Zajímavosti o spánku, které vás překvapí

Nedostatek spánku jde ruku v ruce s rychlým životním stylem moderní doby, nicméně stále poměrně málo lidí ví o tom, že může být příčinou vzniku řady onemocnění. Ve skutečnosti to funguje současně i opačným směrem – jinými slovy, nemoc ovlivňuje spánek a zároveň spánkový cyklus ovlivňuje celkové zdraví. Každý z nás jistě zažil ten nepříjemný pocit, když máme před sebou opravdu důležitý den, ale v noci jsme nespali vůbec dobře. Probdělá noc se bez výjimky projeví na psychice i fyzickém stavu dotyčného, ale spánek jako takový je důležitý i v mnoha jiných směrech. Pojďme se společně podívat na některá zajímavá fakta a statistiky.

Proč je spánek důležitý?

Pro vaše tělo i mysl je kvalitní spánek nepostradatelný – o tom není pochyb. Jeho primární funkce zahrnují regeneraci, vylučování odpadu z nervové soustavy, reorganizaci buněk a uvolňování specifických hormonů. Naopak nespavost může způsobit problémy s pamětí, soustředěním, fyzickým výkonem, produktivitou, kreativním myšlením, učením či schopností rozhodovat se. Vrcholoví sportovci a pracovně velmi vytížení lidé vám potvrdí, že spánek je základním pilířem jejich úspěchu, ačkoliv se může délka spánku u každého z nich lišit. Velmi důležité je ovšem spát v nočních hodinách, jelikož pouze v noci jsou spuštěny regenerační procesy ve vašem mozku. O fázích REM (snění) a non-REM jste možná už slyšeli, ale v souvislosti se spánkem existuje mnoho dalších zajímavých faktů.

zajímavosti o spánku

Co jste o spánku možná nevěděli

 

  • Ranní ptáče dál doskáče – toto rčení bohužel, pro mnohé bohudík, nemá své vědecky podložené opodstatnění. Jedná se spíše o snahu vytvořit pozitivní návyk, který může být nápomocný při vstávání do práce nebo školy. Výzkumy hovoří o genetických predispozicích, na jejichž základě se přirozeně přikláníme k brzkému či pozdějšímu vstávání.


  • Nepřerušovaný spánek – naši předci byli zvyklí rozdělovat spánek zpravidla na dvě etapy, mezi nimiž vytvořili mezeru, tj. časové okno trvající 1–2 hodiny, kdy byli plně bdělí. I v dnešní době se myšlenka přerušovaného spánku zamlouvá mnoha lidem, přestože se setkáte s častým názorem, že vzbudit se v průběhu spánku není správné.

  • Váš mozek pracuje neustále – mohlo by se zdát, že ve spánku odpočívá každá jednotlivá část vašeho těla, ovšem není tomu tak. Mozek je zaneprázdněn vylučováním odpadních látek prostřednictvím takzvaného glymfatického systému. Kvalitní a dostatečný spánek je tudíž důležitý jak krátkodobě (následující den), tak dlouhodobě (kvalita života).


  • Ideální délka spánku – obecně platí, že dospělí by měli spát 7–9 hodin denně; lidé nad 65 let přibližně 6–8 hodin; děti okolo 9–12 hodin. Studie však naznačily silnou genetickou vazbu, a to až z 80 %. Některé predispozice tak mohou způsobit, že člověku stačí ke spánku i méně než 6 hodin za den. Klíčová je také kvalita spánku, nikoliv pouze délka jako taková.


  • Nesnažte se dohánět spánek o víkendu – přes týden máte tolik práce, že jednoduše nestíháte spát tak, jak byste potřebovali? Možná potom máte tendenci dohánět tento deficit o víkendu. Podle vědců ale takový „zotavovací spánek“ nikdy nenapraví špatný spánkový cyklus, jemuž jste navykli přes týden. Věnujte pozornost kvalitě spánku jako celku, vynahrazovat si posléze ztracený čas nemá smysl.

Zajímavost: Věděli jste, že Nikola Tesla, slavný vynálezce a elektrotechnický inženýr, spal údajně pouze 3 hodiny denně?

spánek statistika

Několik zajímavostí ze statistik

  • Každou noc strávíte průměrně 2 hodiny sněním. Někteří lidé prožívají barevné sny, jiní pouze černobílé.

  • V letech 2017–2018 uvedlo 32,6 % dospělých, zaměstnaných lidí, že spí méně než 6 hodin denně. Pro srovnání – v letech 2008–2009 to bylo 28,4 %.

  • Podle autorů studie z roku 2016 mají ženy až o 40 % vyšší riziko nespavosti než muži.

  • Lidi trpící nespavostí mají až sedmkrát vyšší pravděpodobnost pracovního úrazu.

  • 75 minut cvičení s vysokou intenzitou týdně bylo spojeno se sníženou ospalostí a lepším soustředěním, i když nejste dobře vyspaní.

 Podpořte váš spánkový cyklus s plnospektrálním CBD olejem Fitcann!

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení