4 druhy semínek, které byste měli jíst

Semínka se stala nedílnou součástí zdravé stravy, a to hlavně díky bohatému nutričnímu profilu. V tomto malém zázraku přírody se skrývá obrovský potenciál, vždyť právě ze semene později vyroste celá rostlina, která oplývá svými specifickými vlastnostmi. Můžete je kombinovat se spoustou dalších surovin a jídel – navíc kromě toho, že nabízí řadu zdravotních výhod, také dobře vypadají na talíři. Přestože existuje mnoho různých druhů semínek, v dnešním článku jsme se zaměřili na konkrétní 4 typy, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku.


Proč je dobré jíst semena?

Obecně jsou semena součástí zeleniny, květin nebo plodin, přičemž u rostlin hrají primární úlohu v zachování rodu. Lidé však od nepaměti využívají jejich výhod pro různé účely a různými způsoby. Za pozornost stojí především ohromující nutriční hodnoty – najdete zde například esenciální mastné kyseliny (omega-3 a 6), bílkoviny, esenciální aminokyseliny, vitamíny, minerály, antioxidanty nebo vlákninu. To už je opravdu zajímavý výčet zdraví prospěšných látek, který jednoduše nelze přehlédnout. Na trhu se objevují jak semena zpracovaná, tak v čisté (přirozené) podobě, což se mimo jiné promítá také v nutričních hodnotách. Nejčastěji se můžete setkat se semínky v této podobě:

  • surová (v přirozené podobě)
  • rozemletá 
  • naklíčená
  • loupaná
  • pečená
  • lisovaná (olej)

 Lněné semínko a produkty na jeho bázi na bílém podkladu

 

1. Chia semínka

Tento typ semínek zažil v posledních letech obrovský rozmach, jsou totiž výborným zdrojem bílkovin, vlákniny, antioxidantů a omega-3 nenasycených mastných kyselin. Konzumace chia semínek zvyšuje hladinu kyseliny alfa-linolenové (ALA), která snižuje zánět. Řada studií také prokázala, že se významně podílí na snížení hladiny cukru v krvi, mírně potlačují chuť k jídlu, tlumí bolest kloubů redukují vysoký krevní tlak a slouží jako prevence vzniku srdečních onemocnění.

 

Chia semínka obsahují 7krát více vitamínu C než pomeranč a 15krát více hořčíku než brokolice.

 

2. Lněné semínko

 

Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin – zejména kyseliny alfa-linolenové – je jedním z důvodů, proč bývá lněné semínko tolik vyhledávané. Většina je však obsažena ve vnější slupce, proto je lepší konzumovat je v mletém stavu. Dále obsahují polyfenoly, antioxidanty, vlákninu, bílkoviny, hořčík, mangan, vitamín B1 a další. Konzumace lněného semínka snižuje takzvaný špatný (LDL) cholesterol a krevní tlak, dokonce má i protinádorový účinek.

 

Lněné semínko obsahuje aminokyseliny arginin a glutamin, které jsou klíčové pro imunitní systém a zdraví srdce.

 

3. Konopné semínko

 

Semena z rostlin konopí jsou jedinečná tím, že obsahují tzv. úplné bílkoviny, u kterých je přítomných všech 9 aminokyselin, z nichž některé si lidské tělo nedokáže samo vyprodukovat. Také zde najdete ideální poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin (1 : 3) nebo poměrně vzácnou mastnou kyselinu omega-9. Vnější obal konopného semínka je bohatým zdrojem vlákniny, která je důležitá hlavně pro správné trávení a vyprazdňování. Řadu prospěšných látek doplňují také vitamíny či minerály – konkrétně například hořčík, draslík, železo, thiamin, niacin a vitamíny E nebo B. Pokud se chystáte využít benefitů konopného semínka, doporučujeme nahlédnout do naší nabídky, kde najdete balení Fitcann s obsahem 300 gramů loupaného semínka.

 

Konopné semínko slouží jako prevence vzniku kardiovaskulárních onemocnění a posiluje imunitní systém.

Konopné semínko v misce se lžící

 

4. Dýňová semínka

 

Jedny z nejčastěji konzumovaných semínek vůbec mají rovněž velmi pestrý nutriční profil. Předně se jedná o skvělý zdroj bílkovin – 100 gramů dýňových semínek pokryje až 54 % doporučeného denního příjmu. Zajímavou látkou je také L-tryptofan, který prokazatelně zlepšuje náladu, což by mohlo zajímat především osoby s depresivní poruchou a výkyvy nálad. Dýňová semínka bývají často spojována se zlepšením funkce močového měchýře či ledvin, případně se zmírněním příznaků prostaty u mužů.

 

Dýňová semínka obsahují fytosteroly – rostlinné látky snižující hladinu „špatného” cholesterolu.

 

Udržujte vaše tělesné procesy v rovnováze díky konopné péči Fitcann:

Konopná péče a CBD oleje Fitcann

 

Photo: Adobe Stock