Výhody a nevýhody ranní kávy

Určitě jste se setkali s názorem, že ráno dělá den, ale ne vždy se vám podaří vykročit tou správnou nohou. Nemusíte mít obavy, protože stejný pocit zažívá občas každý z nás, nicméně v takovém případě ještě nemusí být všem dnům konec. Možná postačí šálek horké kávy a vaše chuť do života bude rázem zpět. Velká část populace si neumí představit ráno bez jednoho z nejoblíbenějších nápojů vůbec, a to i za předpokladu, že by kvůli němu měli vynechat snídani. Jaké výhody obecně nabízí káva? Je ráno skutečně ideálním časem k pití kofeinového nápoje? Na co byste si měli dávat pozor a čemu se raději vyhnout?

Káva: Zázračný nápoj?

Vůně kávy se line vzduchem a probouzí ve vás příjemný pocit, který byste jen těžko přirovnali k jinému druhu nápoje. Jestli jste se v předchozí větě našli, zřejmě patříte k dalším bezmála 150 milionům lidí po celém světě, kteří holdují tomuto vyhlášenému pití. V moderní době byste našli spoustu variací kávy, jako jsou espresso, cappuccino, ledová káva nebo latte macchiato, ale jedno mají společné – všechny zahrnují kofein coby nejdůležitější látku obsaženou v kávě. Typickým účinkem kofeinu je povzbuzení nebo stimulace, čehož dosahuje prostřednictvím blokování receptorů, které mají na svědomí ospalost. Znatelný efekt přichází po 30–60 minutách a odeznívá zhruba po 3–5 hodinách. Mezi největší výhody pití kávy patří:

 

  • Zvýšení energie – jak už bylo popsáno výše, díky přítomnosti kofeinu vás káva nabudí a nebudete cítit tolik ospale. Naopak budete pociťovat příliv energie, což se mimo jiné pozitivně projeví na vaší náladě, paměti, reakční rychlosti a mentálních schopnostech všeobecně.

  • Spalování tuků – studie naznačují, že pití kávy zrychluje metabolismus až o několik procent, což vám může pomoci při hubnutí. To je ostatně důvodem, proč mají přípravky na redukci tělesné hmotnosti ve složení zahrnutý kofein.

  • Stimulace výkonu – stoupající hladiny adrenalinu a mastných kyselin v těle vedou ke zlepšení vašeho výkonu až o 12 %. Pokud se chystáte provádět fyzicky náročnou činnost, šálek kávy vám pravděpodobně pomůže provést ji s menším úsilím.

  • Prevence onemocnění – příznivci kávy mají o 23–50 % snížené riziko vzniku cukrovky 2. typu; u Alzheimerovy choroby je to až 60 %, 32–60 % u Parkinsonovy choroby a dokonce 80 % u cirhózy jater. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně častá onemocnění, káva jistě přijde vhod.

  • Antidepresivní účinek – statisticky stoupá počet osob trpících depresí, ovšem řada výzkumů prokázala o 20–53 % snížené riziko jejího vzniku u osob pijících 4 a více šálků kávy za den.

  • Zdroj antioxidantů – možná byste to do kávy neřekli, ale ve skutečnosti obsahuje o něco více antioxidačních látek, než je tomu v případě některých typů ovoce a zeleniny. Doporučený přísun tak pomáhá chránit vaše buňky před oxidačním poškozením. Vedle toho v jejím složení najdeme další potřebné sloučeniny, jako jsou mangan, hořčík, draslík nebo vitamíny B5, B2 a B3.

ranní káva výhody a nevýhody

Nevýhody kávy

Po přečtení výše uvedených výhod máte možná dojem, že pití kávy je tou nejlepší činností, kterou můžete dělat, ale není tomu tak ve všech případech. Každý člověk reaguje trochu odlišně na kofein, proto je nutné stanovit osobní hranici, aby vám vypití dalšího šálku nezpůsobilo potíže. Najdou se tací, u nichž malinko vyšší dávka kávy vyvolává úzkost, nervozitu či nespavost. Máte-li problémy s vysokým tlakem anebo hypertenzí, zřejmě vám kofein neudělá příliš dobře, ba naopak – tlak bude o něco vyšší a srdeční frekvence rovněž stoupne. Pokud se u vás objeví některé nežádoucí účinky, snažte se pití kávy omezit na druhou část dne, případně snížit dávku nebo přejít na bezkofeinovou variantu. Po určité době si lidské tělo vytvoří toleranci na kofein, tudíž po čase vzniká závislost. Při vysazování byste měli postupovat pomalu, protože jinak hrozí abstinenční příznaky – zejména bolesti hlavy, ospalost, nervozita či podráždění.

Ranní káva: Ano, nebo ne?

Velké procento náruživých konzumentů kávy si nedokáže představit ráno bez jejich oblíbeného nápoje. Přestože ranní dávka kofeinu může přijít k chuti, není to zcela ideální doba. Když se probudíte, první hodinu vaše tělo produkuje hormon známý jako kortizol, jehož účelem je udržet vás v bdělém stavu. Zajímavostí je, že ve stresových situacích bývá rovněž spuštěna tvorba kortizolu coby příprava pro boj nebo útěk. Chcete-li dosáhnout nejlepšího účinku ranní kávy, dopřejte si ji nejdříve hodinu po probuzení – perfektní čas je například 9.30–11.30 v první části dne, popřípadě 13.30–17.00 v druhé části. Mnoho lidí má ve zvyku úplně přeskočit snídani nebo ji nahradit kávou, ale ani to není příliš dobré pro váš metabolismus a zažívání. Kofein obecně potlačuje chuť k jídlu, takže je lepší buď kombinovat snídani s kávou, nebo si vychutnat šálek až po prvním jídle. Odborníci na výživu a zdraví rovněž doporučují pít černou kávu, tj. bez mléka, nejlépe také ochuzenou o cukr.

ranní káva fitcann


Photo: Adobe Stock