4 druhy semínek, které byste měli jíst

Semínka se stala nedílnou součástí zdravé stravy, a to hlavně díky bohatému nutričnímu profilu. V tomto malém zázraku přírody se skrývá obrovský potenciál, vždyť právě ze semene později vyroste celá rostlina, která oplývá svými specifickými vlastnostmi. Můžete je kombinovat se spoustou dalších surovin a jídel – navíc kromě toho, že nabízí řadu zdravotních výhod, také dobře vypadají na talíři. Přestože existuje mnoho různých druhů semínek, v dnešním článku jsme se zaměřili na konkrétní 4 typy, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku.


Proč je dobré jíst semena?

Obecně jsou semena součástí zeleniny, květin nebo plodin, přičemž u rostlin hrají primární úlohu v zachování rodu. Lidé však od nepaměti využívají jejich výhod pro různé účely a různými způsoby. Za pozornost stojí především ohromující nutriční hodnoty – najdete zde například esenciální mastné kyseliny (omega-3 a 6), bílkoviny, esenciální aminokyseliny, vitamíny, minerály, antioxidanty nebo vlákninu. To už je opravdu zajímavý výčet zdraví prospěšných látek, který jednoduše nelze přehlédnout. Na trhu se objevují jak semena zpracovaná, tak v čisté (přirozené) podobě, což se mimo jiné promítá také v nutričních hodnotách. Nejčastěji se můžete setkat se semínky v této podobě:

  • surová (v přirozené podobě)
  • rozemletá 
  • naklíčená
  • loupaná
  • pečená
  • lisovaná (olej)

 Lněné semínko a produkty na jeho bázi na bílém podkladu

 

1. Chia semínka

Tento typ semínek zažil v posledních letech obrovský rozmach, jsou totiž výborným zdrojem bílkovin, vlákniny, antioxidantů a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Konzumace chia semínek zvyšuje hladinu kyseliny alfa-linolenové (ALA), která snižuje zánět. Řada studií také prokázala, že se významně podílí na snížení hladiny cukru v krvi, mírně potlačují chuť k jídlu, tlumí bolest kloubů redukují vysoký krevní tlak a slouží jako prevence vzniku srdečních onemocnění.

 

Chia semínka obsahují 7krát více vitamínu C než pomeranč a 15krát více hořčíku než brokolice.

 

2. Lněné semínko

 

Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin – zejména kyseliny alfa-linolenové – je jedním z důvodů, proč bývá lněné semínko tolik vyhledávané. Většina je však obsažena ve vnější slupce, proto je lepší konzumovat je v mletém stavu. Dále obsahují polyfenoly, antioxidanty, vlákninu, bílkoviny, hořčík, mangan, vitamín B1 a další. Konzumace lněného semínka snižuje takzvaný špatný (LDL) cholesterol a krevní tlak, dokonce má i protinádorový účinek.

 

Lněné semínko obsahuje aminokyseliny arginin a glutamin, které jsou klíčové pro imunitní systém a zdraví srdce.

 

3. Konopné semínko

 

Semena z rostlin konopí jsou jedinečná tím, že obsahují tzv. úplné bílkoviny, u kterých je přítomných všech 9 aminokyselin, z nichž některé si lidské tělo nedokáže samo vyprodukovat. Také zde najdete ideální poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin (1 : 3) nebo poměrně vzácnou mastnou kyselinu omega-9. Vnější obal konopného semínka je bohatým zdrojem vlákniny, která je důležitá hlavně pro správné trávení a vyprazdňování. Řadu prospěšných látek doplňují také vitamíny či minerály – konkrétně například hořčík, draslík, železo, thiamin, niacin a vitamíny E nebo B. Pokud se chystáte využít benefitů konopného semínka, doporučujeme nahlédnout do naší nabídky, kde najdete balení Fitcann s obsahem 300 gramů loupaného semínka.

 

Konopné semínko slouží jako prevence vzniku kardiovaskulárních onemocnění a posiluje imunitní systém.

Konopné semínko v misce se lžící

 

4. Dýňová semínka

 

Jedny z nejčastěji konzumovaných semínek vůbec mají rovněž velmi pestrý nutriční profil. Předně se jedná o skvělý zdroj bílkovin – 100 gramů dýňových semínek pokryje až 54 % doporučeného denního příjmu. Zajímavou látkou je také L-tryptofan, který prokazatelně zlepšuje náladu, což by mohlo zajímat především osoby s depresivní poruchou a výkyvy nálad. Dýňová semínka bývají často spojována se zlepšením funkce močového měchýře či ledvin, případně se zmírněním příznaků prostaty u mužů.

 

Dýňová semínka obsahují fytosteroly – rostlinné látky snižující hladinu „špatného” cholesterolu.

 

Udržujte vaše tělesné procesy v rovnováze díky konopné péči Fitcann:

Konopná péče a CBD oleje Fitcann

 

Photo: Adobe Stock

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení