Plavání pomáhá každému sportu. Plavete?

Nikdy není příliš pozdě na to, abyste začali využívat všech výhod, které přináší plavání. Přestože se pohyb ve vodě značně liší od pohybu na souši, podle expertů můžete dovednosti získané touto disciplínou uplatnit v řadě dalších sportovních oblastí. Chcete-li udržovat své psychické i fyzické zdraví na vysoké úrovni, plavání pro vás bude jistě jednou z nejlepších aktivit. Zapojení celého těla a minimální riziko zranění jsou obecně známými výhodami, ale tady seznam pozitiv rozhodně nekončí. Proč by měl každý sportovec plavat?

1. Využijte všechny části těla

Nejznámější a zároveň i jedna z největších výhod plavání je zapojení každé části vašeho těla, přičemž výběrem konkrétního stylu můžete jednotlivé partie namáhat o něco více, či méně. Při pohybu klade voda mírný odpor, v podstatě se tedy jedná o posilování. Využívání všech svalů napomáhá zejména budování celkové stability sportovce, která je potřebná pro maximální výkon a minimalizování rizika úrazu. Rovnováhy využívají bojovníci, golfisté, lyžaři či tenisté, ale také tanečníci nebo gymnasté. Bezpochyby nejvíce zatěžujete ruce a nohy – právě tyto části díky plavání nejvíce posilujete. Pokud děláte jakýkoliv sport, snad kromě hraní šachů, vodní aktivity vám budou přínosem také z mnoha dalších důvodů.

2. Zvyšte kapacitu plic

Při plavání se nevyhnete jedné důležité činnosti, a sice zadržování dechu. Ať už zvolíte kraul, motýlka, prsa nebo znak, kontrola správného dýchání je zásadní. Po určité době se v této technice zlepšíte a vaše plíce budou díky zvýšenému objemu schopny pojmout větší množství kyslíku. Při sportu platí pravidlo, že čím déle cvičíte, tím více kyslíku potřebujete, takže navýšení kapacity plic ocení každý, kdo žije aktivním životem. Kontrola dýchání ve spojení s vlhkým prostředím může přinášet úlevu také osobám trpícím astmatem a dalšími respiračními problémy. Můžete provést malý test – při první návštěvě bazénu se zkuste ponořit a zadržet dech co nejdéle, následně tento pokus opakujte například po desáté návštěvě. Patrně budete pozorovat alespoň malý rozdíl, protože pravidelným dechovým cvičením, které je součástí plavání, se budete schopni mnohem hlouběji nadechnout.

3. Zlepšete kardiovaskulární kondici

Více kyslíku znamená více práce pro srdce, které musí pumpovat větší množství krve do oběhu. Obecně plavání vyžaduje obrovskou kardiovaskulární vytrvalost, zároveň je to však jeden z nejlepších způsobů, jak jí dosáhnout. Jeden průzkum zahrnující 16 studií souvisejících s účinky plavání na zdraví člověka přišel se závěrem, že plavci mají zhruba poloviční riziko úmrtí ve srovnání s neaktivními lidmi. Další výzkum z roku 2016 prokázal, že osmitýdenní plavecký výcvik vedl ke zvýšení průtoku krve, snížení krevního tlaku a tělesného tuku u dospělých osob s nadváhou. Profesionální trenéři plavání se shodují, že lepší technika dovoluje dotyčnému vytěžit co možná nejvíce z vodních aktivit, nicméně nemusíte být experti, abyste čerpali z mnoha zmiňovaných výhod.

4. Vytrvalost a regulace tělesné hmotnosti

Plavání vám pomůže s celkovým zlepšením koordinace vašeho těla, a to hlavně díky zapojení všech částí, zvýšení kapacity plic a zlepšení kardiovaskulární kondice. Stane-li se návštěva bazénu vaším pravidlem, budete pociťovat zvýšení vytrvalosti, což se projeví nejen při sportu. Vaše tělo se naučí pracovat harmonicky – nohy a ruce vykonávají pohyb, dýchání a srdeční funkce jsou stále plně aktivní. Nespornou výhodou je také spalování kalorií, k němuž dochází. Ačkoliv se nedá plavání srovnat s některými dalšími činnostmi podporujícími mechanismus hubnutí, když uzpůsobíte trénink pod vodou, snadno dosáhnete podobného účinku. Pro tyto účely je možné využívat řady různých pomůcek, které nahrazují činky běžně používané ve fitness centru či tělocvičně. Koneckonců člověk nemusí trpět obezitou, aby ocenil tento poněkud netradiční způsob regulace váhy.

Seznam výhod plavání nekončí

 

  • Rychlejší regenerace – po úrazu může plavání urychlit dobu potřebnou k zotavení.

  • Zmírnění bolesti – analgetický účinek vody je znatelný zejména při bolesti zad a kloubů.

  • Lepší spánek – aktivní plavci hlásí zlepšení spánkového cyklu a celkové kvality života.

  • Zlepšení nálady – uvolňování specifických hormonů napomáhá stabilizovat náladu.

  • Bezpečnost – plavání patří k jedné z nejbezpečnějších fyzických aktivit.