Špenát: Mimořádné výhody listové zeleniny

Často se u něj můžete setkat s označením „superpotravina“, přičemž ještě před několika lety mu mohla konkurovat jen málokterá plodina běžně se nacházející v kuchyni. Vzhledem k rostoucímu trendu zdravé výživy se k němu postupně přidaly další potraviny, přesto bychom neměli zapomínat na nespočet výhod, které nabízí. Jedná se o poměrně levné, dostupné a univerzální jídlo, po jehož konzumaci bude vaše tělo opravdu vděčné – kombinace minima kalorií se spoustou živin je to, po čem každý z nás prahne. Proč byste jej měli zařadit do vašeho jídelníčku?

Co obsahuje špenát?

Špenát (Spinacia oleracea) je rostlina perského původu, která se ve 12. století rozšířila po celé Evropě. Patří do čeledi merlíkovitých (Chenopodiaceae), kam mimo jiné řadíme také cukrovou řepu nebo quinou neboli merlík čilský. Již v tehdejší době si špenát získal velkou oblibu pro své neobvyklé schopnosti dodávat energii a zvyšovat vitalitu. Nárůst spotřeby ovlivnil také proslulý komiks – později filmově zpracovaný – s názvem Pepek námořník (angl. Popeye the Sailor), v němž ústřední postava dávala přednost špenátu díky podpoře růstu svalů a zvýšení síly. Zajímavostí je, že lidé si dlouhou dobu skutečně mysleli, že tomu tak je. Podle některých legend totiž při analýze došlo k omylu v desetinné čárce, tudíž veřejnost nabyla mylného dojmu, že špenát obsahuje nadměrné množství železa. Ať už je pravda jakákoliv, špenát disponuje mnoha dalšími zdraví prospěšnými látkami, jako jsou draslík, vápník, mangan, hořčík, zinek; vitamíny C, D, E, K, A, B6, B12 nebo betakaroten, thiamin, riboflavin a niacin.  Zde je jeho nutriční profil na 100 gramů v syrové podobě:

  • Kalorie – 25
  • Bílkoviny – 2,8 g
  • Tuky – 0,8 g
  • Sacharidy – 1,5 g
  • Vláknina – 2,1 g

výhody špenátu

Photo: Adobe Stock

Výhody pro zdraví

1. Posílení vašich kostí

Špenát je bohatým zdrojem vitamínu K, jehož úlohou je podporovat produkci specifických typů proteinů, které napomáhají vstřebávání vápníku v kostech. Mimo jiné zabezpečují, aby byl vápník v menším množství vylučován močí. Nakonec obsahuje také některé další látky udržující kosti ve zdravé kondici jako vláknina, vitamín D, vápník, draslík, hořčík nebo vitamín C. Toho by mohli využít zejména pacienti s osteoporózou, tj. řídnutím kostí.


2. Stimulace imunitního systému a zlepšení zraku

Sloučeniny jako zeaxanthin, lutein, chlorofyl a betakaroten jsou zodpovědné za posílení imunity a udržování zdraví vašich očí. Sítnice lidského oka obsahuje lutein i zeaxanthin coby pigmenty sloužící k ochraně před škodlivým slunečním zářením. Konzumací špenátu můžete účinně předcházet makulární degeneraci (poškození sítnice), která je hlavní příčinou slepoty. Vitamín C, betakaroten a další antioxidanty stimulují imunitní systém, díky čemuž se můžete úspěšněji bránit infekcím či virům.


3. Antioxidační účinky

Oxidační stres způsobený nerovnováhou mezi volnými radikály bývá příčinou mnoha nemocí – například rakoviny, cukrovky, aterosklerózy, srdečních chorob či neurodegenerativních poruch. Špenát disponuje celou řadou antioxidantů jako vitamín C, zeaxanthin, lutein, vitamín E nebo betakaroten. Studie z roku 2002 přišla se závěrem, že špenát a rajčata významně snižují oxidační poškození nejen díky přítomným kartenoidům, ale také dalším látkám. Této výhody můžete navíc využívat i v případě, že nejste pravidelným, dlouhodobým konzumentem těchto potravin.

špenát obsah


4. Prevence rakoviny

Rostliny špenátu se mohou pochlubit látkami, kterým se odborně říká glykoglycerolipidy. Zejména dva konkrétní typy – MGDG a SQDG – mohou potlačovat růst lidských rakovinných buněk, jak bylo publikováno ve studii z roku 2010. Vědci se nechali slyšet, že ethanolový extrakt ze špenátu by mohl být potenciálně využitý při léčbě některých druhů rakoviny. Další výzkumy spojují konzumaci špenátu s nižším rizikem rakoviny prostaty nebo prsu. Koneckonců také výše zmíněné antioxidanty mohou významně pomoci v této oblasti.


5. Podpora zdraví srdce a udržení energie

Dusičnany přítomné v listech špenátu pomáhají snižovat hladinu krevního tlaku, přičemž prevenci vzniku kardiovaskulárních či srdečních chorob významně přispívá také vitamín C. Lutein přitom zabraňuje kornatění a zesílení tepenných stěn, což tento účinek ještě zesiluje. Pokud budete pravidelně konzumovat špenát, pocítíte příval energie, jelikož hořčík nejen zajišťuje správnou funkci svalů a nervů, ale je také důležitý pro uvolňování energie z glukózy. V neposlední řadě je i tento prvek důležitý jako prevence infarktu.

Pár tipů na závěr

V souvislosti s potravinami obvykle platí pravidlo – všeho s mírou – u špenátu tomu není jinak. Disponuje totiž větším množstvím vápníku a sloučenin známých jako oxaláty. Ve větší míře mohou způsobit vznik ledvinových kamenů, nicméně rizikovou skupinou jsou spíše lidé, u nichž se tato nemoc buď vyskytuje v rodině nebo k ní mají jiným způsobem blíže. Na pozoru by se měly mít také osoby užívající léky na ředění krve, protože vitamín K nacházející se ve špenátu podporuje krevní srážlivost. Váš ošetřující lékař by vám měl poskytnout všechny potřebné informace a doporučení, pokud patříte do jedné z těchto skupin. V opačném případě zkuste zařadit špenát do vašeho jídelníčku nejlépe ještě dnes. Tato plodina si právem zaslouží své místo mezi tzv. superpotravinami.

Udržujte vaše tělo i mysl v kondici s konopnou péčí Fitcann: