Svalová paměť aneb jak znovu získat svalovou hmotu

Když začínáte se cvičením, jste plní motivace a většinou vám nedělá problém vyrazit do tělocvičny, sáhnout po činkách nebo v pohodlí domova vykonat sérii posilovacích cviků. Jak čas plyne, vaše svaly nabývají na objemu, což opět znásobí vaši touhu po vypracované postavě. Jenomže potom přijde období, kdy chcete zvolnit, odpočinout si a porušíte tím cvičební plán, který jste si poctivě vypracovali na začátku. Pokud posilujete, dobře víte, že opakovaně polevovat se nevyplácí, protože vaše svaly budou přirozeně ztrácet na velikosti. Naštěstí svalové tkáně disponují takzvanou svalovou pamětí, díky níž není všechno tak úplně ztraceno, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Co je to svalová paměť?

Posilování se musí stát vaším návykem, jelikož podle studií během 14denní pauzy ztrácíte až 12 % svalové hmoty. To může být skutečně frustrující a ve skutečnosti je to jeden z důvodů, proč hodně lidí s cvičením ani nezačne. Mezi návštěvníky posiloven i odborníky v minulosti panoval názor, že ztráta svalů způsobená přerušením cvičebního plánu je trvalá. Jinými slovy – když jednou přijdete o svalovou hmotu, musíte začít úplně od začátku. Teď přichází na řadu fenomén zvaný svalová paměť, tj. schopnost svalů pamatovat si období, kdy byly v nejlepší kondici. V praxi to vypadá tak, že pravidelně posilující člověk dosahuje snáze podobně skvělých výsledků jako v minulosti, než je tomu v případě osoby, jež se rozhodla pro cvičení teprve nedávno. Tato paměť funguje v mnoha oblastech našeho každodenního života – stejný jev můžete pozorovat při jízdě na kole, řízení automobilu, psaní na klávesnici počítače nebo hraní na hudební nástroj. Řadu těchto činností provozujeme s minimální, nebo žádnou, vědomou námahou.

jak vybudovat svalovou hmotu

Photo: Adobe Stock

Vaše tělo si pamatuje proces budování svalů

Proces budování svalové hmoty je poměrně snadno pochopitelný. Posilováním (namáháním) dochází k miniaturním trhlinám v tkáni, přičemž obrannou reakcí těla je vytváření nových buněk, které vyplní tato porušená místa. Svalová tkáň obsahuje množství buněk, ale jeden konkrétní typ – myonuclei (angl.) – zůstává po přerušení tréninku stále přítomný, ačkoliv se mírně zmenší. Vědci přišli na to, že právě tato jádra svalových buněk jsou zodpovědná za jednodušší znovuzískání svalstva. Jádra v tkáních si můžete představit jako semena, která jsou zaseta a v budoucnu z nich můžete vytěžit maximum, pokud se jim budete dostatečně věnovat – tedy pravidelně cvičit. Z toho důvodu se doporučuje začít s posilováním nejlépe v mladším věku, protože pro vás bude v dalších letech daleko snazší dosahovat lepších výkonů. Možná vás napadlo, jak dlouho trvá, než si tělo vybuduje svalovou paměť a po jakou dobu můžete této schopnosti využívat.

Jak dlouho to trvá?

První návštěva posilovny či série posilovacích cviků v podstatě spouští proces svalové paměti, protože dochází k narušení tkáně a produkci jader (buněk). Samozřejmě je důležité vytrvale trénovat nějakou dobu, respektive svaly se vám nevrátí, pokud nebudou předtím vybudovány. Vědci stále tápou, jak dlouho vydrží tyto buňky aktivní – odhady se pohybují od několika měsíců přes několik let až do konce života. Tady bychom byli opatrní, jelikož stárnutí se pojí s úbytkem svalové tkáně. Norský profesor biologie, Kristian Gundersen, ve své studii z roku 2016 uvádí, že testy DNA odhalily průměrnou životnost těchto buněk více než 15 let. Tento fakt doplňuje slovy: „… je možné, že jádra jsou po vytvoření víceméně trvale přítomná ve svalových tkáních.“ V závěru najdete zajímavou evoluční teorii, kdy svalovou paměť přirovnává k adaptivnímu mechanismu nutnému k přežití jedinců, kteří byli v minulosti vystaveni nadměrné zátěži. Ať už je pravda jakákoliv, nyní můžete klidně spát, pokud jste zanedbali poslední trénink – ještě budete mít šanci to dohnat a nebude vás to stát ani tolik námahy, jak jste si možná mysleli.

Shrnutí informací

  • Při posilování je narušena struktura svalových vláken, následně tělo spouští proces uzdravování. Tímto způsobem dochází k budování svalové hmoty.

  • V místě poškození se usadí jádro svalové buňky, které zůstává na svém místě i za předpokladu, že na nějakou dobu přestanete posilovat. Tato schopnost je základem svalové paměti.

  • Pokud jste v minulosti již získali svalovou hmotu, bude pro vás v budoucnu mnohem snazší ji opět vybudovat. Proto je ideální začít s posilováním již v mladším věku.

Soustřeďte se na výkon! Vyzkoušejte CBD extrakty: FITCANN CBD