Tajemství zeleného čaje

Hned po vodě je čaj druhým nejvíce konzumovaným nápojem na světě. Mnoho lidí si oblíbilo právě zelený čaj pro jeho blahodárné účinky na zdraví, přičemž některé jsou vědecky prokazatelné, jiné stojí na mnohaletých zkušenostech pěstitelů a náruživých uživatelů. V dnešní době máte na výběr z několika druhů tohoto nápoje, které se liší především způsobem zpracování. Naprostá většina prospěšných látek je zachována díky minimální oxidaci, čímž se odlišuje od jiných typů čaje. V čem tkví jeho tajemství a jaké výhody vám může poskytnout? Hrozí vám nějaké nebezpečí, když budete pít nadměrné množství zeleného čaje? Pojďme společně v krátkosti nahlédnout do historie a zodpovědět ty nejpalčivější otázky týkající se jednoho z nejoblíbenějších nápojů.

Historie a výroba zeleného čaje

Odpověď na otázku, kdy lidé poprvé pili čaj, je trochu sporná – archeologické nálezy naznačují, že okolo 5000 př. n. l., ale podle dochovaných textů byl čaj poprvé konzumován kolem roku 2737 př. n. l. čínskou populací. V oblasti Číny a Indie byl používán nejen coby lahodný nápoj, ale také při léčbě řady zdravotních problémů. Koneckonců z těchto míst pochází velká většina vyprodukovaného čaje i dnes, ačkoliv je konzumován po celém světě. Produkce čaje se každoročně zastaví někde na 3 miliardách kilogramů a průměrný člověk tak vypije přibližně 120 ml denně. Zajímavostí je, že největšími spotřebiteli jsou Evropané, konkrétně potom Angličané s 540 ml čaje na den. Na rozdíl od černého a jiných čajů je zelený nefermentovaný, tj. neprošel při výrobě oxidací (případně jen v minimální míře). V závislosti na způsobu fixace (srolování) a dalších podmínkách lze dosáhnout různé kvality, chutě, vůně atd. Po sklizni jsou listy válcovány, posléze sušeny, dokud vlhkost nedosáhne 1 %, aby bylo zamezeno oxidaci.

zelený čaj výhody

 

Magické účinky theaninu

Zelený čaj je známý hlavně obsahem dvou látek – kofeinu a theaninu – ovšem tady seznam nekončí, protože zde najdete také řadu polyfenolů, vitamínů, minerálů či aminokyselin. Zejména polyfenoly jsou zodpovědné za množství zdravotních výhod, ke kterým se ještě dostaneme. Podíl sloučenin v rostlinách se mění podle toho, v jakém období se nachází, proto dnes známe několik různých typů zeleného čaje. Například kofein je zde zastoupen v 2–5 %, přičemž u mladších lístků se objevuje spíše ve větším množství. Díky tomu vás může jeden šálek povzbudit podobně jako káva, zároveň však pocítíte relaxační účinky theaninu. Z toho důvodu mu někteří lidé dávají přednost, protože vyšší obsah kofeinu a absence theaninu v kávě může způsobovat neklid či nervozitu. Zkušený milovník zeleného čaje tak dobře ví, po kterém typu má sáhnout – rozhoduje se totiž především podle podílu těchto dvou látek. Theanin podle všeho souvisí s dlouhověkostí a odolností proti stresu. V následující části se budeme věnovat jednotlivým benefitům, které pití zeleného čaje přináší.

Výhody pití zeleného čaje

1. Antioxidační a stimulační účinek

Katechiny, látky patřící do skupiny polyfenolů, mají silné antioxidační účinky, tj. chrání buňky před poškozením. Stejného výsledku dosahují také další látky, jako jsou flavonoidy. Tyto antioxidanty snižují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, infarktu a cévních mozkových příhod. Kromě toho slouží nejen jako prevence rakoviny, jelikož potlačují účinnost volných radikálů či jiných karcinogenů, ale také napomáhají buněčné smrti – respektive zpomalují dělení buněk, což je typický projev rakoviny. Kofein přítomný v zeleném čaji působí stimulačně, podporuje bdělost, zlepšuje náladu, paměť a kognitivní schopnosti obecně. Theanin se postará o zmírnění potenciálně nepříznivých účinků kofeinu, jako jsou úzkost nebo nervozita.

