Lyofilizace aneb mrazem sušené ovoce

Ovoce patří vedle zeleniny mezi potraviny obsahující množství vitamínů, minerálů a živin potřebných pro správné fungování těla. Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje denně sníst asi 130 gramů, ovšem ne vždy máte možnost zakousnout se do čerstvého ovoce – typicky například na cestách nebo v momentě, kdy jsou obchody zavřené. Pro tyto případy je dobré mít s sebou vhodnou alternativu, pomocí které doplníte potřebné živiny a další prospěšné látky. Proč byste měli sáhnout zrovna po lyofilizovaném ovoci? V čem spočívá popularita metody sušení mrazem?

 

Lyofilizace ovoce: Jak probíhá?

Sušení mrazem neboli lyofilizace je proces, při němž je odstraněna vlhkost za působení nízkého tlaku a teploty. Mrazem sušené ovoce můžete v dnešní době vidět nejčastěji na pultech obchodů se zdravou výživou, nicméně metoda lyofilizace bývá využívána také v souvislosti s archivací tištěných dokumentů, výrobou a převozem farmaceutik či uchováním živých organismů bakteriálního nebo buněčného typu. Celý proces sestává ze 3 částí – zmrazení, primární sušení (sublimace) a sekundární sušení (adsorpce). Materiál je nejprve zmrazen, následuje snížení tlaku a přidání tepla, díky čemuž se zmrazená voda okamžitě mění na páru. V této fázi je odstraněno přibližně 95 % vlhkosti, přičemž pro dosažení téměř dokonalého vysušení bývá někdy využíváno finálního neboli sekundárního sušení, kdy je teplota zvýšena a tlak snížen. Cílem je odstranit nezmrzlé molekuly vody vyskytující se na povrchu pevných látek. Pro účely sušení mrazem se používá stroj s příznačným názvem lyofilizátor.

Pracovníci v rukavicích třídí ovoce sušené mrazem

 

Ovoce sušené mrazem přináší řadu výhod

Pokud jste někdy ochutnali jak běžně sušené, tak lyofilizované ovoce sušené mrazem, určitě jste na první skousnutí poznali rozdíl. Můžeme si jej znázornit na příkladu banánu – zatímco sušené plátky jsou křupavé a chuť výrazně sladká, sušení ovoce mrazem způsobí, že je banán na povrchu křupavý, uvnitř vláčný a celková chuť je mnohem blíže přirozené chuti banánů v jejich čerstvé podobě. Pojďme se nyní podívat na ty nejdůležitější výhody, které lyofilizované ovoce přináší.

 

  • Bohatý nutriční profil – ostatní způsoby konzervování potravin zpravidla zahrnují ohřev při teplotě, která snižuje jejich výživovou hodnotu. Ovoce sušené mrazem obsahuje cca 97 % původních nutričních hodnot, což je ve srovnání s metodou běžného sušení (60 %) a konzervace (40 %) skutečně obdivuhodné. Co se týká výživy, lyofilizace je nejlepším způsobem uchování potravin. Takto skladované ovoce může sloužit zejména v zimních měsících jako podpora imunity.


  • Možnost delšího skladování – další velkou výhodou lyofilizovaných potravin je jejich dlouhá skladovatelnost, která se pohybuje okolo 25 až 30 let. Pro srovnání – potraviny sušené standardním způsobem vydrží asi 4 roky, konzervy 3 roky a mražené jídlo cca 2 roky. Kromě toho vám ušetří místo, protože ovoce díky minimální vlhkosti ztratí na objemu. Pokud upřednostňujete bio potraviny, jistě oceníte možnost delšího skladování, protože stále nejsou zdaleka tak dostupné jako běžné jídlo.


  • Svěží chuť a vzhled – přestože ovoce vlivem lyofilizace ztrácí na objemu, jeho další vlastnosti, jako jsou barva, chuť nebo struktura, zůstávají zachovány. Jednoduše se tedy zbavíte vlhkosti, nikoliv však chuti. Dalo by se to přirovnat k video snímku, který pozastavíte, abyste jej později ve stejné kvalitě mohli dále sledovat. Po vložení do úst ovoce absorbuje sliny a stává se ještě chutnějším. Lyofilizované ovoce se stalo nedílnou součástí smoothie nápojů, které navíc můžete obohatit o konopné semínko Fitcann, čímž ještě znásobíte počet zdraví prospěšných látek.


  • Snadná příprava – odstraněním vody z ovoce se sníží celková hmotnost až o 90 %, což je obrovská výhoda, pokud cestujete. Každý cestovatel jistě potvrdí, že každý kilogram se počítá. Chcete-li dosáhnout přirozeného stavu ovoce, stačí přidat vodu. Pro urychlení procesu bývá doporučována teplá či horká voda. Dobrým příkladem je třeba avokádová pomazánka, kterou lze připravit z lyofilizovaného avokáda po přidání teplé vody.

 

Lyofilizované ovoce zahrnující různé druhy v bílé misce

 

Lyofilizované ovoce vs. čerstvé ovoce

Při konzumaci ovoce dbáme nejen na chuť, ale také na přísun prospěšných vitamínů, minerálů, živin a antioxidantů. Možná jste se setkali s tvrzením, že lyofilizované ovoce obsahuje více cukru než jeho přirozená forma, tj. čerstvé ovoce. Tento mýtus pochází z jednoho prostého faktu – mrazem sušené ovoce ztrácí na objemu, což se projeví na výsledné porci. Pokud si například představíte hrst čerstvých hroznů, obsah cukru v takové porci bude přirozeně nižší než v hrsti mrazem sušených hroznů. Ačkoliv je při metodě lyofilizace ovoce zachován téměř identický nutriční profil jako u jeho přirozené formy, konzumaci čerstvého ovoce se bohužel nic nevyrovná. Sušení mrazem mírně degraduje hladinu vitamínu C rozpustného ve vodě. Rovněž snižuje množství vlákniny, která se nachází převážně v ovocných slupkách. Navzdory tomuto faktu jsou lyofilizované plody stále nejlepší možností, pokud nemáte po ruce čerstvé ovoce. Mezi nejoblíbenější patří jahody, maliny, borůvky nebo ananas – ty můžete přidat do smoothie, jogurtu, ovesné kaše atd. Doporučujeme navrch přidat lžíci konopného oleje Fitcann, který obsahuje tolik důležité nenasycené mastné kyseliny omega 3, 6 a 9.

 

Udržujte vaše tělesné procesy v rovnováze díky konopné péči Fitcann:

 

 

Photo: Adobe Stock