Únava: Co znamená a jak se jí zbavit?

Vedle dalších faktorů je spánek základem kvalitního života, proto jeho nedostatek pociťujeme zpravidla na mentální i fyzické úrovni. Pokles energie zažíváme občas všichni, ale co se stane, když problémy se spánkem přetrvávají? Nejenže vás to může naprosto vyřadit z běžných činností, ale současně s tím dochází ke zvýšení rizika úrazu, protože vaše soustředěnost, reakce a další kognitivní funkce jsou omezeny. Jak taková únava vzniká, jak se projevuje a co můžete podniknout, abyste se jí zbavili? Řešení na vaše problémy se nemusí skrývat v dalším šálku kávy, jak zjistíte v dnešním článku.

Když se cítíte unavení

Chronická únava znamená víc než pocit ospalosti, se kterým se potýká tu a tam každý z nás, jelikož kvalita našeho spánku z mnoha příčin nebyla v noci zrovna nejlepší. Dělíme ji na dva základní typy – fyzická a psychická – přičemž obyčejně se vzájemně doplňují. Pokud se cítíte ospale, unaveně nebo vyčerpaně po dlouhou dobu, a přitom více hodin opravdu kvalitního spánku nevyřešilo vás problém, pravděpodobně bude příčina poněkud složitější. Může to začít ztrátou motivace k zahájení jakékoliv činnosti, snadným vyčerpáním při provádění běžných činností, popřípadě nedostatečným soustředěním. Příznaků chronické únavy existuje celá řada, ale mezi ty nejčastější patří následující:

  • Ztráta koncentrace
  • Zhoršená paměť
  • Bolest svalů či kloubů
  • Malátnost a únava při aktivitě
  • Pocit vyčerpání ihned po probuzení
  • Bolest hlavy a krku
  • Zvýšená citlivost krčních uzlin
  • Rozmazané vidění
  • Výkyvy nálad
  • Ztráta chuti k jídlu a další.

Jaké jsou příčiny únavy?

Problém při stanovení příčiny únavy je v tom, že tento stav může být projevem celé řady onemocnění, jako i nedostatku některých potřebných látek v těle. První možností je již zmiňovaný nedostatek kvalitního spánku. Jestli spíte denně 4–5 hodin na nekvalitní matraci, přičemž se před spaním nacpete k prasknutí a během noci se několikrát probouzíte, pak bude na vině zřejmě série všech těchto faktorů. Pro vás to znamená jediné – zbavte se těchto špatných návyků, před spaním si vyvětrejte místnost a poslední hodinu zkuste vynechat zírání do obrazovky telefonu, televize či jiného zařízení. Uvidíte, že po několika nocích bude vaše energie zpět. Tento případ bychom mohli považovat za ideální, protože není obtížné najít příčinu a následné řešení. Ve skutečnosti ale dlouhodobá únava souvisí s téměř nepřeberným množstvím potenciálních příčin.

únava jak se jí zbavit

Zdravotní problémy

  • Hormonální a metabolické poruchy cukrovka, chudokrevnost, špatná funkce štítné žlázy, nerovnováha elektrolytů, onemocnění jater či ledvin atd.
  • Infekční choroby – hepatitida, infekční mononukleóza, tuberkulóza, chřipka, malárie, HIV, lidský cytomegalovirus apod.
  • Srdeční a plicní onemocnění – arytmie, zápal plic, ischemická choroba srdeční, astma nebo srdeční selhání.

  • Problémy se spánkem – spánková apnoe, nespavost, narkolepsie, popřípadě těhotenství a další.

  • Ostatní zdrav. problémy – revmatoidní artritida, rakovina, fibromyalgie či obezita.

Životní styl

  • Nedostatek, nebo nadbytek spánku – dospělí by měli dodržovat cca 8 hodin spánku, přičemž člověk od člověka může mít trochu odlišné požadavky. Pokud spíte příliš málo, nebo příliš moc, projeví se to na vaší únavě přes den.
  • Alkohol, cigarety a další návykové látky – nadměrná konzumace alkoholu narušuje normální fungování nervové soustavy a spánkový cyklus. Cigarety vedle dalších návykových látek mají stimulační účinek, což rovněž podporuje nespavost.
  • Nedostatek pohybu – sedavé zaměstnání v kombinaci s nulovou aktivitou způsobují pokles energie a zhoršují spánek. Naopak fyzická aktivita prospívá psychickému i fyzickému zdraví. To se projevuje klidným spaním a pocitem celkové pohody.

  • Nezdravá strava – tučná, těžká nebo vysoce kalorická jídla jednak zatěžují organismus, jednak neslouží jako palivo, ba naopak – budete se cítit více unavení než před jídlem.

  • Problémy související s prací – řada lidí nemá možnost vybrat si ideální pracovní podmínky. Příčinou únavy může být práce na směny, stresující prostředí, dodržování termínů, syndrom vyhoření či obavy ze ztráty zaměstnání.

Psychické problémy

  • Deprese – pocity smutku, beznaděje a sklíčenosti s sebou často přináší i problémy se spánkem, což se projeví na únavě nebo vyčerpání.

  • Úzkost – typickým projevem úzkosti je strach, který je doprovázen nahromaděním adrenalinu v organismu. Je-li tento stav dlouhodobého rázu, vede k vyčerpání.

  • Trauma – nečekané životní události jako smrt v rodině, vážný úraz nebo diagnóza obvykle alespoň krátkodobě zhorší spánkový cyklus. Mohou vyvolat závažnější psychické poruchy, jakou je například posttraumatická stresová porucha (PTSD).

únava

Co dělat pro to, abyste se zbavili únavy?

Prvním krokem, který byste měli podniknout, je návštěva lékaře. Ačkoliv stanovení příčiny může být náročnou záležitostí vzhledem ke komplikované diagnóze, pomoci by mohly jedny ze základních otázek. Ty se většinou týkají běžného denního režimu, spánkového cyklu, životního stylu, zdravotního stavu, konkrétních symptomů nebo toho, jak únava zasahuje do pacientova života. Následuje série fyzikálních vyšetření, krevních testů, odběrů moči a dalších postupů vedoucích ke zjištění příčiny. Pokud se chcete zbavit únavy, neobejdete se bez analýzy všech možných zdrojů, které k ní vedou. Po přečtení výše uvedených informací vás může napadnout, jaké otázky byste si měli položit, ale konzultace s lékařem vám celý proces zjednoduší. Zpravidla pomůže pár změn v životním stylu a nastavení pravidel, která zkvalitní spánkový cyklus.

Několik tipů, jak zatočit s únavou

  • Vyhněte se dlouhodobému působení stresu.
  • Snižte příjem kofeinu, alkoholu a dalších návykových látek.
  • Zařaďte do své každodenní rutiny aktivní pohyb.
  • Dopřejte si ničím nerušený spánek – vyvětrejte místnost, hodinu před spaním nesledujte televizi, telefon ani počítač; pokuste se nejíst minimálně 2 hodiny před ulehnutím.
  • Dávejte přednost zdravé, plnohodnotné stravě.
  • Každý den si udělejte alespoň chvíli čas sami na sebe a dělejte jen to, co vás činí šťastnými.
  • Využijte přírodní medicíny. K dispozici je například třezalka, meduňka, kozlík lékařský nebo CBD (kanabidiol).

 Máte problémy se spánkem? Vyzkoušejte CBD olej s plným spektrem: FITCANN CBD 3% DROPS 10m

 970x310_px_2