Kognitivní funkce: Jak je můžete posilovat?

Využíváme je ve všech oblastech našeho života – a to jak v pracovní, tak osobní rovině. Řeč je o tzv. kognitivních funkcích, které z nás dělají to, kým skutečně jsme. Každý člověk má v sobě určitý potenciál a disponuje schopností řešit problémy, soustředit se na výsledek, učit se novým věcem atd. Ať už jste student, zaměstnanec či podnikatel, tyto vlastnosti jsou klíčové, protože díky nim můžete naplno využít svého nadání pro konkrétní typ činnosti. V dnešním článku se podíváme podrobněji na kognitivní funkce, představíme si nejčastější kognitivní poruchy, naučíme vás trénovat tyto schopnosti a v neposlední řadě prozkoumáme, zda může v tomto ohledu nějak pomoci CBD.

Co jsou kognitivní funkce mozku?

Kognitivní funkce někdy bývají označovány také jako poznávací, tj. jedná se o funkce, prostřednictvím kterých vnímáme svět, reagujeme na podněty, jednáme, řešíme problémy, ukládáme a zpracováváme informace, učíme se apod. Velmi zjednodušeně se dá říci, že nám pomáhají orientovat se ve světě plném různorodých podnětů. Mnoho dalších mozkových oblastí spoléhá na kognitivní funkce, jelikož právě pomocí nich jsou informace distribuovány do potřebných míst. Pokud byste někdy v budoucnu potřebovali některá data získaná v minulosti, není problém se k nim dostat – ovšem samozřejmě pouze za předpokladu, že vše funguje tak, jak má. Naštěstí existuje řada cvičení na kognitivní funkce, o nichž padne zmínka v následujících řádcích, takže je zde možnost pečovat o ně v maximální možné míře. Každý z nás přece touží po tom, aby odváděl svou práci svědomitě. Proč tomu tedy nejít naproti, když vám k tomu stačí pouze vaše úsilí?

Model mozku na barevném pozadí znázorňuje poruchy kognitivní funkce

 

Základní kognitivní funkce

 

  • Pozornost (koncentrace) – zaměření na konkrétní úkol, subjekt, věc nebo jiný podnět. V praxi rozlišujeme několik typů pozornosti, avšak ve všech případech je rozhodující soustředění.


  • Paměť – schopnost ukládat a znovu používat dříve naučené informace či zkušenosti. Nejčastěji ji dělíme na krátkodobou neboli pracovní a dlouhodobou. Pro člověka jsou životně důležité oba typy paměti.


  • Logika a zpracování informací – pro řešení problémů je důležité nejen zpracování informací, ale také jejich vyhodnocení a nalezení východiska pomocí logického uvažování. Totéž využíváme při nacházení nových strategií.


  • Orientace – uvědomování si sebe sama a svého okolí je nazýváno souhrnným označením jako orientace. Pokud bychom ji rozlišovali podle typu, jednalo by se o osobní, časovou a prostorovou orientaci.


  • Komunikace – základem mezilidských vztahů je bezesporu komunikace, kam řadíme verbální i neverbální prvky, ale také schopnost porozumění, pojmenování objektů, osob nebo událostí, čtení, psaní apod.

 Lidé komunikují mezi sebou, což je ideální metoda pro trénink kognitivních funkcí

 

Poruchy kognitivní funkce a kognitivní trénink

Porucha kognitivních funkcí je definována jako jakákoliv porucha, která významně zhoršuje kognitivní funkce postiženého až do bodu, kdy nemůže normálně fungovat ve společnosti, aniž by podstoupil léčbu. Poruchám může předcházet tzv. kognitivní deficit – vyskytuje se buď jako vrozená vada, nebo je způsoben poraněním mozku, duševním onemocněním, neurologickou chorobou, stárnutím atd. Máte-li pocit, že trpíte deficitem, můžete podstoupit vyšetření kognitivních funkcí, která jsou v dnešní době k dispozici také u praktických lékařů. Odborníci poukazují na nutnost léčby, jelikož v opačném případě s přibývajícím věkem hrozí některé vážné zdravotní choroby, jako jsou delirium (porucha vědomí), demence, amnézie (ztráta paměti), Alzheimerova choroba, schizofrenie, cévní mozková příhoda nebo Parkinsonova choroba. Naštěstí se těmto nemocem dá alespoň částečně předcházet dodržováním některých zdravých návyků. Víte, jak provádět trénink kognitivních funkcí? Přečtěte si následující tipy:

