Naučte se překonat stres jednou provždy

Stres bývá často označován jako „tichý zabiják“, protože se může poměrně nekontrolovaně stát součástí vašeho života, přičemž na pozadí zpravidla způsobuje větší, nebo menší zdravotní problémy. Ve skutečnosti se jeho působení nevyhnete, v některých případech je dokonce prospěšný, ale potíž nastává, když se z akutního stresu stane chronický. Jak vzniká stres a co můžete udělat pro to, aby vám neubližoval? Bez ohledu na váš věk či postavení se stejně jako všichni ostatní potýkáte se stresovými faktory. Následující řádky vám mohou pomoci pochopit tento stav a vytěžit z něj maximum.

Co je to stres a jak vzniká?

Pokud byste pátrali po původu stresu, zřejmě se dostanete do dávné minulosti, kdy lidé čelili nástrahám ohrožujícím jejich život. Stres je totiž přirozenou odpovědí organismu na nebezpečí, případně výzvu, které se dotyčný hodlá postavit. Pro naše přežití bylo nezbytné, abychom se v poměrně krátké době dostali do stavu, kdy jsou naše reakce rychlejší a my jsme díky tomu schopni vzdorovat problému. Tento jev byl pojmenován jako „boj nebo útěk“ – tj. krátkodobá stimulace tělesných funkcí. Na chemické úrovni stoupají hladiny kortizolu, epinefrinu a noradrenalinu. Vaše svaly jsou připraveny k akci, krevní tlak se zvýší, začnete se potit, rychleji dýchat, také reakční odpověď je rychlejší a obecně se zlepší vaše kognitivní funkce. To všechno se odehrává v těle proto, abyste mohli bojovat nebo utéct před nebezpečím.

Projevy stresu

Přestože průzkumy hovoří o tom, že nejčastějšími stresory jsou zaměstnání a peníze, stejný účinek mohou mít také nepříjemné zvuky, obrazy, situace, chování nebo cokoliv, co v nás vyvolává obavy či zděšení. Výše byly popisovány části, které jsou při působení stresu stimulovány k akci, ale některé další jsou naopak potlačovány – například imunitní funkce a činnost trávicího systému. Důvodem je využití veškeré energie pro útok či útěk. Když se podíváte na život našich pradávných předků, našli byste mnohem méně stresorů, než je tomu v moderní době. Jste-li permanentně vystaveni jejich působení, na vašem zdraví se to projeví velmi negativně. Typickými příznaky jsou:

  • Podrážděnost 
  • Ztráta energie a únava
  • Úzkost, deprese či rozvoj duševních poruch
  • Bolest hlavy
  • Demotivace a letargie
  • Nevolnost
  • Svalové napětí, křeče
  • Nechuť k jídlu nebo přejídání
  • Sexuální dysfunkce
  • Nesoustředěnost
  • Vysoký krevní tlak a srdeční choroby
  • Problémy se spánkem atd.

následky stresu

Jak zmírnit působení stresu?

1. Najděte příčinu

Když se dostanete do tíživé životní situace, není těžké určit příčinu stresu, avšak zpravidla se jedná o akutní formu – po čase odezní. V případě chronického typu je někdy velmi složité přijít na skutečný zdroj problémů. Nejprve si musíte připustit, že jste za své pocity zodpovědní, teprve poté si začnete všímat svých jemných reakcí na stresory. Odborníci doporučují zapisovat si do deníku jednotlivé příčiny, vaše reakce a kroky, které jste udělali pro zlepšení situace. Tímto způsobem analyzujete potenciální stresové faktory.

2. Metody zvládání stresu

Řada stresových situací je naprosto nepředvídatelná, nicméně vedle nich dokážeme dobře odhadnout ty, které nám nedělají dobře – což je velká výhoda. Může se jednat třeba o dopravní zácpu při každodenní cestě z práce nebo stresující setkání různého druhu. Vzhledem k tomu, že je dokážete předvídat, máte k dispozici několik možností, a sice vyhnout se situaci, změnit ji, přizpůsobit se, případně ji jednoduše přijmout. Jinými slovy, změníte buď samotný stresor, nebo svoji reakci na něj. Přirozeně se snažte nevyhýbat těm záležitostem, před kterými nemůžete utéct, jako je placení účtů atd.

3. Aktivní pohyb

Až vás příště něco naštve nebo rozhodí, zkuste se na chvíli proběhnout. Budete překvapeni, jak rychle funguje tato technika pro zmírnění působení stresu. Kromě množství vyplavených hormonů zlepšujících náladu, jakou jsou endorfiny, vám pomůže zaměření na jednu konkrétní činnost. Budete mít na mysli pouze danou aktivitu, žádný prostor na starosti. Nemusíte cvičit na profesionální úrovni, přesto můžete vytěžit z této velmi jednoduché disciplíny – i když to pro mnoho z nás bývá spojeno s přemlouváním. Neztrácejte hlavu, začít se dá s krátkou procházkou či protahováním v pohodlí vašeho domova. Některé novodobé firmy chápou benefity pohybových aktivit, proto zřizují v pracovním prostředí místnosti, kde si zaměstnanci mohou zacvičit, popřípadě se jinak aktivně uvolnit.

4. Sociální vazby a zábava

Věnujte čas interakci s lidmi, se kterými se cítíte dobře – jen máloco se vyrovná kontaktu s blízkou osobou. Pokud o svých problémech potřebujete s někým mluvit, vyberte si k sobě člověka se schopností naslouchat. Nezapomeňte, že to stejné se někdy očekává od vás. Koneckonců vás může zbavit stresu také to, když někomu poradíte v jeho tíživé situaci. Krásný příklad je pomoc slabším a bezbranným – viz charitativní či jiná dobročinná aktivita. S vytvářením sociálních vazeb často souvisí i společná zábava. Ať už vykonáváte vaši oblíbenou činnost sami nebo ve skupině, pozitivní účinky na sebe nenechají dlouho čekat.

5. Zdravý životní styl

Základem kvalitního života je zdravá strava, aktivní pohyb, kvalitní spánek a minimální (nebo nulové) množství kofeinu, alkoholu, cigaret či dalších návykových látek. Práce vás může sebevíc naplňovat, ale potřebujete také odpočívat, proto si nejlépe každý den najděte chvíli jen pro sebe. Náročné úkoly si rozdělujte na několik menších, aby pro vás jejich splnění bylo snadnější – navíc je dobré umět se za vykonaný úkol alespoň trochu odměnit. Zajímejte se o vaše tělo a vykonávejte více činností, které vás uklidňují. Konzumujte lehká jídla, po nichž se cítíte plní energie – snažte se omezit tučná jídla a potraviny plné cukru nebo soli.

6. Další metody pro zmírnění stresu

Úlevu dokáže přinést i mnoho různých technik, jako jsou meditace, dechová cvičení, jóga, akupunktura, masáže, pobyt v přírodě nebo lázních. Zejména východní medicína využívá těchto alternativních metod, přičemž řada studií prokázala jejich účinnost při redukci stresu. Pokud se nacházíte ve stresové situaci, doporučuje se dýchat tzv. do břicha. Tento jev bývá nazýván jako brániční dýchání – jeho přednosti spočívají v tom, že snižuje úzkost a uvolňuje napětí. Vedle toho spousta lidí ve vypjatých momentech využívá oblíbený předmět či talisman, případně jakoukoliv jinou metodu, která odvádí jejich myšlenky pryč od stresu. Příroda rovněž nabízí pomocnou ruku – úlevu můžete najít za pomoci bylinek, jako jsou meduňka, mateřídouška, mučenka, kozlík lékařský, levandule apod. Před oxidačním působením stresu vás může chránit kromě jiného také CBD (kanabidiol), přírodní látka pocházející z rostlin konopí.

Vyzkoušejte CBD olej s plným spektrem: FITCANN CBD 3% DROPS 10ml

970x310_px_2

Photo: Adobe Stock