Posílení imunity – vitamíny, léky, potraviny a doplňky stravy

Když se vydáte do obchodu, můžete si všimnout řady doplňků stravy či vitamínů, na jejichž etiketě stojí, že zaručeně a velmi rychle posílí vaši imunitu. Ačkoliv to zní pohádkově, doopravdy není vůbec jednoduché stimulovat imunitní systém, dokonce to v některých případech nemusí být ani zdraví prospěšné. Bohužel neexistuje žádná zázračná pilulka, která by tento problém jednou provždy vyřešila za vás. V dnešním článku se podíváme na různé způsoby, jak zvýšit imunitu a také si řekneme, proč některé tolik doporučované prostředky jednoduše nefungují.

Jak posílit imunitu? Máte několik možností

Lidé si často pod pojmem „imunitní systém” (IS) představují jedno jediné centrum v těle, kde se odehrávají všechny imunitní procesy. Jak ale samotný název napovídá, jedná se o složitý systém zahrnující několik orgánů a mnoho biologických procesů. Obecně dělíme IS na vrozený a získaný – univerzální ochranu proti infekcím obstarává vrozený, o specifické patogeny se postará získaný IS. Někdy bývají nazývány též jako specifická imunita a nespecifická imunita. Zjednodušeně se dá říci, že získaná imunita je takovou záchrannou brzdou, pokud vrozená selhává. Na určitá infekční onemocnění (např. chřipku) je k dispozici vakcína, jejíž cílem je vpravit do těla neškodnou verzi viru, aby byl organismus připraven v budoucnu bojovat proti těm skutečným a zdraví ohrožujícím. Začnete-li pátrat po možnostech posílení imunity, zřejmě narazíte na vitamíny, doplňky stravy, vakcíny, potraviny či tzv. superpotraviny. Vedlo toho je však stejně důležité dostatečně spát, minimalizovat stres, pít dostatek tekutin a pravidelně cvičit.

Vitamíny na imunitu ve formě ovoce na dřevěném stole

 

Vitamíny na imunitu

 

  • Vitamín C – obecně bývá nejčastěji považován, či dokonce inzerován, jako vitamin na imunitu. Citrusové plody, jako jsou pomeranče nebo citróny, jsou známé vysokým obsahem vitamínu C, ovšem málo lidí ví, že skvělými zdroji jsou také jahody, rajčata, brokolice, špenát a bobulovité plody.


  • Vitamín B6 – imunitní systém využívá vitamín B6 pro biochemické reakce, proto jeho nedostatek může být příčinou poruchy imunity. Bohatými zdroji jsou kuřecí maso, losos, tuňák a další ryby. Pokud chcete přijímat vitamín B6 přírodní cestou, pak sáhněte po cizrně nebo listové zelenině.


  • Vitamín E – antioxidant chránící buňky před poškozením volnými radikály, který současně pomáhá tělu v boji proti infekcím a funguje jako prevence vzniku Parkinsonovy choroby, infarktu atd. Najdete jej v mandlích, slunečnicovém a konopném semínku, špenátu či arašídovém másle.


Muž a žena konzumují jídlo jako způsob, jak posílit imunitu

 

Doplňky a léky na posílení imunity

Oslabená imunita na nás číhá, zdá se, na každém rohu – alespoň to hlásají reklamy na všemožné doplňky v televizi. Může vám ale skutečně nějaký doplněk stravy rychle dopomoci k posílení imunity? Michael Starnbach, profesor mikrobiologie na Harvardské lékařské fakultě, říká: „Neexistují žádné důkazy o tom, že doplňky pomáhají v boji proti nemocem.“ K tomu dodává, že pokud by bylo tak jednoduché stimulovat imunitní systém, může paradoxně dojít k hyperaktivním imunitním odpovědím – tj. mohlo by to vést až ke vzniku autoimunitního onemocnění. Vitamínové doplňky, probiotika a léky na imunitu potenciálně prospívají pouze lidem, kteří trpí vážnou podvýživou, případně podstatným nedostatkem vitamínů a dalších makroživin. Pokud neexistuje žádný kouzelný doplňkový vitamín na imunitu, co můžete udělat pro to, abyste minimalizovali riziko onemocnění?

Podpora imunity pomocí stravy a zdravých návyků

Nežli se zabývat rozdíly mezi pojmy „humorální imunita” a „buněčná imunita”, pojďme se raději podívat na konkrétní možnosti, jak posílit váš imunitní systém. Primárně je důležité říci, že vitamíny, minerály a další makroživiny jsou nezbytné pro správné fungování celého těla. Za další je dobré mít na paměti, že přijímat tyto zdraví prospěšné látky pomocí stravy vždy bude efektivnější, než dávat přednost doplňkům. Váš jídelníček by měl zahrnovat mimo jiné také čerstvé ovoce a zeleninu, celozrnné nebo fermentované potraviny.


Doplňky stravy užívejte pouze v případě, že vám to lékař doporučí vzhledem k vašemu stavu – nikdy by neměly nahrazovat plnohodnotné, výživné jídlo. Jak u dětí, tak u dospělých bývá kladen velký důraz na dodržování hygieny (zejména mytí rukou), pohybovou aktivitu, eliminaci stresových faktorů, dostatečný spánek a příjem tekutin. V souvislosti se zlepšením imunity se v poslední době častěji skloňují také homeopatika, ovšem tento typ léčiv je stále spíše předmětem diskuze. V úvahu přichází také bylinky, kterým se budeme věnovat více v některém z nadcházejících článků.

 

Žena krájí citron sloužící jako podpora imunity

 

Hlíva ústřičná na posílení imunity – studie

Pleurotus ostreatus, také známá jako hlíva ústřičná, patří mezi jedlé houby. Je velmi vyhledávaná pro svou báječnou chuť, ale autoři studie z roku 2016 přišli na některé další ohromující účinky – především dokáže stimulovat imunitní systém. Potenciál extraktu z hlívy ústřičné byl prokázán již dříve při testování na hlodavcích, ovšem tento poměrně nedávný výzkum pouze potvrdil mnoho předešlých. Vědci poukazují na to, že hlíva působí preventivně před vznikem chronických i akutních zdravotních potížích, včetně rakoviny.

 

Věděli jste, že CBD dokáže potlačovat hyperaktivní imunitní systém? Několik studií potvrdilo jeho potenciál při léčbě autoimunitních onemocnění, jako jsou revmatoidní artritida, lupénka nebo roztroušená skleróza.

 

Udržujte vaše tělo i mysl v kondici s konopnými produkty Fitcann:

 

 

Photo: Adobe Stock