CBD olej Fitcann 3%

 

  • Buďte fyzicky aktivní – hormony uvolňující se při fyzické aktivitě mohou pomoci zlepšit paměť, přičemž nejvíce efektivní se zdají být intenzivní cvičení a kardio trénink. Aktivní životní styl podporuje neuroprotektivitu, tj. ochranu mozkových buněk před poškozením. Všeobecně platí, že sportovci bývají schopni odvádět lepší kognitivní výkon než lidé se sedavým způsobem života.


  • Učte se novým dovednostem – pokud se budete i v pokročilém věku stále učit novým, náročným činnostem, váš test kognitivních funkcí velmi pravděpodobně dokončíte s vynikajícím výsledkem. Mozek funguje podobně jako sval, respektive častý trénink mu po všech směrech prospívá. Podle vědců byste však měli provádět tyto nové aktivity ve společenství dalších lidí – sudoku či křížovky nebudou mít takový efekt.


  • Buďte zvědaví a kreativní – podle studií vede zvědavost a kreativita v dětství k podnikatelské činnosti v dospělosti. Například takové hraní na hudební nástroj posiluje kognitivní funkce, ale stejného výsledku bývá dosaženo také pravidelnou účastí na kolektivních sportech. Za zmínku stojí také četba knih, zejména potom fantasy románů, u nichž je kladen velký důraz na představivost. Zvědavost a kreativita jsou skvělými nástroji pro podporu mozkových funkcí.


  • Sociální vazby, meditace, spánek atd. – trvalé osamění může způsobit kognitivní deficit, ostatně právě proto bývá seniorům doporučován pobyt ve skupinách. Vynikající prevencí je mimo jiné meditace, při níž dochází ke změnám v mozku a snížení negativního působení stresu. Zapomínat byste neměli ani na spánek, protože ten je důležitý pro reorganizaci informací v mozku. Bez kvalitního odpočinku zkrátka nemůžete odvádět stoprocentní výkon.

Žena praktikuje kognitivní trénink tím, že se pomocí počítače učí novým dovednostem

 

Může CBD podpořit trénink kognitivních funkcí?

CBD olej Fitcann 6%

 

V minulosti bylo několikrát prokázáno, že CBD (kanabidiol) pomáhá uživatelům se soustředěním, spánkem a regenerací. Dalším pozitivním faktorem je jeho schopnost potlačovat úzkostné projevy, podporovat neurogenezi neboli tvorbu nových nervových buněk, popřípadě neuroprotektivitu čili ochranu buněk před poškozením. Kognitivní deficit bývá velmi často pozorován u pacientů s degenerativním onemocněním, jako je Parkinsonova choroba, ovšem studie z roku 2009 prokázala, že podávání CBD snížilo psychotické projevy a zlepšilo celkovou kvalitu postižených. Kanabidiol se v těle váže na kanabinoidní receptory, skrze které dokáže napomáhat při udržování rovnováhy – tzv. homeostázy – čímž by významně mohl pomoci pacientům s kognitivní poruchou, zejména pokud zvolí extrakt s plným spektrem kanabinoidů. V naší nabídce najdete hned dvě varianty – 3% a 6% CBD olej Fitcann. S nadšením očekáváme další výzkumy ověřující dosavadní hypotézy a předklinické studie.

 

 

 

Udržujte harmonii na fyzické i duševní úrovni díky CBD olejům Fitcann s plným spektrem kanabinoidů!

Konopná péče Fitcann

 

Photo: Adobe Stock