Konopné semínko jako přírodní zázrak

Rostliny konopí mají neuvěřitelně všestranné využití, protože květy, stonky, listy, kořeny i semena disponují specifickými vlastnostmi, které jsou využitelné v mnoha odvětvích. Pouze málo přírodních produktů se může pyšnit tak významným složením a nutričními hodnotami, jako je tomu v případě konopného semínka. Možná si, stejně jako my, pokládáte otázku, jak se do něčeho tak malého může vlézt tolik prospěšných látek. Příroda nás pravděpodobně nikdy nepřestane fascinovat svou precizností. Pojďme se nyní na tento zázrak podívat trochu zblízka a představit si nejvýznamnější výhody, které nabízí.

Co obsahuje konopné semínko?

Na úvod je nutné říci, že konopná semínka neobsahují kanabinoidy běžně se vyskytující v rostlinách konopí – udává se, že slupky (obaly) mohou obsahovat pouze stopové množství, které však pro uživatele není nikterak významné, protože jej není schopné jakkoliv ovlivnit. Pokud se tedy rozhodnete pro loupaná semínka, úplně se tak zbavíte možnosti dostat se do kontaktu s kanabinoidy, nicméně vynahradit vám to může celé spektrum dalších zdraví prospěšných látek. Přirozeně tak představují prevenci vzniku onemocnění, popřípadě mohou pomoci při léčbě některých zdravotních problémů. Níže naleznete seznam těch nejdůležitějších látek přítomných v konopném semínku, jako i výhod, které nám tato potravina může nabídnout.

konopné semínko fitcann 300 g

  • Úplný zdroj bílkovin – na 3 polévkové lžíce konopných semínek vychází asi 9,5 g bílkovin. Je mnoho potravin bohatých na tyto látky, ale v tomto případě jde o tzv. úplné bílkoviny. Jinými slovy, obsahují všech 9 potřebných aminokyselin, z nichž některé si člověk není schopen sám produkovat. Díky tomu jsou často vyhledávané vegetariány, vegany a sportovci, protože představují jednoduše dostupný zdroj kvalitních, úplných bílkovin.

  • Nenasycené mastné kyseliny – konopná semínka obsahují prospěšné omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny (NMK), a to v ideálním poměru 1 : 3. Celkové zdraví člověka závisí mimo jiné také na těchto sloučeninách, jejichž úlohou je například stimulace imunitního systému. V moderní době je zvykem konzumovat více omega-6 NMK, ale vzhledem k tomu, že je konopné semínko zdrojem zejména omega-3, slouží jako adekvátní prostředek k vyrovnání obou látek.

  • Vláknina – větší část vlákniny náleží slupce neboli vnějšímu obalu konopného semínka, nicméně také v jádru je přítomné určité množství. Na 3 polévkové lžíce vychází asi 1,2 g. Mezi největší výhody vlákniny patří snížení nadměrné chuti k jídlu, regulace hmotnosti, udržování rovnováhy cukru v krvi nebo podpora správné funkce střev a střevní mikroflóry.


  • Vitamíny a minerály – mezi další důležité látky přítomné v semenech konopí patří kupříkladu vitamín E (antioxidant), hořčík (funkce svalů a nervů), draslík (pravidelný srdeční rytmus), železo (přenos kyslíku z plic), případně také vitamín B, zinek, riboflavin, niacin, thiamin, tryptofan či fosfor.

Zdravotní výhody konzumace

1. Zabraňuje vzniku kardiovaskulárních onemocnění

Vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin hraje důležitou roli v prevenci vzniku kardiovaskulárních chorob, ale to nejsou zdaleka jediné látky mající tento účinek. Konopné semínko disponuje aminokyselinou známou pod názvem arginin, která způsobuje rozšiřování cév a snížení krevního tlaku – což rovněž podporuje prevenci vzniku srdečních a cévních onemocnění. Dokonce bylo zjištěno, že konzumace konopných semínek může pomoci při regeneraci po prodělaném infarktu.


2. Zlepšuje funkci imunitního systému

Výše vzpomínané mastné kyseliny regulují funkci imunitního systému. Jinak řečeno, jejich nerovnováha může vést až ke vzniku autoimunitních onemocnění, jako jsou revmatoidní artritida, psoriáza (lupénka), alergie, roztroušená skleróza a další. Konopná semínka pomáhají udržovat rovnováhu omega-3 a 6 v krvi, čímž jednak stabilizují imunitní odpověď organismu, jednak udržují vaši pokožku zdravou. Protizánětlivé vlastnosti některých dalších látek podporují tento účinek, proto odborníci doporučují konzumaci semínek každému, kdo má problémy s imunitou, případně chce podobným potížím předcházet. Stejného efektu lze dosáhnout také užíváním CBD.

konopné semínko fitcann


3. Dopřejte svému tělu snadno stravitelné přírodní bílkoviny

Jistě jste se mnohokrát setkali s příznivci živočišných i přírodních bílkovin. Abychom rozlouskli tuto záhadu užitečnosti obou zmiňovaných, podíváme se na jednu zajímavou studii z roku 2019. Ta zahrnovala data 130 tisíců lidí za období 30 let, přičemž získaná data stojí za pozornost. U osob, které nekonzumovaly živočišné bílkoviny, byla naměřena nižší úmrtnost než u ostatních – tedy konzumentů masa. Konopné semínko je bohatý zdroj přírodních a lehce stravitelných bílkovin (až 25 % celkového objemu). Ani proslulá chia nebo lněná semínka nedosahují tak vysokých hodnot, což z něj činí opravdu nadstandardní potravinu, která si zaslouží místo ve vaší kuchyni.


4. Zmírňuje příznaky premenstruačního syndromu u žen

Drtivá většina žen (až 80 %) trpí na tyto potíže, které se projevují na fyzické, duševní i emoční úrovni. Velmi pravděpodobně k nim dochází vlivem zvýšené citlivosti na hormon známý pod jménem prolaktin. Konopné semínko obsahuje kyselinu gama-linolenovou produkující látkou zvanou prostaglandin E1, která dokáže snížit účinnost prolaktinu. Výsledkem je zmírnění symptomů premenstruačního syndromu, tj. bolestí, křečí, deprese, náladovosti, citlivosti, podráždění apod. Tento jev stále nebyl do hloubky prozkoumán, ovšem kromě potlačení prolaktinu zde bude hrát jistě důležitou roli hormonální rovnováha.

Pro představu – 30 g (cca 3 polévkové lžíce) konopných semínek obsahuje:

  • Kalorie – 116
  • Bílkoviny – 9,47 g
  • Sacharidy – 2,60 g
  • Tuky – 1,20 g
  • Mastné kyseliny – 14,62 g