Jak může pandemie ovlivnit duševní zdraví?

Je to více než rok, co udeřila celosvětová pandemie koronaviru, avšak lékaři se kromě šíření viru obávají také něčeho dalšího – a sice zhoršení duševního zdraví u lidí. Sociální izolace, dodržování odstupů, nošení respirátorů, nejistota, ztráta zaměstnání, distanční výuka u studentů, smutek či strach jsou pouze některé z termínů, které definují momentální situaci téměř po celém světě. Není žádným překvapením, že se tento stav podepisuje na psychice většiny z nás, protože člověk je přirozeně společenský tvor. Jak nás ovlivnila celosvětová pandemie a co můžeme dělat, abychom se s probíhajícími změnami vypořádali co nejlépe?

Dopad pandemie na duševní zdraví

V minulosti jsme se mnohokrát přesvědčili o tom, že krize či pandemie v oblasti zdraví, stejně jako přírodní katastrofy, mají neblahý vliv na psychiku a chování lidí. Nejenže mohou vést k rozvoji duševních poruch, ale také zvyšují riziko užívání návykových látek. Není se čemu divit, protože lidé v takových chvílích hledají rychlý únik od reality, ovšem podobné jednání spíše jen zhoršuje už tak dost špatnou situaci. Rizikovou skupinou se staly rodiny s nízkým příjmem a špatným finančním zabezpečením nebo omezeným prostorem k pohybu doma – například v jednopokojovém bytě. Na konci roku 2020 vyšla zajímavá studie v časopise PLOS One, v níž vědci zpovídali celkem 9 565 lidí ze 78 zemí, přičemž všichni byli starší 18 let. Většina všech zúčastněných uvedla, že situace související s pandemií je stresující, ovšem 11 % uvedlo nejvyšší míru stresu. Následující čísla rovněž stojí za pozornost:

  • 25 % trpělo depresemi

  • 33 % hlásilo vysokou úroveň nudy

  • 55 % přiznalo nadměrné plýtvání časem

  • 10 % uvedlo, že psychicky trpí

  • 40 % hodnotilo změny jako pozitivní

pandemie

 

Následky pandemie napříč celým světem

Prakticky všechny studie hovoří o zvýšeném výskytu depresí, úzkostí a dokonce i posttraumatické stresové poruchy (PTSD) u osob, které byly kvůli pandemii izolovány. Například v březnu roku 2020 bylo dotazováno 3 480 obyvatel Španělska v souvislosti s jejich duševním stavem – nutno podotknout, že v tom období byla v zemi naměřena druhá nejvyšší úmrtnost na koronavirus. Téměř 19 % vykazovalo depresivní stavy, 22 % úzkost a 16 % PTSD. Pandemie způsobila nárůst potřeby vyhledávat psychologickou pomoc, což koreluje se zhoršeným duševním zdravím obecně. Špatná kvalita spánku se přirozeně vyskytovala současně s těmito změnami, čímž se postižení dostávali do bludného kruhu, ve kterém nespavost podporovala duševní nepohodlí, a naopak.

Pocity osamocení a nízké podpory od rodiny či blízkého okolí na sebe pochopitelně nenechaly dlouho čekat, přičemž většině lidem nepomohlo ani spojení s lidmi tzv. na dálku. Dalším neblahým trendem se stalo domácí násilí páchané na ženách, jež v některých oblastech (Wu-chan, Čína) stouplo v porovnání s předešlým rokem až trojnásobně. Celkově propadají zhoršení mentálního zdraví o něco více ženy a mladší lidé, jelikož právě ti byli nejvíce závislí na sociálním kontaktu v každodenním životě. Mezi další znevýhodněné skupiny podle statistik patří lidé se:

  • špatným zdravotním stavem

  • nižším vzděláním a socio-ekonomickým postavením

  • nejistou pracovní pozicí

pandemie zdraví

 

Co můžete udělat pro vaše mentální zdraví?

Je důležité si uvědomit, že pandemie nepřinesla pouze negativní důsledky, ale u části populace zvýšila odolnost vůči stresu a náročným životním situacím. Zde můžeme s trochou nadsázky použít ono známé přísloví – co tě nezabije, to tě posílí. V žádném případě není úmyslem zlehčovat pandemickou situaci, ovšem v mnoha lidech prohloubila soucit či touhu pomáhat ostatním, což jistě patří k těm příjemnějším stránkám. Po skončení pandemie odborníci očekávají velký příliv solidarity, protože se jedná o problém, který se týká nás všech. Jinými slovy, pokud překonáme tuto nesnázi společně, pravděpodobně to mezi všemi lidmi vytvoří silný pocit sounáležitosti. Závěrem zde máte několik tipů pro udržení vašeho duševního zdraví při pandemii.

 

duševní zdraví

  • Zůstaňte v kontaktu – využijte moderní technologie k propojení a navazování kontaktů se svými blízkými. Jednak se nebudete cítit tolik osamělí, jednak tím zachováte všechna pravidla bezpečnosti.


  • Nezapomínejte na pohyb – přestože jsou zavřená fitcentra, posilovny a tělocvičny, můžete provozovat venkovní běh, jízdu na kole či domácí cvičení. Pohyb je důležitý pro vaše mentální i emocionální zdraví. Ve zdravém těle zdravý duch.


  • Udržujte zdravé návyky – zavedení denního řádu vám poskytne pocit normálnosti, ať už je situace „venku” jakákoliv. Dělejte věci, které máte rádi, případně se naučte nějakou novou dovednost, pokud nyní máte víc času. Zůstaňte v obraze, ale snažte se vyhnout přehnaně negativním zprávám o pandemii.


  • Stravujte se zdravě – správný výběr potravin vám může zajistit lepší imunitu a celkové zdraví, zejména potom čerstvé ovoce a zelenina. Společná jídla s vaší rodinou mohou alespoň částečně nahradit společenská setkání. Udělejte si ze stravování malý kulturní zážitek.

 

Udržujte vaše fyziologické procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:

 

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock