosti – během 1 až 2 týdnů dochází k odvodnění, snížení hladiny inzulínu a rychlému úbytku hmotnosti. Ve skutečnosti jsou ketogenní diety mnohem účinnější, než nízkotučné, nicméně z dlouhodobého hlediska často nefungují, pokud člověk nepřejde na zdravý životní styl, včetně aktivního pohybu.

  • Snížení chuti k jídlu – zpočátku může mít člověk hlad, když začne dodržovat ketogenní dietu, ale po čase se tento pocit vytrácí. Ze zkušeností lidí praktikujících tuto metodu stravování je zřejmé, že dlouhodobě potom přijímají méně kalorií.

  • Zbavení se škodlivého tuku – známe několik typů tělesného tuku, z nichž největší riziko představuje tzv. viscerální tuk, který se nachází v dutině břišní a obklopuje některé důležité orgány. Ketóza napomáhá tělu zbavovat se zejména tohoto nebezpečného tuku.

  • Vyšší hladina „dobrého“ cholesterolu – lipoprotein o vysoké hustotě čili HDL cholesterol chrání kardiovaskulární soustavu, takže jeho vyšší hladiny jsou pro člověka přínosné. Ketogenní strava založená na nízkém příjmu sacharidů, a naopak vysokém příjmu tuků vede ke zvýšení hladiny „dobrého“ cholesterolu.

  • Snížení epileptických záchvatů – četné studie naznačují, že ketogenní dieta napomáhá zmírnění záchvatů u epileptiků, a to častokrát i v případech, kdy běžná léčba selhává. Tohoto způsobu stravování bývá zpravidla využíváno u dětských pacientů.

Ketóza vs. ketoacidóza

Tyto dva výrazy jsou si podobné, proto jsou často mylně zaměňovány. Zatímco ketóza je přirozený metabolický stav, ke kterému dochází při ketogenní dietě, ketoacidóza se obvykle vyskytuje u diabetiků 1. typu a může být smrtelná. Příčinou jejího vzniku je extrémní hromadění cukru v krvi většinou způsobené nedostatkem inzulínu. Toto nekontrolované vytváření ketonů se vyskytuje kromě diabetiků také u konzumentů nadměrného množství alkoholu. Pokud z vašeho dechu cítíte zápach podobný acetonu, může to znamenat onemocnění ketoacidózou. Stejný vedlejší efekt můžete zaznamenat i při ketóze, takže je nutné projít lékařským vyšetřením, které tyto hypotézy potvrdí, nebo vyvrátí.

Ketogenní strava a nežádoucí účinky

Výhody spojené s ketózou jistě přijdou vhod spoustě lidem, jelikož se jedná o poměrně jednoduchý způsob, jak zatočit s přebytečnými kilogramy. Existují nějaké nevýhody plynoucí z ketogenní diety? Krátkodobě může dotyčný pociťovat mírnou bolest hlavy, únavu, vyšší hladinu cholesterolu, zácpu či nepříjemný pach z úst, o němž tady už padlo slovo. V průběhu několika dnů nebo týdnů by však měly problémy odeznít. U některých dětských pacientů s epilepsií se objevily ledvinové kameny, avšak pravděpodobnost vzniku je relativně nízká – autoři studie z dubna roku 2007 uvádí průměrně 1 z 20 nemocných, u nich se vyskytl tento problém. Vyšší opatrnosti by měli dbát také lidé užívající léky na snížení hladiny cukru v krvi, protože při ketóze by měli svou dávku snížit – v každém případě je nutná konzultace s lékařem.

Zajímavý článek o bílkovinách:

https://www.fitcann.cz/blog/protein-z-hrachu-vs--protein-z-masa/

 

Autor: Tadeáš Kouřil

 

fitcann-olej-full-spectrum