Návyky lidí se zdravým životním stylem

Každý člověk je svým způsobem jedinečný, přesto však existuje několik věcí, které máme všichni společné. Jednou z nich je naše touha cítit se v životě šťastní. K tomu je zapotřebí určité rovnováhy, které může být dosaženo pouze za předpokladu, že tělo a mysl spolupracují. Zdravý životní styl je klíčový pro dosažení této harmonické součinnosti, proto se v dnešním článku budeme věnovat tomuto tématu trochu blíže. Co byste měli dodržovat a čemu byste se měli raději vyhnout?

Co je zdravý životní styl?

Vaše tělo i mysl vám dávají jasné signály, pokud něco není v pořádku. Na fyzické úrovni se například můžete cítit unavení, slabí nebo mít zažívací problémy. Co se týká duševního stavu, nerovnováha se nezřídka projevuje depresemi, špatným soustředěním či úzkostí. Když navštívíte lékaře, zpravidla se vás zeptá mimo jiné na způsob života, případně vám doporučí přehodnotit některé návyky. Ale co je to zdravý životní styl? V podstatě se jedná o souhrn aktivit, které člověku pomáhají cítit se trvale dobře a budovat pevné zdraví. Světová zdravotnická organizace (WHO) definuje zdraví jako stav kompletní fyzické, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze absenci onemocnění, což vám může napovědět, že ono pomyslné desatero zdravého životního stylu bude sestávat z návyků ovlivňujících několik aspektů života. Jinými slovy, upravený jídelníček zahrnující bio potraviny je samozřejmě ideální volbou, nicméně pro dosažení úspěchu stačit nebude. Nezapomeňte také na vaši jedinečnost, díky níž pro vás mohou platit trochu odlišné zásady než pro jiné. Každý musí najít svůj ideální způsob, jak na zdravý životní styl. Následující řádky vám mohou napovědět.

Cvičící muž uplatňující jednu z metod, jak začít zdravý životní styl

 

Jak začít? Zdravý životní styl v praxi

Zapomeňte na to, že pozitivní dopad změny návyků pocítíte hned druhý den. Pokud se ptáte, jak začít se zdravým životním stylem, připravte se na to, že budete potřebovat velkou dávku motivace, sebezapření a důslednosti. Na druhou stranu vás každý další krok bude automaticky podněcovat k dodržování vašeho plánu, protože vaše tělo přirozeně touží cítit se zdravě a šťastně. To je ostatně důvodem, proč mnoho lidí nazývá tento aktivní způsob života „zdravou závislostí”. Některé zdravotní výhody na sebe nenechají dlouho čekat – stačí si vzpomenout na povznášející pocit po dlouhé procházce nebo kondičním běhu. Nyní se podíváme na konkrétní druhy aktivit, které jsou nezbytné, pokud si kladete otázku, jak změnit životní styl.

 

  • Dostatek pohybu – průměrně byste měli vykazovat minimálně 150 minut pohybové aktivity se střední až vyšší intenzitou týdně. Celkový čas si lze rozdělit na kratší časové úseky, které zahrnete do své každodenní rutiny, případně si pro tyto účely můžete vymezit 2–3 dny v týdnu. Pokud jste úplní začátečníci, stanovte si nejprve snadnější cíl. Cvičení a pohyb obecně vám pomůže udržovat ideální tělesnou hmotnost spalováním kalorií, posilovat svaly a kosti, regulovat krevní tlak, cholesterol a hladinu cukru v krvi, zlepšit spánkový cyklus či odolávat stresu. Velmi dobrou volbou je například kardio trénink.



  • Vyvážená strava – každý člověk potřebuje přijímat živiny, vitamíny, minerály a další prospěšné látky prostřednictvím stravy, aby tak zajistil správný chod všech procesů v těle. Vaše jídlo by mělo sestávat ze zdravých potravin, jako jsou čerstvé ovoce a zelenina, celozrnné výrobky a mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku. Stravujete-li se vegansky, dodržování pestré vyvážené stravy může být o něco těžší, avšak na pultech zdravé výživy dnes koupíte řadu doplňků, které vám mohou pomoci. Doporučujeme zahrnout do jídelníčku konopné semínko Fitcann s obsahem omega-3, 6 a 9 nenasycených mastných kyselin.


Konopná péče Fitcann

 

  • Duševní rovnováha – zejména v posledních desetiletích stoupá počet osob vyhledávajících pomoc z důvodu onemocnění duševní poruchou. Nejčastěji se jedná o depresivní či úzkostnou poruchu, ale výjimkou není ani psychické vyhoření apod. Duševní rovnováha je důležitou součástí šťastného života, udržování vztahů a odolávání tlaku každodenního života. Obklopujte se lidmi, kteří vás nějakým způsobem obohacují; zkuste meditaci, jógu či dechová cvičení; filtrujte informace, jež si pouštíte do života a zaměřte se spíše na ty pozitivní. Nejste-li duchovně založení, jistou pomoc vám mohou poskytnout přednášky nebo literatura o úspěchu či motivaci.



  • Volný čas a odpočinek – abeceda zdravého životního stylu nesmí postrádat kromě stravy, pohybu a duševní rovnováhy také dostatečný odpočinek a správně využitý volný čas. Kvalitní spánek je klíčový jak pro fyzický, tak psychický výkon. Pokud vás trápí nespavost, možná byste měli vyzkoušet CBD olej Fitcann s plným spektrem kanabinoidů, v němž našlo úlevu již mnoho lidí s podobnými problémy. Patříte k lidem, kteří milují svoji práci? V každém případě nezapomínejte dostatečně odpočívat ve volném čase – ať už zvolíte četbu knih, procházku v přírodě, nejnovější film či jakoukoliv jinou bohulibou činnost.


Změna životního stylu může zahrnovat meditaci vleže, kterou lze provozovat skupinově vleže

 

Změna životního stylu aneb co nedělat

Všechny výše uvedené body je nutné dodržovat, abyste si udrželi zdravý životní styl, nicméně dále tu máme také řadu špatných návyků, kterým byste se měli naopak vyhnout. Primárně byste se měli vyvarovat tabáku, alkoholu a drogám. Vaše oblíbené jídlo z rychlého občerstvení nemusí nutně znamenat tak velký problém, když si jej vychutnáte kupříkladu 1–2krát za měsíc. Pamatujte, že se nemusíte vzdát doslova všeho ze dne na den. Změna životního stylu by měla probíhat pozvolna, protože klást na sebe příliš vysoké nároky znamená přidělávání si zbytečných starostí, tj. stres, což může být dokonce v rozporu s tímto způsobem života. Na internetu najdete různé prezentace zdravého životního stylu, ale primárně je vždy důležité, aby ten který plán vyhovoval konkrétně vám.

 

Udržujte vaše fyziologické procesy v rovnováze s konopnou péčí Fitcann, která byla speciálně navržena (nejen) pro sportovce:

Fitcann_R_Logotype_Emerald

Photo: Adobe Stock