Může změna myšlení zlepšit vaše zdraví?

Vaše tělo a mysl musí fungovat v harmonii, abyste mohli dosahovat nejlepších výsledků, ať už se bavíme o jakékoliv oblasti. Lidské tělo můžete vnímat jako propracovaný, avšak velmi složitý stroj, jehož části se vzájemně ovlivňují, proto je zřejmé, že způsob myšlení může do určité míry skutečně ovlivňovat vaše zdraví. Možná sami máte zkušenost s projevy dlouhodobého působení stresu na váš fyzický stav – to může zahrnovat bolesti hlavy nebo zad, žaludeční potíže či zvýšený krevní tlak. Dnes se společně podíváme na procesy, ke kterým dochází v těle, když přemýšlíme určitým způsobem. Pochopíme-li správně souvislost mezi myšlením a zdravím, mohlo by nám to pomoci v celkové kvalitě našich životů.

Myšlenky a emoce

Pokud se začnete pídit po skutečné definici myšlenky, pravděpodobně se setkáte s mnoha různými výklady, což může být částečně ovlivněno tím, kdo konkrétní definici zpracoval. Jinými slovy, určitě se bude lišit výklad filozofů a vědců, případně se v jistých mezích překrývat. Přeskočíme teorie o vzniku myšlenky a podíváme se na to, co se děje v těle. Nejprve dojde k vzájemné signalizaci nervových buněk, tzv. neuronů, které spouští chemické změny v mozku. K tomu jim pomáhají neurotransmitery přenášející elektrické vzruchy mezi neurony, jako jsou dopamin, adrenalin, některé aminokyseliny atd. Spojení dvou neuronů se nazývá synapse – jedná se o strukturu umožňující nervovým buňkám předávat signály. Dalšími částmi, které jsou zapojeny v procesu myšlení, jsou prefrontální kůra či hipokampus. V mozku se nachází více typů neuronových sítí, jež si navzájem konkurují, ovšem jedna jediná potom spouští požadovanou reakci. Myšlenky zároveň spouští emoce, přičemž zejména ty jsou zodpovědné za změny projevující se na fyzické úrovní – například negativní vám mohou zhoršit imunitní funkce, pozitivní naopak třeba urychlit dobu zotavení.

negativní myšlení

Jak myšlení ovlivňuje vaše zdraví?

Vědci z univerzity ve Stanfordu provedli studii čítající 61 141 dospělých účastníků, kteří podávali informace po dobu neuvěřitelných 21 let. Ty sestávali z hlášení o fyzické aktivitě a vnímání svého úsilí ve srovnání s jejich vrstevníky. Autoři se tedy ptali na to, jak často osoby cvičí a jak by ohodnotily své výsledky. Jedinci, kteří sami sebe vnímali jako méně zdatné, vykazovali až o 71 % vyšší pravděpodobnost úmrtí, přestože ve skutečnosti cvičili zhruba srovnatelně. Srovnávání, negativní náhled na sebe sama, přílišná očekávání a demotivace byly hlavními příčinami zvýšeného rizika úmrtí. Podobných studií potvrzujících vliv myšlení nebo přístupu k životu na zdraví byste našli mnoho, níže uvádíme alespoň některé z nich:

  • Nedůvěra k lidem – v roce 2014 byla v časopise Neurology publikována studie, v níž vědci potvrdili, že cynismus (nedůvěra k lidem) v pozdějším věku vede ke zvýšení rizika demence a úmrtí. Autoři samozřejmě přihlíželi k dalším faktorů, jako jsou životní styl, zdravotní stav jedince či socioekonomické postavení, ovšem i přesto bylo spojení evidentní.


  • Deprese a negativní myšlení – deprese je společně s úzkostí nejčastějším duševním problémem moderní doby. Lidé s touto diagnózou často trpí nespavostí, celkovou slabostí, ztrátou chuti k jídlu nebo dokonce bolestí svalů a kloubů. V roce 2004 vědci pozorovali souvislost mezi depresí a vznikem cukrovky 2. typu. Do studie bylo zapojeno 11 615 účastníků, přičemž riziko tohoto onemocnění bylo až o 63 % vyšší u osob s depresivními příznaky. Další výzkumy odhalily také spojení s infarktem nebo invaliditou v pozdější životní fázi.


  • Emoce ovlivňují imunitu – akademický žurnál Annual Review of Psychology v roce 2002 zveřejnil výzkum vědců, kteří zkoumali vliv negativních emocí a stresu na zdraví člověka. Ty vedly prokazatelně ke zhoršení imunitních funkcí, což v mnoha případech dalo za vznik široké škále dalších zdravotních problémů jako kardiovaskulární onemocnění, osteoporóza, artritida, cukrovka 2. typu, určité typy rakoviny, Alzheimerova choroba atd.


  • Přesvědčte sami sebe – někdy není potřeba nutně měnit vaše návyky, stačí malinko pozměnit vaše myšlení, tj. vnímání. Autoři studie z roku 2007 provedli test na 84 ženách pracujících jako hotelové pokojské. Poskytli jim informace o tom, že jejich pracovní náplň se vyrovnává plnohodnotnému cvičení a je doporučována chirurgy či odborníky na zdravý životní styl. Nedošlo ke zvýšení jejich aktivity, přesto po 4 týdnech ženy hlásily, že cvičí mnohem více. Navíc vykazovaly pokles hmotnosti, krevního tlaku, tělesného tuku a indexu tělesné hmotnosti (BMI).

pozitivní myšlení

 

Zachovejte si „zdravé“ myšlení

Je jisté, že vaše tělo reaguje na to, jak myslíte, co cítíte a jak jednáte. V podstatě se jedná o signály na fyzické úrovni, které vás mají upozornit na nestandardní situaci nebo nebezpečí. Chcete-li udělat krok ke správnému myšlení, musíte začít tak, že pojmenujete vaše pocity a vynasnažíte se odhalit spouštěče. Doporučuje se mluvit o problémech s vašimi blízkými, eventuálně s někým nestranným – nabízí se účast na terapeutickém sezení či rozmluva s psychologem. Zaměřujte pozornost na pozitivní věci, obklopujte se dobře naladěnými lidmi a projevujte vděčnost za maličkosti. Nezapomínejte, že vaše psychika je závislá na fyzickém zdraví, proto je důležité udržovat se fit pomocí pravidelného cvičení, vyvážené stravy a dostatečného spánku. V neposlední řadě je užitečné čerpat z vnějšího světa informace, které vás obohacují, nikoliv stresují. Pomoci vám mohou také některé z metod, jako jsou meditace, jóga, aromaterapie, otužování apod.

 

Udržujte vaše tělo v rovnováze s plnospektrálním CBD olejem Fitcann: FITCANN CBD 6% DROPS 10ml

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock