Zajímavosti o spánku, které vás překvapí

Nedostatek spánku jde ruku v ruce s rychlým životním stylem moderní doby, nicméně stále poměrně málo lidí ví o tom, že může být příčinou vzniku řady onemocnění. Ve skutečnosti to funguje současně i opačným směrem – jinými slovy, nemoc ovlivňuje spánek a zároveň spánkový cyklus ovlivňuje celkové zdraví. Každý z nás jistě zažil ten nepříjemný pocit, když máme před sebou opravdu důležitý den, ale v noci jsme nespali vůbec dobře. Probdělá noc se bez výjimky projeví na psychice i fyzickém stavu dotyčného, ale spánek jako takový je důležitý i v mnoha jiných směrech. Pojďme se společně podívat na některá zajímavá fakta a statistiky.

Proč je spánek důležitý?

Pro vaše tělo i mysl je kvalitní spánek nepostradatelný – o tom není pochyb. Jeho primární funkce zahrnují regeneraci, vylučování odpadu z nervové soustavy, reorganizaci buněk a uvolňování specifických hormonů. Naopak nespavost může způsobit problémy s pamětí, soustředěním, fyzickým výkonem, produktivitou, kreativním myšlením, učením či schopností rozhodovat se. Vrcholoví sportovci a pracovně velmi vytížení lidé vám potvrdí, že spánek je základním pilířem jejich úspěchu, ačkoliv se může délka spánku u každého z nich lišit. Velmi důležité je ovšem spát v nočních hodinách, jelikož pouze v noci jsou spuštěny regenerační procesy ve vašem mozku. O fázích REM (snění) a non-REM jste možná už slyšeli, ale v souvislosti se spánkem existuje mnoho dalších zajímavých faktů.

zajímavosti o spánku

Co jste o spánku možná nevěděli

 

  • Ranní ptáče dál doskáče – toto rčení bohužel, pro mnohé bohudík, nemá své vědecky podložené opodstatnění. Jedná se spíše o snahu vytvořit pozitivní návyk, který může být nápomocný při vstávání do práce nebo školy. Výzkumy hovoří o genetických predispozicích, na jejichž základě se přirozeně přikláníme k brzkému či pozdějšímu vstávání.


  • Nepřerušovaný spánek – naši předci byli zvyklí rozdělovat spánek zpravidla na dvě etapy, mezi nimiž vytvořili mezeru, tj. časové okno trvající 1–2 hodiny, kdy byli plně bdělí. I v dnešní době se myšlenka přerušovaného spánku zamlouvá mnoha lidem, přestože se setkáte s častým názorem, že vzbudit se v průběhu spánku není správné.

  • Váš mozek pracuje neustále – mohlo by se zdát, že ve spánku odpočívá každá jednotlivá část vašeho těla, ovšem není tomu tak. Mozek je zaneprázdněn vylučováním odpadních látek prostřednictvím takzvaného glymfatického systému. Kvalitní a dostatečný spánek je tudíž důležitý jak krátkodobě (následující den), tak dlouhodobě (kvalita života).


  • Ideální délka spánku – obecně platí, že dospělí by měli spát 7–9 hodin denně; lidé nad 65 let přibližně 6–8 hodin; děti okolo 9–12 hodin. Studie však naznačily silnou genetickou vazbu, a to až z 80 %. Některé predispozice tak mohou způsobit, že člověku stačí ke spánku i méně než 6 hodin za den. Klíčová je také kvalita spánku, nikoliv pouze délka jako taková.


  • Nesnažte se dohánět spánek o víkendu – přes týden máte tolik práce, že jednoduše nestíháte spát tak, jak byste potřebovali? Možná potom máte tendenci dohánět tento deficit o víkendu. Podle vědců ale takový „zotavovací spánek“ nikdy nenapraví špatný spánkový cyklus, jemuž jste navykli přes týden. Věnujte pozornost kvalitě spánku jako celku, vynahrazovat si posléze ztracený čas nemá smysl.

Zajímavost: Věděli jste, že Nikola Tesla, slavný vynálezce a elektrotechnický inženýr, spal údajně pouze 3 hodiny denně?

spánek statistika

Několik zajímavostí ze statistik

  • Každou noc strávíte průměrně 2 hodiny sněním. Někteří lidé prožívají barevné sny, jiní pouze černobílé.

  • V letech 2017–2018 uvedlo 32,6 % dospělých, zaměstnaných lidí, že spí méně než 6 hodin denně. Pro srovnání – v letech 2008–2009 to bylo 28,4 %.

  • Podle autorů studie z roku 2016 mají ženy až o 40 % vyšší riziko nespavosti než muži.

  • Lidi trpící nespavostí mají až sedmkrát vyšší pravděpodobnost pracovního úrazu.

  • 75 minut cvičení s vysokou intenzitou týdně bylo spojeno se sníženou ospalostí a lepším soustředěním, i když nejste dobře vyspaní.

 Podpořte váš spánkový cyklus s plnospektrálním CBD olejem Fitcann!

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock