Kofein – výhody a nevýhody přírodního stimulantu

Káva s obsahem kofeinu patří k nejoblíbenějším nápojům na světě, o čemž svědčí fakt, že každý den lidé vypijí více než 2 miliardy šálků. Podle statistik navíc popularita kávy rok od roku konstantně stoupá, takže se pravděpodobně v budoucnu dočkáme daleko vyššího počtu spotřebovaných šálků na den. Kofein přítomný v kávě bývá považován za celosvětově nejvíce užívanou drogu, na kterou se spoléhají miliardy lidí každé ráno, po obědě nebo třeba v době noční směny v práci. Navzdory několika potenciálním nežádoucím účinkům je spojován s mnohými zdravotními výhodami. Co byste měli vědět o kofeinu?

Nejčastěji užívaný stimulant na světě

Kofein je látka klasifikovaná jako přírodní stimulant nacházející se především v kávě, některých čajích a výrobcích z kakaa či tmavé čokolády, energetických nápojích, lécích a doplňcích stravy. První zmínky o účincích kofeinu obsaženém v čajových lístcích pochází již z roku 2737 před naším letopočtem z oblasti Číny, ovšem káva byla objevena až později – konkrétně v 9. století v Etiopii. Tamější pastevec si všiml, že jeho kozy po konzumaci bobulí divoké kávy vykazovaly nárůst energie. Teprve v 19. století se začal objevovat první kofeinový nápoj s přídavkem kofeinu pod značkou Dr. Pepper, který následovaly další jako Coca-Cola nebo Pepsi. Co se týká kávy, dnes si můžete vybrat z široké škály rozmanitých druhů. Ačkoliv si espresso stále udržuje první místo v oblíbenosti, k dispozici máte například ristretto, cappuccino, latte macchiato, eiskaffee čili ledovou kávu apod. Podle průzkumů bývá obsah kofeinu v kávě různý, ovšem průměrně připadá na jeden šálek (240 ml) asi 100 mg. Pokud si nemůžete odepřít onu příjemnou chuť kafe, ale kofein vám nedělá dobře, nabízí se káva bez kofeinu či chuťově velmi podobné nápoje, jako je třeba Caro.

Příprava kávy, která obsahuje přírodní kofein

Výhody užívání kofeinu

Kofein se skrze žaludek vstřebává do krevního řečiště, kudy se dostává do jater, kde dochází ke štěpení na další látky. Jeho největší výhodou je schopnost potlačovat účinky adenosinu, tj. neurotransmiteru zodpovědného za pocit únavy. Kromě toho zvyšuje hladinu adrenalinu v krvi, čímž současně stimuluje aktivitu neurotransmiterů, jako jsou dopamin a noradrenalin. Uživatel se tak cítí mentálně bdělý, soustředěný a schopný vyvinout vyšší psychický i fyzický výkon. Účinky se dostavují přibližně do 20 minut, přičemž vrcholí zhruba po 1 hodině. Mezi největší zdravotní benefity kávy řadíme následující:

Konopné tobolky Fitcann

 

  • Zlepšení nálady a mozkových funkcí – výše popisované změny v mozku, především týkající se neurotransmiterů, vedou ke zlepšení nálady, zvýšení soustředění a zrychlení reakcí. Některé studie dokonce potvrzují, že pravidelné pití 2–3 šálků kávy denně snižuje riziko sebevraždy až o 45 %. Stimulace mozkových funkcí zároveň slouží jako prevence vzniku neurodegenerativních onemocnění, kam spadá například Alzheimerova či Parkinsonova choroba.


  • Zrychlení metabolismu a podpora hubnutí – výzkumy potvrzují, že pití kávy nejen zrychluje metabolismus, ale také napomáhá obézním jedincům shazovat přebytečné kilogramy. Opět zde hrají hlavní úlohu neurotransmitery, ovšem sekundární příčinou hubnutí je rovněž celkově vyšší aktivita po požití nápoje či konzumaci jídla bohatého na kofein. Obezita znamená velký problém zejména pro západní civilizaci, je však důležité zmínit, že několik šálků kávy denně nestačí. Neměli byste zapomenout na zdravé stravování a aktivní pohyb – ideálně kardio trénink.


