Proč je chůze tak důležitá pro zdraví člověka?

Pevné zdraví a šťastný život závisí na mnoha parametrech, ovšem základní pilíře jsou vyvážená strava a dostatečný pohyb. Co se týká cvičení, můžete si vybrat z celé řady různých typů zaměřujících se na konkrétní oblast nebo na celé tělo, ale často bývá opomíjena jedna základní pohybová činnost, kterou zvládáme až na výjimky úplně všichni. Lidé mají spoustu argumentů, proč nenavštěvují posilovny a tělocvičny, ale většinou nikdo z nich nemůže tvrdit, že mu tělesný stav brání v chůzi. Pro mnohé se stala automatickou, ovšem neměli bychom zapomínat na dlouhý seznam výhod, které chůze přináší. V dnešním článku si vyjmenujeme ty nejdůležitější.

Chůze vs. cvičení

Všichni máme pocit, že bez bolesti nedosáhneme dobrých výsledků – ostatně toto nepsané pravidlo má své opodstatnění. Aerobní cvičení, při němž dochází ke zrychlení srdeční frekvence až o 80 %, je stále jedním z nejlepších způsobů, jak se udržovat v kondici. Možná jste se setkali s názorem, že méně intenzivní cvičení je ztráta času, ovšem pokud dodržujete některá opatření a správně se připravíte, chůze vám může prospět na mnoha úrovních. Rozdíl mezi během a chozením spočívá nejen v odlišné srdeční frekvenci či intenzitě dýchání, ale také v kontaktu se zemí. Když běžíte, v určité chvíli se ani jedna noha nedotýká země, přičemž v případě chůze je vždy alespoň jedna spojená se zemí. Pro vaše tělo to znamená jediné – když chodíte, snižujete riziko zranění na absolutní minimum ve srovnání s běháním. Vaše tělo se vám odvděčí, pokud budete pravidelně chodit, a to ideálně alespoň 30 minut každý den. Jaké benefity můžete očekávat?

chůze

 

Výhody chůze na fyzické úrovni

 

  • Snížené riziko vzniku srdečních onemocnění – když se vydáte na delší procházku, po určité chvíli pocítíte zlepšení krevního oběhu. Metaanalýza z roku 2009 zahrnovala celkem 11 studií na toto téma, přičemž výsledky hovoří za vše. Přibližně 30 minut chůze 5 dní v týdnu je spojeno se snížením rizika srdečních chorob až o 19 %. Pokud navíc vaši procházku o trochu prodloužíte, dosáhnete ještě lepších výsledků.


  • Udržování váhy a spalování kalorií – každodenní chůze je jedním z nejlepších způsobů, jak zrychlit metabolismus a spalovat tak kalorie. Máte-li nějaké kilogramy navíc, nyní víte, jakou činnost byste měli zahrnout do svého denního plánu. Ostatní si díky chození mohou udržovat ideální váhu. Pro maximalizaci účinku se doporučuje střídat rychlejší a pomalejší chůzi, nejlépe také kombinovat chůzi po rovině a do kopce.


  • Prevence chronických onemocnění – podle statistik chůze snižuje hladinu cukru v krvi, čímž vlastně klesá riziko cukrovky. Kromě toho snižuje krevní tlak, takže funguje jako prevence vzniku cévní mozkové příhody (mrtvice) atd. Podle odborníků jsou však klíčové zejména dlouhé procházky – například 1 hodina dvakrát týdně.


  • Zmírnění bolesti kloubů – přestože jste si možná mysleli, že na vaše bolavé klouby pomáhá jen klidový režim, není to tak úplně pravda. Chůze zvyšuje průtok krve do postižených míst a posiluje svaly obepínající vaše klouby. V roce 2019 vědci sledovali 1564 osob starších 49 let, kteří si stěžovali na bolest. Zjistili, že i hodina chůze týdně zlepšila jejich pohyblivost a snížila riziko artritidy.

Zajímavost: Věděli jste, že CBD dokáže svým působením zmírnit bolest? Podle vědců může být příčinou modulace endokanabinoidního systému a zvýšená produkce anandamidu, jemuž bývá přezdíváno „molekula blaženosti“.

 

  • Posílení imunity studie publikovaná v časopise Arthritis Research & Therapy uvádí, že intenzivní chůze provozovaná po dobu 10 týdnů stimulovala imunitní systém, respektive snížila riziko onemocnění, infekce a zánětu. Rovněž došlo ke zlepšení kardiorespirační zdatnosti, snížení krevního tlaku a srdeční frekvence v klidovém stavu.


  • Lepší spánek, dlouhověkost a trávení – pohyb obecně bývá prospěšný v souvislosti s kvalitou spánku, přičemž ani chůze není výjimkou. Zajímavá je také studie z května roku 2017, v níž vědci přišli na to, že 10minutová chůze do schodů má srovnatelný účinek jako vyšší dávka kofeinu. Kromě toho bylo v jiném případě zjištěno, že rychlejší chůze snižuje riziko úmrtí ve srovnání s pomalejší. Žaludek vám bude rovněž vděčný, protože pohybem břišních svalů při chození zároveň podporujete trávení.

chůze zdraví

 

Pozitivní vliv chůze na psychiku člověka

 

  • Probuďte v sobě kreativního ducha – zdá se to neuvěřitelné, ale chůze opravdu podporuje kreativitu, jak se přesvědčili vědci ze Stanford University. V roce 2014 provedli výzkum, jehož výsledky prokázaly až o 60 % vyšší kreativitu subjektů při chůzi. Zajímavostí je mimo jiné fakt, že tento jev byl pozorován také určitou dobu po ukončení činnosti.


  • Zlepšení celkové nálady – zejména delší procházka na čerstvém vzduchu prospívá duševnímu stavu jedince, a to jednak díky specifickým hormonům, které jsou při této aktivitě vyplavovány, jednak díky lepšímu okysličení. Ve skutečnosti tohoto efektu můžete dosáhnout téměř jakýmkoliv pohybem.


Několik tipů na závěr

Ještě než se vypravíte na procházku, ujistěte se, že máte vhodnou obuv – minimalizujete tím riziko zranění. Pokud cítíte po pár kilometrech bolest, určitě se vyplatí před chozením rozehřát svaly pomocí série základních protahovacích cviků. Rovněž nezapomínejte na dostatečnou hydrataci, stejně jako je tomu v případě jiných pohybových aktivit. Máte raději společnost? Neváhejte vyzvat blízké, aby se zúčastnili procházky. Možná přijdete na úplně nové myšlenky, které při chůzi můžete se svými společníky dále rozvádět. Co takhle vypravit se do práce alespoň občas pěšky? Jestli vám to situace umožňuje, stojí to za zkoušku. Možná byste se divili, kolik úspěšných lidí začíná svůj den delší procházkou.


Udržujte vaše tělo v rovnováze s plnospektrálním CBD olejem Fitcann: FITCANN CBD 6% DROPS 10ml

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock