Největší výhody otužování

Mnoha lidem při vyslovení spojení „studená voda“ doslova běhá mráz po zádech, ale na druhou stranu má technika otužování celou řadu příznivců. Odpradávna se naši předci koupali v ledové vodě, a to jednak kvůli zdravotním benefitům, jednak proto, že ne všude byla teplá voda snadno dostupná. Co se stane s vaším tělem, když se začnete otužovat? Pomyšlení na to, že byste každé ráno měli z teplé peřiny zamířit rovnou pod proud studené vody, ve vás může vyvolat zděšení. Tak proč byste si měli vytvořit návyk na činnosti, která se vám zdá být poněkud nepříjemná?

Otužování má dlouholetou tradici

Zmínky o koupání v chladné vodě můžeme najít v těch nejstarších spisech nalezených snad na každém kontinentě. Na území České republiky zpopularizoval metodu hydroterapie zakladatel přírodního léčitelství, Vincenc Priessnitz, který v roce 1837 založil lázně v oblasti dnešních Jeseníků na Moravě. Léčbu pomocí vody spojoval navíc také s pobytem na čerstvém vzduchu, přičemž jeho pacienty byly kromě obyčejných lidé i některé slavné osobnosti tehdejší doby. Zajímavostí je fakt, že se k této metodě léčení dostal poprvé již ve 14 letech, když si pomocí mokrých zábalů vyléčil zranění rukou. Postupem času začal léčit zvířata v okolí, později také lidi, načež se začaly šířit zvěsti o jeho daru pomáhat nemocným prostřednictvím vody. Nešlo přehlédnout, jakých úspěchů Vincenc dosahoval, což bylo trnem v oku ostatním léčitelům, kteří tak přicházeli o živobytí. Přestože neměl lékařské vzdělání, dostal potvrzení císařské komise k vystavení lázní. V posledních letech je hydroterapie opět na vzestupu, což může souviset se zvýšeným zájmem o zdravý životní styl, přírodní metody léčby a aktivní způsob života.

Zlepšení krevního oběhu

Správná cirkulace krve je nezbytná pro udržení správné funkce kardiovaskulárního systému a slouží jako prevence vzniku mnoha onemocnění, jako jsou Alzheimerova choroba či infarkt. Pokud je teplota vody nižší, než je vaše tělesná teplota, oběhový systém těla začne pracovat opravdu usilovně na tom, aby tento rozdíl vyrovnal. Důsledkem je zvýšení krevního oběhu a jeho efektivity. Možná jste si všimli, že sportovci upřednostňují studené koupele. Zvýšení průtoku krve nejenom urychluje regeneraci a hojení, ale také zmírňuje zánět. Horká voda vysušuje, naopak studená udržuje vaši pokožku mladistvě vypadající. Zejména u zápasníků provozujících bojové sporty se doporučuje praktikovat otužování, které jim usnadňuje zotavení po náročném tréninku nebo zápase.

Posílení imunitního systému

Imunitní systém je složitý mechanismus, jehož cílem je chránit lidské tělo před útoky virů, bakterií a patogenů, případně vylučovat poškozené buňky. Otužování zvyšuje produkci bílých krvinek neboli leukocytů, které hrají nejdůležitější roli v imunitní funkci organismu. Tento výsledek naznačují mnohé výzkumy – za všechny uvedeme alespoň studii z roku 2011 publikovanou v časopise Biochemia Medica. Zimního plavání se tehdy zúčastnilo celkem 13 mužů a 2 ženy, přičemž u všech subjektů došlo ke zvýšení krevních destiček, bílých a červených krvinek. Tím byla potvrzena teorie posílení imunitního systému působením studené vody. Někteří odborníci tvrdí, že tělo vystavené stresu a ledové vodě zároveň, jako je možné pozorovat například v případě závodů v zimním plavání, získává ještě větší odolnost vůči nachlazení nebo jinému onemocnění.

otužování výhody.jpeg

Antidepresivní účinky otužování

Deprese coby jedna z nejčastějších duševních poruch zaměstnává hlavy psychiatrů a vědců už po staletí. Konvenční léčba sestává z užívání farmaceutik ze skupiny antidepresiv, která jsou bohužel spojena s nepříjemnými vedlejšími účinky, popřípadě vznikem závislosti. Alternativní metoda zahrnuje psychoterapii, změnu životního stylu, preparáty jako třeba CBD nebo také otužování. Studená voda totiž v těle zvyšuje hladinu endorfinů a noradrenalinu – obě látky zmírňují depresivní stavy. Vzhledem k analgetickým, tj. bolest tlumícím, účinkům je navíc zvýšen antidepresivní efekt – jak už tomu bývá, procesy v těle jsou provázané a navzájem se ovlivňují. Otužování by teoreticky mohlo sloužit jako doplňková léčba deprese, protože nemá žádné vedlejší účinky a může být kombinováno s běžnou medikací.

Zrychlení metabolismu

Sprchování či koupel v ledové vodě mohou být přínosné také pro osoby, jejichž cílem je zhubnout nebo je trápí obezita. Zrychlení metabolismu a aktivace hnědé tukové tkáně – tzv. zdravého tuku – slouží ke zvýšení teploty těla a posílení izolace proti chladu. Otužování alespoň dvakrát až třikrát týdně nejméně po dobu 5 minut zrychlí váš metabolismus, což vám v kombinaci se zdravým životním stylem může významně pomoci s hubnutím. Odborníci se domnívají, že tomuto efektu navíc napomáhá vyrovnání specifických hladin hormonů a zlepšení trávicích funkcí. V seznamu výhod bychom mohli pokračovat – za zmínku stojí také zlepšení plodnosti u mužů, potlačení únavy, zvýšení produktivity nebo zkvalitnění spánku.

Pár tipů na závěr

  • Prvních 30 vteřin se sprchujte mírně teplou vodou. Případně to stejné můžete udělat na konci celého procesu, což zvýší vaši motivaci k budování návyku v otužování a odbourá počáteční nechuť.

  • Nemusíte ihned přistoupit na ledově chladnou vodu. Zpříjemněte si tuto aktivitu postupným snižováním teploty vody. Není kam spěchat, důležité je vytrvat.

  • Po skončení otužovacího rituálu se můžete odměnit nějakou drobností. Takto pro vás bude vytváření nového návyku zábavnější a snadnější.

  • Snažte se otužovat nejméně 5 minut, abyste využili výhod, které tato metoda nabízí.

  • Když si nejprve namočíte celou hlavu studenou vodou, namočení zbytku těla už pro vás nebude tak náročné.

  • Vytrvalost je při otužování opravdu klíčová, proto nezoufejte, pokud v této činnosti zpočátku nenacházíte zalíbení. Příznivci studených koupelí vám potvrdí, že začátky jsou krušné, ale po čase se budete na studenou vodu těšit.

otužování výhody fitcann_1

Photo: Adobe Stock