  • Prevence onemocnění – přestože káva může dočasně zvýšit krevní tlak, studie naznačují, že 1–4 šálky denně snižují riziko srdečních onemocnění o 16–18 %. Přibližně stejné množství rovněž působí preventivně před vznikem mozkové příhody a diabetu 2. typu. Milovníci kávy bez kofeinu mohou jásat, protože také u nich bylo možné pozorovat snížené riziko cukrovky, což svědčí o zdravotních výhodách dalších látek přítomných v kávových zrnech. Pokud chcete navíc podpořit prevenci onemocnění cukrovkou, odborníci doporučují CBD – v naší nabídce si vyberete ze dvou variant CBD oleje s plným spektrem, a to 3% a 6%.

Káva s mlékem je bezpečnější variantou než kofeinové tablety

Čistý kofein vs. přírodní kofein

Navzdory faktu, že tmavá čokoláda, potažmo kakaové boby obsahují menší množství kofeinu, primárními zdroji této látky v přirozené podobě jsou pražená kávová zrna a čajové lístky. K dnešnímu dni je známo více než 6 druhů rostlin obsahujících kofein, přičemž ve všech případech bývá doplněn dalšími specifickými látkami, které mezi sebou zpravidla fungují synergicky. Zde narážíme na problém v souvislosti se syntetickým kofeinem, též označovaným jako čistý nebo izolovaný kofein. Ten bývá přidáván zejména do nápojů a dalších výrobků s obsahem tohoto stimulačního prostředku. Má se za to, že přírodní kofein ve spojení s dalšími přirozenými sloučeninami umožňuje postupné uvolňování, díky čemuž se snáze vyhnete potenciálním nežádoucím účinkům. Syntetický neboli bezvodý kofein je na druhou stranu méně nákladný na výrobu, proto se stal velmi vyhledávaným společnostmi produkujícími především limonády. Jeho výroba však ne vždy prochází důkladnou kontrolou, takže buďte s konzumací těchto produktů ve větším množství velmi opatrní.

 

Věděli jste, že CBD oleje Fitcann s plným spektrem mohou díky obsahu přirozených kanabinoidů a dalších konopných látek potlačit některé nežádoucí účinky kofeinu, jako jsou úzkost, nervozita, neklid či porucha spánku? 

CBD olej Fitcann 3%
 

Pozor na kofeinové tablety a množství kávy

Možností pro užívání kofeinu má člověk v moderní době skutečně mnoho. Ať už vám svědčí zrnková či rozpustná káva, hořká čokoláda, energetické nápoje nebo určité typy limonád, zelený eventuálně černý čaj, záměr zůstává stejný – a to stimulace mozku, která se projevuje zvýšenou bdělostí a přílivem energie. Narazit můžete mimo jiné také na kofeinové tablety s obsahem přírodního nebo syntetického kofeinu. Většinou dosahují vyšších hodnot, než je tomu v případě šálku kávy, proto byste se měli mít na pozoru před jejich nadužíváním a kombinací s jinými zdroji stimulačních látek. Předávkování podle všeho souvisí mnohem častěji právě s užíváním kofeinových tablet, nikoliv s pitím kávy. Někteří lidé navíc vykazují zvýšenou citlivost, která se projevuje symptomy, jako je třes rukou. Popřípadě se u nich může objevit alergie – v tom případě je nutné vyhnout se všem zdrojům. Zvýšené opatrnosti by měly dbát také ženy v období těhotenství, kdy by spotřeba kávy neměla přesáhnout 1–2 šálky denně. Rovněž osoby, jež sužuje nejčastější porucha spánku – nespavost.

 

Udržujte vaše tělesné procesy v rovnováze díky konopné péči Fitcann:

 

Konopná péče Fitcann

 

Photo: Adobe Stock