Nejčastější poruchy spánku

Problémy se spánkem patří mezi nejčastější problémy, se kterými se v životě setká alespoň krátkodobě každý z nás. Jen si vzpomeňte, na noc před důležitou zkouškou, setkáním, prezentací a podobně. Většina z nás v takových chvílích nemůže večer před stresovou událostí usnout, případně se budí v průběhu noci nebo vstává nepřiměřeně brzy. Příčiny spánkových poruch jsou velice různorodé, stejně jako metody léčby. Dnes vás seznámíme s několika nejčastějšími poruchami spánku, se kterými se člověk může setkat.

Nejčastější porucha spánku? Nespavost

Spánkové poruchy, jak už samotný název napovídá, brání postiženým osobám dostatečně a kvalitně spát. Vzhledem k tomu, že spánek je pro člověka životně důležitý, jeho nedostatek může negativně ovlivňovat koncentraci, výkon, náladu, mezilidské vztahy nebo bezpečnost. Nikomu z nás není příjemné, když se v noci nevyspí – ve skutečnosti se cítíme špatně po většinu následujícího dne, dokud spánkový deficit nedoženeme následující noc. Příčinou poruchy spánku může být nadměrný stres, užívání návykových látek či některých druhů léků, působení vnějších vlivů, nedostatek pohybu atd. Rovněž můžete mít problémy se spánkem z důvodu jiného onemocnění – v takovém případě se jedná o tzv. sekundární projev. U seniorů se objevuje spánková porucha častěji než u dětí, přičemž nejčastější příčiny zahrnují užívání léků, sníženou denní aktivitu, zdravotní stav a další. Existuje až 80 různých poruch spánku, ovšem mezi základní druhy patří:

  • Nespavost (insomnie) – osoby trpící nespavostí nemohou večer usnout, budí se během noci, popřípadě se probouzí časně ráno, aniž by mohly znovu usnout. Nespavost bývá ze všech spánkových poruch nejčastější, přičemž může být označována jako akutní, přechodná či chronická.


  • Spánková apnoe – nemoc, při které postižený v průběhu spánku opakovaně přestává dýchat, což způsobuje probouzení. K tomu dochází buď v případě, že se samovolně stáhnou svaly dýchacích cest, nebo mozek nevysílá dostatečný signál pro dýchací soustavu.


  • Narkolepsie – postižení jsou schopni usnout prakticky kdykoliv a kdekoliv. Jedná se o neurologickou poruchu, které způsobuje neschopnost regulovat cyklus spánku a bdění. Narkolepsie často souvisí s halucinacemi při přechodu z bdělého stavu do spánku, či naopak.


  • Syndrom neklidných nohou – pokud při usínání cítíte nutkavou potřebu pohybovat nohama, možná trpíte syndromem neklidných nohou. Někdy bývá doprovázena pálením, brněním nebo bolestí v oblasti lýtek. U pacientů se potřeba hýbat nohama projevuje i mimo spánek, ovšem není tolik intenzivní.


Starší žena, kterou trápí nejčastější porucha spánku – nespavost.

 

Jak na poruchy spánku? Léčba je nutná?

Je-li vám diagnostikována spánková porucha, záleží na konkrétním typu, od čehož se bude odvíjet následná léčba. Zpravidla však zahrnuje kombinaci léků a změny životního stylu. Léky na spaní bývají předepisovány krátkodobě, protože by měly být užívány jen při potížích, nikoliv pravidelně. Vzhledem ke vzniku tolerance je vysoce pravděpodobné, že si pacient po čase vypěstuje závislost. Pomoc může poskytnout také například hypnóza, kognitivně-behaviorální terapie, meditace, dechová cvičení nebo jiné relaxační techniky. Změna životního stylu zahrnuje následující:

 

  • pohybová aktivita
  • minimalizace stresu
  • dodržování spánkového plánu
  • omezení příjmu kofeinu a jiných stimulantů
  • nižší příjem sacharidů, zejména cukru
  • zahrnutí čerstvého ovoce a zeleniny do jídelníčku

Dva lidé dřímají a minimalizují tak riziko poruchy spánku u dospělých

 

Poruchy spánku: Noční buzení ještě neznamená problém

Málo lidí ve skutečnosti spí každou noc bez sebemenšího probuzení či procitnutí, proto nemusíte rychle utíkat k doktorovi, pokud necítíte, že by to výrazně ovlivňovalo váš každodenní život. Důležité je odpovědět si na otázku, co je příčinou nočního buzení. Jestli máte potřebu uprostřed noci chodit na záchod, možná stačí tolik nepít před spaním. Spíte-li přerušovaně, vynaložte maximální úsilí pro změnu životního stylu, který je v mnoha případech řešením, aniž byste museli sáhnout po prášcích. Kromě toho se nabízí doplňky, jako je CBD, jelikož často disponují schopností zlepšit spánkový cyklus, snížit frekvenci buzení a zkrátit dobu potřebnou k usínání.

 

V roce 2019 vyšla studie potvrzující, že užívání CBD zlepšuje spánek a potlačuje úzkost. Ze 72 účastníků potvrdilo lepší spánek celkem 48 – tedy bezmála 67 %.

 CBD olej Fitcann 6 %

 

Jak se liší poruchy spánku u dospělých a dětí?

Problémy se spánkem se neobjevují pouze ve stáří, ale také u dětí – podle odhadů dokonce až u 30 %. Zhruba do 3 let věku je možné často pozorovat potíže s usnutím a probouzení během noci. U starších dětí se potom častěji setkáte s náměsíčností nebo nočními můrami, ovšem pouze do doby, než přijde dospívání. Adolescenti jsou totiž charakterističtí zejména posunutou fází spánku a bdění, což se projevuje tak, že dlouho do noci bdí a později vstávají. Výše zmiňované poruchy jsou téměř vždy spojené s dospělostí či pozdním obdobím života, kdy je člověk přirozeně vystaven intenzivní zátěži. Dříve než začnete shánět odborníka s diplomem z psychologie či psychiatrie, zkuste se zamyslet nad tím, co může být příčinou vašich problémů se spánkem – pokud je to váš případ. Za zkoušku stojí také CBD s plným spektrem kanabinoidů, které najdete v naší nabídce produktů Fitcann!

 

 

Udržujte vaše tělo v rovnováze s plnospektrálním CBD olejem Fitcann: FITCANN CBD 3% DROPS 10ml

 

 

 

Photo: Adobe Stock