Meditace: Co říkají vědci? + rozhovor s Jiřím Procházkou

Meditační techniky již dávno nejsou záležitostí pouze východní kultury, ale podařilo se jim úspěšně expandovat také do jiných částí planety. Výhody meditace znají lidé už několik tisíciletí, nicméně vědci tuto metodu podrobili zkoumání a přišli se zajímavými výsledky. Dokáže pozitivně ovlivňovat procesy na fyzické i duševní úrovni, navíc je zcela bezpečná, tudíž se stává středem zájmu mnoha lidí po celém světě. K tomu, abyste meditovali, nepotřebujete prakticky žádné pomůcky či speciální předměty – jedná se o disciplínu dostupnou každému, a to bez ohledu na věk a postavení. Co vám může meditace přinést?

Co je to meditace?

Za meditaci považujeme techniku, která spojuje mysl a tělo, přičemž jejím cílem je zlepšit soustředění, dostat fyzickou i mentální část do klidu, stabilizovat psychiku, předejít zdravotním problémům nebo je pomoci vyřešit. Její popularita roste, protože se jedná o jednoduchý způsob, jak zlepšit náladu a zpomalit neustálý tok myšlenek. Někteří příznivci tohoto „umění“ si zvykli praktikovat krátkou meditaci v jakékoliv chvíli, a to i během plného pracovního nasazení. Jako u každé jiné činnosti – také u meditace existuje mnoho úrovní či stupňů zdatnosti, které se jejím dlouhodobým provozováním zvyšují. Na začátku vám tak může dělat opravdu velký problém i na malou chvíli vypnout mysl, ovšem po nějaké době tohoto stavu dosáhnete mnohem snadněji. Proč medituje čím dál více lidí? Následující výhody vás přesvědčí o tom, že tato metoda má co nabídnout každému člověku.

výhody meditace

Studie potvrzují výhody meditace

1. Zmírnění deprese a úzkosti

Jeden z nejčastějších důvodů, proč lidé meditují, je právě zlepšení jejich celkové nálady a odstranění negativních myšlenek. Deprese i úzkost mohou člověka úplně vyřadit z běžného života, ale podle všeho může meditace poskytnout úlevu. Metaanalýza z roku 2014 pracovala s více než 3500 dospělými, kteří provozovali meditační cvičení po dobu několika týdnů až měsíců. Bylo pozorováno zmírnění depresivních a úzkostných stavů, což spolu s poklesem stresu vedlo ke zlepšení celkové kvality jejich života. Jiné výzkumy prokázaly, že meditace snižuje počet negativních myšlenek, přičemž pozitivní jsou naopak zachovány. To úzce souvisí s antidepresivním účinkem, protože negativní myšlenky „živí“ depresi, naopak ty pozitivní ji zmírňují.

2. Zbavte se stresu a jeho příznaků

Stres je téměř všudypřítomným problémem, ať už děláte jakoukoliv práci, proto se není čemu divit, že lidé hledají všechny možné způsoby, jak se ho zbavit. Zmírnění stresu navíc může pozitivně ovlivnit celou řadu dalších oblastí vašeho života, jako jsou spánek, nálada, chuť k jídlu, koncentrace a další. Velmi účinná je v tomto ohledu tzv. meditace všímavosti – důležitým faktorem je při ní zaměření se na přítomný okamžik. Jedna zajímavá studie přišla se zjištěním, že tento typ meditace snížil zánětlivou reakci způsobenou vystavením stresové situaci. Vědci vyjádřili souhlas s návrhem praktikování meditace jako podpůrného prostředku při léčbě chronických zánětlivých onemocněních. Dokonce se ukázalo, že provozování vědomé všímavosti může zmírnit příznaky související s nadměrným stresem – například nemoci jako syndrom dráždivého tračníku, posttraumatická stresová porucha nebo také fibromyalgie.

Jiří Procházka

 

3. Zlepšení koncentrace

Příznivci meditačních technik hovoří o zlepšení soustředění, uvědomění si sebe sama, rychlejším řešení problémů a celkově jasnější mysli. Studie vědců z Tchaj-wanu se zúčastnilo 26 meditujících s praxí přesahující 9 let a 26 jedinců bez jakékoliv zkušenosti s meditací. Meditační cvičení dlouhé 30 minut mělo za následek zvýšení pozornosti při řešení úkolu, a to u celé skupiny. Co se týká jedinců s několikaletou praxí v tomto oboru, vykazovali lepší výsledky při testování, zda je přítomnost některého rušivého elementu zneklidní, či nikoliv. Závěrem vědci poznamenali, že meditace je obecně účinnou metodou pro zlepšení koncentrace. Tento efekt je však o to silnější, když ji praktikujete delší dobu – v tomto konkrétním případě i několik let. Řada odborníků poukazuje kromě zlepšeného soustředění také na lepší paměť, což jistě stojí za povšimnutí.

4. Potlačení bolesti a snížení krevního tlaku

Výše jsme psali o účinnosti meditačních cvičení u pacientů s chronickými zánětlivými nemocemi. Ty jsou často spojovány s akutní či chronickou bolestí, ale i v tomto případě můžete v meditaci potenciálně nalézt útěchu. Systematický přehled z roku 2017 obsahuje srovnání 30 studií v souvislosti s tímto tématem, přičemž byla nalezena shoda ve zmírnění bolesti u praktikujících účastníků. Autoři dále zmiňují potlačení depresivních stavů a zlepšení kvality života. Metaanalýza z roku 2015 zahrnující 12 studií (okolo 1000 účastníků) přišla se závěrem, že meditace snižuje krevní tlak u lidí, zejména potom u starších osob se zvýšeným tlakem. Spousta starších lidí užívá léky na snížení krevního tlaku, přitom by možná pomohlo bezpečné meditování v přírodě či pohodlí domova.

5. Seznam výhod pokračuje

Mohli bychom pokračovat v nepřeberném výčtu všech benefitů, které meditace přináší. Ostatně můžete pocítit některé z řady pozitivních změn sami, a to již po prvním pokusu. Pro začátek se doporučuje navštívit kurz vedené meditace, ale k dispozici je mnoho knih, návodů a rad, takže je pouze na vás, zda vás tento typ terapie láká. Z výhod můžete čerpat nejen vy, ale také vaše okolí, protože meditace prokazatelně podporuje empatii, laskavost, schopnost odpouštět či projevovat soucit. Pozitivních emocí není nikdy dost a meditace se v tomto ohledu zdá být téměř zázračná. Mezi další výhody patří regulace chuti k jídlu, zlepšení spánkového cyklu, použití coby potenciální pomoc při léčbě závislosti nebo zpomalení ztráty paměti související s přibývajícím věkem.

Jiří Procházka - o meditaci

 

Vyzpovídali jsme Jiřího „Denisu“ Procházku na téma „meditace“


Ahoj Jirko, pomáhá ti meditace při výkonu?

Zdravím čtenáře a redakci Fitcannu. Meditace je pro mě jakási zpětná vazba z mé mysli, která byla jedním ze základních kamenů, díky němuž jsem mohl dělat pokroky a uspět na své cestě – obecně v rovině osobního života, bojových umění a propojení obou zároveň. Jde především o to, že člověk má možnost mít v rukou svůj život, přičemž mysl je něco jako nástroj k tomu, aby jej dokázal řídit. Prostřednictvím meditace se může spojit se svým vědomím, s jeho nekonečnými možnostmi. A tím vlastně dosahovat sjednocení, které napomáhá tomu, aby v člověku nevznikaly vnitřní souboje typu chci/nechci nebo musím/nemusím. V meditaci, potažmo duchovním učení, jde zejména o sjednocení. Cílem je nechat působit naši vůli, která jedná neomezeně.


Jak často meditovat?

Zkrátka podle toho, jak kdo potřebuje, podle pocitu. Zpočátku jsem meditoval vždy, když jsem cítil, že se mi chce nebo to moje tělo a mysl vyžadují. Někdy jsem vstal brzy ráno, třeba v 6 hodin, a přestože se mi příliš nechtělo, vyběhl jsem na kopec a dal se do meditace. Důležité je stále se vzdělávat v této oblasti. Jakým způsobem se dá meditovat; jak u této činnosti správně dýchat; na co se zaměřovat; kam směřovat naši pozornost.


Je lepší meditovat ráno nebo večer?

Kdykoliv. Na tom nezáleží. Ranní meditace má tu výhodu, že vás to krásně nastartuje do nového dne. Nejlepší je k tomu připojit i cvičení, díky čemuž se okysličí vaše krev a všechny procesy se rozběhnou naplno. Večerní meditace je zase dobrá pro zklidnění, vizualizaci, zhodnocení dne a shrnutí cílů.


Před meditaci bychom neměli užívat stimulační látky? Žádná káva před meditací?

Káva, zelený čaj a jiné stimulační prostředky nám mohou pomoci koncentrovat se na konkrétní myšlenku, předmět, představu, tělo atd. To je na preferencích každého člověka, zda před meditací užije nějakou stimulační látku. Ale pravda je taková, že přirozeně nám v krvi nekoluje kofein a další látky, takže naše přirozenost je zbavená těchto stimulantů. Z toho vyplývá, že nejlepší je provádět tuto činnost s čistým tělem i vědomím.


Jsi uživatel CBD produktů, které díky přítomným kanabinoidům nahrazují některé tělu přirozené látky. Pomáhá ti CBD při meditaci?

Já užívám CBD Fitcann hlavně před spaním, tedy večer. Pokaždé cítím příjemné uvolnění. Dřív jsem měl období, kdy jsem byl pod dobu spánku v mírné tenzi, neustále ve střehu. Bydlím v domě, který se nachází v lese, což s tím bude určitě souviset. CBD mi pomohlo cítit se více bezpečně, protože mi navodilo vnitřní pocit klidu a já mohl konečně lépe spát.


Kdybys měl čtenářům doporučit nějakou knihu o meditaci, případně nějakého konkrétního učitele. Kdo by to byl?

Jsem toho názoru, že kdo hledá, ten najde cestu. Já mohu doporučit jen to, co jsem sám vyzkoušel. A tím je učení Eckharta Tolleho – kniha „Moc přítomného okamžiku“. Dále například kniha „Čtyři dohody“ od Miguela Ángela Ruize. Základem meditace je vlastně pozorování – sama sebe, svých myšlenek, emocí atd. Musíme se však naučit neztotožňovat se s těmito objekty pozorování. Všechny tyto knihy o tom mluví. Jen pozorovat, neztotožňovat se, nehodnotit. Zároveň si dopřát tu moc, abychom si mohli vybírat. Abychom si však mohli svobodně vybírat, nemůžeme se tolik ztotožňovat se svojí identitou. Jinými slovy, musí to být někde na půl cesty. Zmiňované knihy vám mohu doporučit. Co se týká meditace – jsem takový samouk. Jednoduše jsem seděl a pozoroval sám sebe, kam až mě to zavede.


Kdyby bylo jedno jediné místo, které by sis teď mohl vybrat k meditaci. Které by to bylo?

Hostěradice, kaplička. Tam jsem doma, tam se vždy rád vracím, protože mám na to místo krásné vzpomínky na dětství a cítím se tam šťastný. Kdybych měl někomu doporučit nějaká místa na meditaci, ať jsou to taková, která si spojují s pocity bezpečí a lásky. To jsou ty nejsilnější pocity.


Soustřeďte se! Vyzkoušejte CBD olej Fitcann: FITCANN CBD 3% DROPS 10ml

970x310_px_3