Kolik vody bychom měli vypít denně?

Důležitost příjmu dostatečného množství tekutin za den by neměla být opomíjena, protože dehydratace může zásadně ovlivnit zdraví člověka. Zeptáte-li se 10 lidí na to, kolik vody denně byste měli vypít, pravděpodobně dostanete několik odlišných odpovědí. Co může způsobit nedostatek tekutin a jaké množství je správné? Jistě už jste slyšeli o tom, že v létě byste měli pít více vody, ale ve skutečnosti musíte být hydratovaní za každého počasí a v jakémkoliv ročním období. Pojďme se spolu podívat na konkrétní údaje, které máme momentálně k dispozici.

Obecné pravidlo

Možná jste se setkali s tzv. pravidlem 8 sklenic denně, což by mělo ve výsledku vycházet přibližně na 2 litry vody. Podle odborníků z Národní akademie věd ve Washingtonu by měli muži pít asi 3,7 litru a ženy 2,7 litru vody. Navzdory profesionálnímu přístupu však nejde toto množství úplně zobecnit, protože je vždy nutné přihlédnout k několika dalším faktorům – především tělesná hmotnost, fyzická aktivita, teplota prostředí či typ potravin, které přes den konzumujete. Takový muž s váhou 130 kg vykonávající fyzicky náročnou práci bude logicky potřebovat více tekutin, než v případě ženy o váze 60 kg, která během dne sedí v kanceláři a při sedavé práci konzumuje navíc potraviny bohaté na vodu, jako jsou melouny či jahody. Jedním z nejčastějších mýtů kolujících mezi lidmi je ten, že káva dehydruje. Britská studie z roku 2014 přišla s výsledky, z nichž je patrné, že tento nápoj díky kofeinu může působit mírně močopudně, zároveň však zvyšuje potřebu pít. Když to shrneme, pokud pijete denně cca 3–4 šálky průměrně silné kávy, nemusíte se obávat dehydratace – samozřejmě za předpokladu, že dodržujete pitný režim.

Jak vypočítat potřebné množství vody?

Zdaleka nejlepší signalizací nedostatku vody v těle je vaše tělo samotné, respektive indikátory jako žízeň nebo barva moči. Pokud pociťujete sucho v ústech, automaticky se začínáte shánět po pití, kterým zaženete žízeň – voda je přirozeně to, co vám přijde nejvíce vhod. Když ráno jdete vykonat svoji potřebu, můžete si všimnout oranžově nebo tmavě žlutě zbarvené moči – to značí dehydrataci. Když jste správně hydratovaní, vaše moč je bezbarvá, případně má světle žlutý odstín. Na internetu můžete najít celou řadu on-line kalkulátorů, které berou v potaz některé důležité proměnné, a můžete tak najít alespoň přibližnou odpověď na to, kolik vody byste měli pít. Nezapomeňte ale důvěřovat hlavně svému tělu, eventuálně pozorovat výše uvedené signály, které vám mohou napovědět.

Tipy pro udržení dostatečné hydratace

  • Pijte před jídlem – snažte se vypít alespoň šálek vody dřív, než se pustíte do jídla. Když budete praktikovat tento postup před každým jídlem, nebudete mít tendenci přejídat se. Případně vám to může pomoci zhubnout, pokud je to vaším cílem.

  • Naučte se pít vodu ráno a večer – odborníci doporučují začít den vypitím alespoň 3 dcl teplé vody, čímž nastartujete váš organismus. Budete-li pít každý večer stejné množství, vaše tělo nebude ráno tolik dehydrované.

  • Vyměňte sklenici za láhev – kvalitní láhev pro dostatečný objem vody by vám mohla pomoci dodržovat hydrataci. Víte totiž přesně, kolik jste již vypili a kolik ještě zbývá, abyste splnili denní příjem tekutin.

  • Dochuťte si vodu – povolte uzdu své fantazii a obohaťte vaši vodu o bylinky, ovoce nebo zeleninu. Jednak do sebe dostanete něco zdravého, jednak se vám jistě bude pít potřebné množství tekutin o něco snadněji.

  • Jezte potraviny bohaté na vodu – jestli vám dělá problém vypít tolik vody, kolik byste měli, můžete zvolit několik potravin bohatých na vodu. Mezi nejoblíbenější patří melouny, jahody, okurky, broskve či papriky.

Proč musíme pít dostatek tekutin?

Jen těžko bychom jmenovali všechny tělesné procesy, které jsou závislé na vodě. Od zásobování buněk živinami, až po ledviny, které nás zbavují díky vodě nečistot. Trávicí systém, klouby, oči nebo pokožka jsou vázané na dostatečnou hydrataci. Díky tekutinám může docházet k pocení, jež ochlazuje naše tělo – při tom přicházíme o značné množství vody, kterou je zapotřebí doplňovat. Důležitost hydratace tkví mimo jiné v tom, že slouží jako prevence vzniku některých onemocnění, jako jsou rakovina, srdeční choroby, ledvinové kameny, mozková mrtvice nebo vysoký krevní tlak. V neposlední řadě si buďte jistí, že příjem potřebného množství tekutin bude stabilizovat vaši náladu, zlepší koncentraci a paměť či pomůže lépe odolávat stresu.