Alternativní a přirozená léčba úzkosti

Určitý druh úzkosti či nejistoty zažívá tu a tam každý z nás, ovšem chronické úzkostné stavy přecházející ve vážnou duševní poruchu mohou výrazně negativně ovlivňovat život. Ve skutečnosti je úzkost nejčastějším psychickým problémem, který se týká osob všech věkových kategorií. Standardní léčba zahrnuje kombinaci léků a terapie, ale ne u každého pacienta končí úspěchem, proto se řada z nich uchyluje k alternativním metodám. Je možné bez pomoci běžně užívaných léků zmírnit úzkost, popřípadě se jí úplně zbavit? Podle dostupných informací nejsme tak daleko od pravdy.

 

Úzkostná porucha vs. separační úzkost: Příznaky

Úzkost bývá definována jako emoční stav či neurotická porucha, která je charakteristická projevy, jako jsou tréma, strach, bušení srdce, tlak v krku a na hrudi, panika, neklid, porucha spánku (nespavost), deprese apod. Většinou bývají pozorovány v menší míře již v dětství, nicméně u některých osob je spouštěčem traumatizující zážitek (rozvod, smrt aj.), dlouhodobé vystavení stresu nebo dědičnost. V neposlední řadě může být vyvolána užíváním návykových látek, eventuálně jejich vysazením. Rozlišujeme několik typů – jmenovitě sem spadá například úzkostně depresivní porucha, panická či sociální úzkost – přičemž každý z nich má specifický spouštěč i průběh. Jistou výjimku tvoří takzvaná separační úzkost, která je považována za přirozenou součást vývoje člověka. Přibližně v období od 7. do 18. měsíce věku můžeme sledovat úzkost u dětí způsobenou odloučením od matky, jelikož u nich dochází k rozvoji emočních vazeb a uvědomění rozdílů mezi blízkým a cizím člověkem. Ta obyčejně mizí po skončení batolecího období. My se nyní zaměříme na obecnou, standardní léčbu úzkosti.

 

Muž svírající hlavu v dlaních prožívá úzkostné stavy

 

Běžně užívané léky na úzkost

Pokud máte pocit, že vás postihla úzkostná porucha, nejlepším způsobem, jak se o tom přesvědčit, bude návštěva psychologa nebo psychiatra. Ten určí na základě několika kritérií vaši diagnózu a stanoví vhodnou léčbu. Existuje několik způsobů, jak léčit úzkost – převážně bývá využíváno léků ze skupiny benzodiazepinů pro akutní případy, ovšem z dlouhodobého hlediska jsou jedinou vhodnou medikací antidepresiva. Prášky z obou skupin zmiňovaných léčiv bohužel souvisí s mnoha vedlejšími účinky, navíc jsou spojovány s vysokým rizikem vzniku závislosti. Nutno podotknout, že někteří pacienti musejí vyzkoušet mnoho různých druhů antidepresiv, než najdou ideální a účinný typ. Léčba úzkosti tak ve většině případů trvá velice dlouho, někdy dokonce celý život, přesto se správnou medikací a dodržováním některých zásad může pacient prožít plnohodnotný život. Mezi další metody, jak zvládat úzkost, patří například psychoterapie:

 

  • kognitivně-behaviorální terapie – cílem je najít a opravit chybné představy, myšlenky a vzorce chování, které způsobují úzkost.

  • skupinová terapie – spočívá ve skupinové diskuzi s obdobně postiženými pacienty, díky čemuž bývá posílena sebedůvěra jednotlivce.

  • rodinná terapie – tento typ terapie bývá využíván zejména u dětí a dospívajících s úzkostí, kteří za přítomnosti rodiny hovoří o svém zdravotním stavu.

 

Ve studii z roku 2019 vyšlo najevo, že již po prvním měsíci užívání CBD došlo u 79,2 % pacientů ke zmírnění úzkosti. Nejvyšší účinnosti lze dosáhnout výběrem extraktu s plným spektrem kanabinoidů, jakým je například CBD olej Fitcann.

CBD olej Fitcann 6%

 

Jak zmírnit úzkostné stavy přirozenou cestou?

Alternativní metody léčby mohou být jednou z odpovědí na to, jak překonat úzkost, aniž byste museli sáhnout po standardních lécích. Někteří pacienti s vážnější diagnózou využívají kombinace obou metod, tomu by však v každém případě měla předcházet konzultace s ošetřujícím lékařem, abyste předešli nežádoucí interakci s léky – zejména potom v případě, kdy využíváte homeopatika nebo bylinky. Na pozoru by se měly mít také ženy prožívající úzkost v těhotenství, protože také doplňky stravy mohou mít nepříznivý vliv na nenarozené dítě. Ať už zažíváte úzkostné stavy v noci, nebo máte zkušenosti spíše s ranní úzkostí, následující tipy by pro vás mohly být přínosné:

 

Konopné tobolky Fitcann

 

  • Bylinné čaje, doplňky a CBD – používání bylin při léčbě úzkosti má dlouhou historii. Nejčastěji se můžete dočíst o anxiolytických účincích heřmánku, levandule, mučenky nebo třezalky tečkované. Speciální kapitolou je potom CBD (kanabidiol), tj. jeden z nejvýznamnějších kanabinoidů nacházejících se v rostlinách konopí. Studie prokázaly výbornou účinnost kanabidiolu při léčbě pacientů s úzkostí. Zajímavostí je navíc fakt, že tento kanabinoid dokáže zvyšovat účinnost některých antidepresiv. Doporučujeme zvolit CBD olej Fitcann s plným spektrem konopných látek, u něhož je efektivita na nejvyšší úrovni.


  • Cvičení a pohybové aktivity – sport a pohyb jako takový jsou všeobecně uznávané aktivity podporující dobrý fyzický i duševní stav člověka. Přehled dvanácti studií z roku 2015 prokázal, že cvičení zmírnilo úzkost u pacientů. Ačkoliv vědci vyjádřili potřebu provedení důkladnějších klinických výzkumů, samotní psychiatři a psychologové vždy doporučují pohybovou aktivitu. Jsou si totiž dobře vědomi úzkého spojení mezi stavem těla a myslí, které dobře vyjadřuje známé přísloví: „Ve zdravém těle zdravý duch.“


  • Vyhněte se alkoholu, kofeinu atd. – osoby trpící úzkostnými stavy by se měly vyhýbat nadměrné konzumaci kofeinu, jelikož tento proslulý stimulant zvyšuje krevní tlak a zrychluje tepovou frekvenci, což u citlivých jedinců může vyvolat paniku či úzkost. Stejný účinek může mít alkohol v krvi, dále pak nikotin a jiné návykové látky, jež dočasně mohou uvolnit dotyčného, dlouhodobě však působí spíše opačně. Odborníci rovněž doporučují vyhnout se přílišné konzumaci mléčných výrobků a rafinovaného cukru.

 

Žena, kterou trápí úzkostná porucha se drží za hlavu a vyjadřuje obavy

 

Co pomáhá na úzkost? Relaxační cvičení jsou účinná

Při studiu literatury o alternativní medicíně často narazíte na různé typy relaxačních cvičení. Sem patří například meditace, o níž je známo, že uvolňuje tělo i mysl. Její praktikování je velice jednoduché, přičemž úspěšnost byla evidována více méně u všech typů úzkostných poruch – výjimkou nebyla ani panická úzkost typická panickými ataky bez zjevné příčiny, ani anticipační úzkost charakteristická strachem z další situace způsobující úzkost. Výborné jsou také dýchací techniky, které vám pomohou zachovat klid a najít rovnováhu – doporučuje se nadechovat nosem, vzduch by měl nejprve naplnit břišní oblast, teprve poté plíce. Další techniky, jak na úzkost, mohou zahrnovat jógu, aromaterapii, pohyb v přírodě nebo taj-či. Alternativní léčba vyžaduje trochu trpělivosti, respektive, každý musí věnovat určitý čas nalezení ideální metody. Kromě toho výrazně pomáhá správné načasování – například člověk pociťující úzkost z práce může čerpat z výhod, jež nabízí cvičení po ránu apod.

 

 

Udržujte vaše fyziologické a duševní procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann:

 

Konopná péče Fitcann

 

Photo: Adobe Stock