2. Podpora imunitního systému a dlouhověkost

V roce 2003 vyšla studie v časopise Europe PMC, v níž vědci prokázali schopnost theaninu podporovat imunitní systém v boji proti infekcím, bakteriím, virům, plísním a dalším patogenům. O tři roky později vyšla japonská studie – vědci pracovali s daty 40 530 dospělých osob, a to po dobu neuvěřitelných 11 let. Účastníci, jež vypili denně 5 nebo více šálků zeleného čaje, vykazovali nižší riziko úmrtí. Tento jev souvisí s celou řadou zdraví prospěšných účinků, vědci se však shodují, že spousta z nich dodnes nebyla správně pochopena či objasněna. Výsledky vypadaly následovně:

  • Riziko úmrtí (obecně) – 23% pokles u žen, 12% pokles u mužů

  • Úmrtí způsobené srdeční chorobou – 31% pokles u žen, 22% pokles u mužů

  • Úmrtí způsobené mrtvicí – 42% pokles u žen, 35% pokles u mužů

3. Potenciální pomoc při hubnutí

Četné studie naznačují, že pití zeleného čaje, popřípadě konzumace extraktu, vede ke zrychlení metabolismu a rychlejšímu spalování tuků. Ostatně to je zřejmě i důvodem, proč velká většina prostředků na hubnutí obsahuje kromě jiného také výtažek z čajových lístků. Jiné studie však podobné výsledky nepotvrdily, takže nejde s jistotou říci, na jakém mechanismu funguje tento úkaz. Teoreticky by zde svoji roli mohl sehrát také kofein, který zvyšuje fyzickou výkonnost až o 12 %. Podle některých vědců může zelený čaj napomáhat při redukci tělesného tuku, zejména v břišní oblasti. Viscerální tuk, jak bývá odborně nazýván, obklopuje vnitřní orgány a může způsobit vážná onemocnění, jako jsou cukrovka, mrtvice, rakovina demence atd. Tyto výzkumy jsou poměrně složitou záležitostí, protože v souvislosti s úbytkem hmotnosti je ve hře mnoho dalších proměnných – předně stravování, fyzická aktivita a životní styl všeobecně.

4. Prevence cukrovky a další výhody

Diabetem 2. typu trpí v moderní době čím dál více lidí. Toto onemocnění je způsobeno inzulínovou rezistencí, popřípadě pozastavenou produkcí inzulínu. V roce 2013 vědci sesbírali data ze 17 studií a výsledky shrnuli do jedné metaanalýzy. Potvrdili schopnosti zeleného čaje snížit hladinu cukru v krvi a zlepšit citlivost na inzulín. Tyto závěry potvrzují také další studie, což je jistě velmi zajímavým zjištěním pro pacienty s cukrovkou, případně pro osoby, v jejíž rodině se tato nemoc objevuje. Některé látky nalezené v listech zeleného čaje potlačují bakteriální růst a tím zároveň i riziko infekce. Ve světě najdete spoustu neoficiálních zpráv od uživatelů, kteří jej konzumují, aby se vyhnuli zápachu z úst.

zelený čaj

Photo: Adobe Stock

Je to bezpečné?

Veřejností i odborníky je pití zeleného čaje považováno za bezpečné, když nepřekročíte hranici 8 šálků za den. V období těhotenství by ženy měly pít maximálně 6 šálků denně, jinak hrozí některé potenciální vedlejší účinky. Velmi vzácně byly hlášeny problémy s játry, ale zpravidla v souvislosti s užíváním tablet na bázi zeleného čaje. Tento jev byl pozorován spíše u osob s problematickou funkcí jater, tudíž u zdravého jedince by nemělo dojít ke komplikacím. Pokud jste citlivější na kofein, měli byste zvážit, zda je pro vás zelený čaj to pravé – eventuálně zvolit variantu s nižším podílem této stimulační látky. Neměli byste jej kombinovat v případě, že užíváte léky na ředění krve, aspirin či farmaceutika se stimulačními účinky. Co se týká doplňků s obsahem extraktu ze zeleného čaje, dbejte na prostudování všech dalších přidaných látek. Ideálně konzultujte váš záměr s ošetřujícím lékařem, zda-li si nejste jistí v jakékoliv otázce týkající se vašeho zdraví.

Podpořte rovnováhu tělesných funkcí pomocí konopné péče Fitcann: