Proč je tak důležité správně žvýkat?

Procesu trávení předchází rozmělnění potravy v ústech, která jsou neodmyslitelnou součástí trávicí soustavy. K tomu využíváme několika nástrojů – konkrétně zubů, slin, žvýkací svalů a čelistních kloubů. Cílem této automatické činnosti je rozložení potravy na menší části, čímž dojde k uvolnění živin a váš žaludek následně nemá tolik práce s metabolizováním. Možná si pamatujete, jak vám rodiče říkali, že nemáte hltat jídlo, protože vám bude zle. Trávení je považováno za jeden z energeticky nejnáročnějších procesů, proto je velice důležité, aby bylo jídlo dopraveno do žaludku co možná nejvíce rozžvýkané. Po přečtení tohoto článku už možná nikdy nebudete jíst tak jako dříve.

Žvýkání jako součást trávení

Dalo by se říci, že trávení začíná částečně již v ústech, protože sliny obsahují enzymy rozkládající potravu na menší kusy. Žvýkání navíc spouští několik dalších procesů – gastrointestinální trakt se tak připravuje na rozkládání potravin. Stoupá produkce kyseliny chlorovodíkové, a to ještě předtím, než je jídlo transportováno do žaludku. Sliny jsou kromě přítomných enzymů důležité také pro zlepšení průchodnosti skrze jícen, který se tím účinně vyhne podráždění. Správně byste měli žvýkat se zavřenými ústy, přičemž jazyk má pomáhat v posunu jídla ze strany na stranu a vaše čelist by se měla mírně pohybovat i do boku. Průměrně byste měli napočítat okolo 32 skousnutí, ale některá jídla vyžadují méně, jiná více. Potraviny s vyšším obsahem vody, jako je třeba meloun, dokážete rozmělnit snadněji, proto stačí okolo 10–15 opakování. Když to porovnáte například s ořechy, ty vyžadují kvůli své tvrdosti až 40 skousnutí.

Co se stane, když žvýkáte příliš málo?

Nyní již víte, že mechanismus kousání a žvýkání nastavuje celý proces trávení. Nejde o nic jiného, než o přípravu pro další části trávicího traktu, která zajišťuje maximální využitelnost živin obsažených v jídle. Největším problémem nedostatečného žvýkání je zmatení gastrointestinálního traktu, protože není jasné, zda dochází k přijímání potravy, či nikoliv. Tělo tak nemusí produkovat potřebné množství enzymů pro rozklad jídla, což s sebou přináší riziko zažívacích problémů, jako jsou nadýmání, pálení žáhy, průjem, nevolnost, křeče a další. Moderní zrychlená doba souvisí se zkracováním běžných činností, které je však nutné dělat vědomě a s klidem, jako je například stravování. Jistě se vám někdy stalo, že jste neměli dostatek času na oběd, proto jste do sebe pohotově naházeli jídlo z nabídky rychlého občerstvení. A zřejmě také potvrdíte, jak málo energie jste potom měli. Vaše tělo totiž muselo vynaložit maximální úsilí, aby takto spořádané jídlo vůbec strávilo – nehledě na to, že množství absorbovaných živin v tomto případě opravdu nedosahovalo závratných výšin.

Žvýkání

Výhody správného žvýkání

Tradiční indické lékařství, známé jako ájurvéda, považuje pomalé a důkladné žvýkání za jeden z pilířů správného zažívání již několik tisíciletí. Mohlo by se zdát složité skousnout každé sousto přibližně 32krát, ale po přečtení následujících výhod usoudíte, že se tento nový návyk vyplatí. Ještě než se pustíme do výčtu jednotlivých benefitů, pojďme si ujasnit pár důležitých pravidel, která byste měli dodržovat. Předně se vyvarujte příjmu tekutin, a to nejlépe 15 minut před jídlem, během stravování a 15 minut po jídle – vyhnete se tak zpomalení procesu trávení. Snažte se jíst vědomě, tj. soustřeďte se plně na tuto činnost, omezte multitasking či mluvení při jídle. Níže naleznete několik nejdůležitějších výhod správného žvýkání:

  • Udržte si svoji váhu – řada výzkumů prokázala, že rychlí jedlíci mají sklony k přejídání, a proto častěji trpí obezitou. Když se najíte, ve vašem těle dojde k úpravě hladin hormonů, které jsou zodpovědné za hlad a pocit plnosti. Tento mechanismus trvá asi 20 minut, proto rychlá konzumace potravin tento efekt oddaluje. Je to prosté – budete-li správně žvýkat, pocit plnosti se dostaví dříve.

  • Podpořte trávení – jak jsme si popsali výše, žvýkání je prvním krokem před tím, než dojde k rozkládání potravy v žaludku a ve střevech. Více skousnutí rovněž zvyšuje produkci slin, které za pomoci enzymů spouštějí proces rozložení jídla na menší části. Správným žvýkáním tak předejdete plynatosti, nadýmání, zácpě, průjmu atd.

  • Získejte více živin – podle odborníků na výživu dokáže člověk správným žvýkáním získat z potravy více živin, protože dojde k většímu uvolnění všech zdraví prospěšných látek. Vezmete-li v úvahu například bílkoviny, které se štěpí na aminokyseliny, stavební kameny pro růst a vývoj, bez důkladného rozžvýkání váš organismus není schopen absorbovat tyto látky v plné míře.

  • Zabraňte poškození krku – rozmělnění jídla v ústech ve spojení se slinami vytváří hmotu, která se potom snadněji dostává skrze krk (jícen) do žaludku. Díky tomu můžete předejít jeho poškození, případně zadušení. Představte si, že byste všechny chutné, křupavé potraviny požívali bez řádného požvýkání – nepříjemnou bolest by záhy doplnila infekce, protože by došlo k poškození vnitřních stěn krku.

  • Jezte vědomě – tzv. vědomé jedení není o ničem jiném, než o zaměření pozornosti na tuto činnost. Zkuste se na chvíli zamyslet nad strukturou, vzhledem, chutí nebo vůní jídla. Uvidíte, že automaticky zpomalíte, začnete správněji žvýkat, snížíte napětí a celkově tak zlepšíte trávení. Když je tělo ve stresu, trávení se zpomalí, protože tělo vyhodnotí stravu jako druhořadou záležitost a soustředí se na přežití.

Závěrečná zamyšlení

V dnešní době si mnoho z nás zvyklo jíst v rychlosti a často přitom dělat jednu či více dalších činností. Každý máme mezi sebou jednoho nebo více kamarádů, kteří při jídle kontrolují sociální sítě atd. Neměli bychom však zapomínat na to, že není důležité pouze to, co jíme, ale také to, jak jíme. Zaměřením pozornosti na stravování můžete pomoci vašemu tělu lépe fungovat a dokonce předejít některým potenciálním zdravotním potížím. Udělejte si ze stravování příjemnou chvíli, při které zpomalíte – váš organismus tuto pozitivní změnu jistě uvítá. Koneckonců to poznáte také na vašem fyzickém i psychickém rozpoložení a celkovém výkonu, což oceníte v mnoha aspektech všedního života.

Udržujte vaše tělo i mysl v kondici s konopnou péčí Fitcann: