Kurkuma: Věděli jste o zdravotních výhodách tohoto koření?

V posledních letech se začíná hodně mluvit o kurkumě v souvislosti se zdravotními benefity, o kterých Indové vědí už několik tisíciletí. Protože se stala nedílnou součástí každé domácnosti, stojí za to podívat se blíže na její prokazatelné účinky. Statistiky hovoří o zvýšené spotřebě tohoto koření, s čímž souvisí mimo jiné rostoucí počet studií na toto téma a trend zdravého stravování. Historie užívání kurkumy navíc zesiluje její důvěryhodnost, takže se ani v nadcházejících letech pravděpodobně nedočkáme poklesu konzumace. Jaké zdravotní výhody nabízí a jak obstála v testování těmi nejlepšími vědci na světě?

Kurkuma a látka zvaná kurkumin

Koření známé jako kurkuma pochází z rostliny s příznačným názvem kurkumovník dlouhý (Curcuma longa). Kromě toho, že bývá používána samostatně, tvoří jednu ze základních složek kari koření. Milovníci indické a thajské kuchyně se s kurkumou setkávají velmi často, ale ve skutečnosti má mnohem více využití i mimo kulinářství. Například v Thajsku se tradičně využívala coby příměs při výrobě kosmetiky; v Číně jako barvivo; Malajsané ji používají jako antiseptikum; v Pákistánu jako protizánětlivý prostředek; Američané dokonce jako barvivo a konzervační látku mnoha potravin. Nejdůležitější látkou je bezpochyby kurkumin – tj. přírodní polyfenol, který však dosahuje poměrně nízkého podílu (asi 3 %). Proto lidé toužící po výhodách této látky většinou dávají přednost doplňkům stravy – ty jsou zpravidla obohaceny o výtažky z černého pepře zvyšující vstřebatelnost kurkuminu v těle.

kurkuma výhody

Zdravotní výhody

Tradiční medicína upřednostňovala kurkumu především pro antioxidační, protizánětlivé, antimutagenní, antimikrobiální a protirakovinné účinky. Mechanismy, které stojí za její efektivitou, jsou zkoumány teprve poslední desetiletí, přičemž vědci se shodují, že biochemické látky pracují na mnoha úrovních, včetně buněčné. Nespočet terapeutických výhod bývá přičítán hlavně antioxidačním a protizánětlivým vlastnostem kurkuminu, ale pojďme se podívat trochu blíže na některé jeho přednosti.

  • Antioxidační účinek – kurkumin dokáže neutralizovat volné radikály, čímž zabraňuje oxidačnímu poškození. Dokonce stimuluje funkci specifických enzymů v těle, které hrají rovněž důležitou roli v ochraně proti oxidaci. V praxi to znamená, že slouží jako prevence vzniku onemocnění, jako jsou Parkinsonova choroba, ateroskleróza, infarkt a další.


  • Potlačení zánětu – poškození způsobené oxidací úzce souvisí se zánětem, který je vlastně obranným mechanismem lidského těla. Problém nastává, když se zánět stane chronickým stavem a začne vašemu organismu škodit. V tom případě může způsobit některé vážné nemoci jako Alzheimerovu chorobu, roztroušenou sklerózu nebo epilepsii. Výzkumy prokázaly schopnost kurkuminu potlačovat zánět, čímž došlo k potvrzení řady neoficiálních zpráv.


  • Pomoc pacientům s artritidou – chronické zánětlivé onemocnění kloubů, odborně nazývané jako artritida, postihuje více než 250 milionů lidí na celém světě. V roce 2014 vyšla studie, ve které vědci potvrdili, že užívání kurkuminu s výtažkem z černého pepře snížilo bolest a zlepšilo fyziologické funkce u pacientů s artritidou. Autoři označili kurkuminoidy za efektivní a bezpečnou alternativní léčbu tohoto onemocnění.


  • Zlepšení činnosti mozku – kurkumin zvyšuje hladinu mozkového neurotrofického faktoru – tedy proteinu, jenž má na svědomí například růst mozkových buněk. Množství poruch řídícího centra souvisí s nízkou hladinou tohoto proteinu, takže konzumace kurkuminu může oddálit nebo dokonce zabránit poškození. Vědci z Washingtonu, D.C. mimo jiné uvedli, že kurkumin může být účinným a trvalým přírodním antidepresivem.


  • Snížení rizika srdečních chorob – protizánětlivé a antioxidační účinky kurkuminu nejsou jediným důvodem, proč bývá jeho užívání spojené s prevencí srdečních chorob. Zlepšuje totiž i výstelku vašich cév (tzv. endotel), což je důležité pro správnou regulaci krevního tlaku, zajištění srážlivosti krve atd.


  • Protirakovinný účinek – někteří vědci přišli s výsledky studií, které naznačují, že podávání kurkuminu zvyšuje apoptózu neboli buněčnou smrt. Rakovina je onemocnění typické nadměrným množením buněk, proto jsou tyto účinky detailněji studovány. Vysoké efektivity bylo dosaženo zvýšeným dávkováním a kombinací s piperinem – tj. látkou vyskytující se v černém pepři.


Bezpečnost a dávkování

Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) označil kurkumu za bezpečnou. Mírné vedlejší účinky byly pozorovány, pokud subjekt konzumoval dávku o velikosti 8 gramů za den, přičemž zahrnovaly bolest břicha a průjem. S trochou zdravého rozumu každý jistě chápe, že takové množství denně člověk nespotřebuje. O nadužívání kurkumy toho dodnes víme příliš málo, abychom mohli tvrdit, jak vážný dopad může mít. V každém případě je nutné dodržovat doporučené dávkování, pokud užíváte doplňky na bázi kurkuminu. Podle všech dosavadních zjištění uděláte nejlépe, budete-li k jeho konzumaci přistupovat rozvážně. Pamatujte si, že méně je někdy více! Budeme netrpělivě očekávat, s jakými výsledky vědci přijdou v nadcházejících letech. Aktuálně víme, že konzumace kurkumy či kurkuminu v mezích je spojena s celou řadou zdraví prospěšných výhod.

 

kurkuma evinator

 

Evina Hajek (Evinator): „Kurkuma má protizánětlivý účinek. Když ji sníte nebo si ji nanesete na obličej, zmírní začervenání, potlačí zánět a pomůže léčit problematickou pleť, kterou současně vyživuje. Dříve jsem měla problém s akné, ale když jsem zjistila, že při něm vlastně pod kůží probíhá zánět, bylo mi jasné, že se ho musím zbavit. Potom jsem slyšela o kombinaci kurkumy a medu, čímž vlastně spojíte protizánětlivý a zklidňující účinek. Jednoho dne jsem to tedy zkusila na vlastní kůži a ono to fakt funguje. Od té doby na tyto problémy nic jiného nepoužívám.“

 

Udržujte vaše tělo i mysl v rovnováze s konopnou péčí Fitcann!


Tip na kvalitní koření: Kurkuma od značky Veganek


Fotografie: Adobe Stock

Závěrečná fotografie: Eva Hajek