Roušky při sportu: Co říká výzkum?

V posledních měsících se řadě lidí značně změnil život v mnoha ohledech kvůli epidemii COVID-19, která ovlivnila také naše možnosti provozovat pohybové aktivity. Zvykli jsme si nosit roušky v uzavřených prostorách a místech, kde se vyskytuje větší počet lidí, abychom tak minimalizovali riziko šíření nejen této, ale i dalších kardiorespiračních infekcí. Neodmyslitelně se tak staly součástí našeho každodenního života, protože bližšímu kontaktu s dalšími osobami se člověk jen sotva vyhne. Pokud cvičíte s rouškou, zřejmě pociťujete zhoršené dýchání, což je způsobeno omezeným prouděním vzduchu skrze látku, která se po nějaké době zapaří nebo nasákne potem. Mohlo by to významně ovlivnit váš výkon či zdraví?

Roušky pomáhají snížit riziko nakažení

Není pochyb o tom, že roušky prokazatelně zmírňují riziko nakažení koronavirovým onemocněním, přičemž odborníci doporučují používat vícevrstvé masky na obličej, které účinně kryjí jak ústa, tak nos. Rovněž vznesli požadavek, aby byl ve vlastním zájmu každého občana dodržován odstup 2 metry od ostatních lidí. Takzvané „pravidlo dvou metrů“ však nemusí platit u sportovců a fyzicky aktivních jedinců, protože vlivem zvýšené frekvence dýchání se kapičky šíří do větší vzdálenosti. Z fyziologického hlediska není nošení masky při běžných činnostech zvlášť nebezpečné, jak tvrdí autoři studie publikované v září roku 2020. Výjimku tvoří lidé trpící na bolesti hlavy, kteří po delší době mohou pociťovat bolest v této oblasti. V závěru stojí: „Celkově se zdá, že redukce virů, a tedy potenciálně život zachraňující výhody nošení obličejových masek, převažují nad nepohodlím.“

rouška při sportu

 

Kdy je dobré mít roušku?

Aktuálně platí nutnost nošení roušek v zastavěném prostoru a na místech, kde se vyskytuje větší počet osob, zvláště potom v uzavřených budovách. Ve spojení s pohybovými aktivitami to platí dvojnásob – hlavně z důvodu snazšího šíření virů, když dojde ke zvýšení intenzity dýchání. Doporučuje se mít u sebe další suchou, čistou roušku, pokud by nám původní zvlhla natolik, že by ztrácela funkčnost, respektive se začala rozpadat. Po nějaké době bývá zpravidla problém s běžnými chirurgickými rouškami, které mají tendenci tvořit menší trhliny. Pokud tedy necvičíte sami, měli byste dodržovat nošení ochranných pomůcek. Samozřejmě výjimku tvoří otevřené prostory, kde je váš kolega vzdálený na několik metrů, ovšem i tam je to poněkud diskutabilní. Bezpečnost je zde na prvním místě, i kdyby to mělo znamenat, že po určitý čas nebudete striktně dodržovat váš cvičební plán. Cvičíte-li v místnosti, která primárně slouží k pohybu dalších osob, měli byste tento prostor po skončení aktivity dostatečně vyvětrat, případně vydezinfikovat. 

Zajímavost: Věděli jste, že CBD (kanabidiol) má protizánětlivé a antimikrobiální vlastnosti? Vědci odhalili jeho schopnost zvyšovat účinnost antibiotik vůči bakteriím, které jsou proti běžným lékům často rezistentní jako Staphylococcus aureus (MRSA).

 

rouška a sport

 

Výzkum na téma: Vliv nošení roušky na výkon při sportu

V listopadu roku 2020 přišli kanadští vědci s výzkumem, jehož se zúčastnilo celkem 7 dospělých mužů a 7 žen v průměrném věku necelých 30 let. Ti byli podrobeni střední až těžké fyzické aktivitě, při níž měli na sobě chirurgickou či látkovou roušku. Během zátěžového testu dosahovali účastníci vyčerpání prakticky ve stejný čas, ať už roušku měli, nebo neměli. Rovněž nebyl pozorován rozdíl ve výkonu, což se pro mnohé mohlo zdát velice překvapující vzhledem k názoru, který všeobecně panuje mezi lidmi. Okysličení krve a svalů bylo srovnatelné jako při normálních podmínkách, tj. bez roušky, stejně jako srdeční frekvence. Nejčastějším typem roušky byla látková se třemi vrstvami, jelikož ji vědci považovali za velmi rozšířenou mezi lidmi z řad široké veřejnosti. Autoři závěrem shrnují výsledky slovy:

 

„U zdravých, aktivních lidí má nošení obličejové roušky během intenzivního cvičení minimální účinek na arteriální nebo svalovou hladinu kyslíku a žádný vliv na výkon při cvičení.“

 

rouška na cvičení

 

Cvičením ke zdraví bezpečným způsobem

Pacienti s koronavirovým onemocněním zažívají vážné komplikace, pokud navíc trpí obezitou, cukrovou či hypertenzí. Cvičení samo o sobě působí jako prevence vzniku těchto chorob, proto je víc než důležité, aby se lidé udržovali v kondici provozováním pohybových aktivit. Jak už jsme zmiňovali výše, bezpečnost je na prvním místě, takže se zdá být mnohem rozumnější cvičit o trochu méně, než se vystavovat zbytečnému riziku nakažení. Přirozeně si také můžete vybírat otevřená místa, kde nebudete nikým rušeni, tudíž nebude rouška ani zapotřebí. Z dostupných informací vyplývá, že ačkoliv se může zdát dotyčnému dýchání skrz ochranu dýchacích cest nepohodlné, ve skutečnosti to nemá vliv na jeho výkon či fyziologické procesy probíhající v těle. Navzdory nošení roušek byste si neměli zapomínat udržovat odstup (minimálně 2 metry), důsledně dezinfikovat ruce a setkávat se s ostatními pouze v případě nutnosti. Chráníte tak nejenom sebe, ale také ostatní.

 

Udržujte vaše tělo v rovnováze s plnospektrálním CBD olejem Fitcann: FITCANN CBD 3% DROPS 10ml

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock